“Het voelt niet als werk; ik krijg er energie van”

Hoe vind je uit als student wat jou ligt? En welke organisatie bij jou past? Studenten en bedrijven komen op veel manieren samen. Lees hoe de match tussen student Mert Rustuoglu, die Social Work studeert, en FC Social Work in Nijmegen tot stand kwam.

355278 Headerafbeelding de match, goal, bal gescoord.

“Ga ik de zorg in, lesgeven, met jongeren werken?” Mavist Mert Rustuoglu (links op de foto) heeft het allemaal nog niet helemaal helder. Hij begint als onderwijsassistent. Maar het blijkt lastig om alle leerlingen in de klas evenredig veel aandacht te geven. Terwijl hij juist het maximale uit elke leerling wil halen! Hij zoekt het hogerop en gaat Social Work aan de HAN studeren.

59da162c-0cf6-11ee-b79b-02565807075b Mert Rustuoglu bij Quick1888, de match, op het veld

Vleugels

De opleiding doet vaker een beroep op zijn zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Vleugels krijgt-ie daarvan. Voor zijn derdejaars stage valt zijn oog op FC Social Work, een welzijnsorganisatie voor jongeren. Het voelt er als thuiskomen.

In de Nijmeegse wijk Hatert zet hij zaalvoetbaltrainingen op voor straatjongeren. Hij brengt ze fair play bij en verplicht ze een buurtbijdrage te leveren in hun woonwijk. Hoogtepunt vormen de wijkbattles: wedstrijden tussen Nijmeegse wijkteams waarmee het jaar wordt afgesloten. Een complete ontlading voor de jongeren en voor Mert. “Dan zie je samenkomen wat je in de jongeren hebt geïnvesteerd”, zegt hij stralend.

Het Nijmeegse FC Social Work is vanaf 2001 actief op het gebied van algemeen welzijn voor peuters vanaf 2 jaar tot jongvolwassenen van 16 tot en met 30 jaar. Variërend van peutervoetbal en hoogwaardige voetbaltrainingen tot welzijnswerk en begeleiding- en dagbestedingstrajecten.

Complimenten voorop

Leef fit, leer fit, werk fit. Die begrippen zijn leidend in het welzijnswerk. Niet de problemen die elke jongere meetorst. Krachtgericht werken heet dat in jargon. Daarbij gaat primaire aandacht uit naar complimenten geven. Problemen bevragen past daar niet bij. Ook zijn vierdejaars stage loopt Mert bij FC Social Work. Hij heeft nu eenmaal grote affiniteit met de jonge schoolverlaters en bankzitters van diverse afkomst.

Snel raakt hij vertrouwd met ze. Zeker nadat sleutelfiguren, in de wijken waar de jongeren wonen, hem hebben gesouffleerd over hun achtergrond. Hij houdt ze van de straat, biedt ze individueel perspectief, een luisterend oor én draagt bij aan een waardevolle dagbesteding. "Mijn motieven zijn helder. Ik spreek deze ook uit richting de jongeren. Ze voelen zich op hun gemak omdat ze weten waar ze op aankunnen en wat ze aan mij hebben."

Initiatief

“Is-ie nou een stagiair of een vaste medewerker, vroeg ik me al snel af bij Mert”, complimenteert oprichter Saïd Achouitar. “Hij oogt stoer, maar vindt het werk ook spannend. Mooi om te zien hoe hij elke dag groeit en veel initiatief toont. Ooit was ik ook student en stagiair en heb ervaren hoe het is als mensen over je schouder meekijken en je beperken. Beneden in de organisatie barst het van de ideeën, méér dan bovenin. Daarom werken we als leerbedrijf liever van beneden naar boven.”

Professional

“We staan naast de stagiair, spelen in op zijn gevoel en geven ruim baan aan zijn persoonlijke leerdoelen. En we communiceren glashelder over wat we willen. Dat stimuleert ontwikkeling en zo word je hier binnen no time een professional, op voorwaarde dat je het in je hebt. Ik begeleid nu 10 jaar professionals en ben er trots op dat grote welzijnsorganisaties in de omgeving actief zijn met onze visie.”

Energie

Mert over de organisatie: “Als stagiair stap je hier een achtbaan in. Je weet niet wat je overkomt. Pas na verloop van tijd land je weer, kom je met beide benen op de grond. Het mooie is dat je je de manier van werken snel eigen maakt en weer doorgeeft aan een nieuwe student. Het voelt niet als werk. Sterker nog, ik krijg er energie van. Soms kan ik op het juiste moment en op de juiste plek het verschil maken in iemands leven. Ik kan van meerwaarde zijn voor de ander. Dit geeft me alleen maar meer motivatie voor de toekomst!”

Meer goede matches?

De Match van Vrishab

Lees hoe de match tussen HAN-alumnus Vrishab Bagewadi en Zenon Energy is ontstaan.

0eebff78-0cf5-11ee-9902-02565807075b Vrishab Bagewadi en Sanne Pas op de bank in het IPKW

Meer over de studie van Mert?

Heb jij de drive om anderen, de samenleving en ook jezelf te versterken? Met Social Work help je mensen écht verder. Verleg je grenzen en pak complexe problemen aan! Bijvoorbeeld als GGZ-agoog of jeugdzorgwerker. Of in de verslavings- of gehandicaptenzorg. Mogelijkheden genoeg!

504802 International Social Work. laptop en boek op tafel tijdens college