De technische kant van de energietransitie

Frits Schultheiss is onderzoeker en docent Bouwkunde aan de HAN en bekijkt de energietransitie in het Spijkerkwartier samen met zijn studenten technisch, bouwkundig en ruimtelijk.

242254 Luchtfoto Elderveld
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

De energietransitie is zoveel meer dan een isolatieschil om een woning trekken, zonnepanelen op het dak leggen en een warmtepomp plaatsen. In het project de Wijkgerichte Energietransitie (WE) onderzoeken docenten en studenten van de HAN en de gemeente Arnhem samen met bewoners uit de Arnhemse wijk Spijkerkwartier hoe je een hele wijk mee kunt nemen in deze verandering.

Er zitten veel kanten aan deze complexe omslag. In deze reeks belichten we de technische, sociale en economische perspectieven van de energietransitie.

Bouwkundig perspectief

"Technische oplossingen over hoe je energie kunt beperken, reststroom kunt hergebruiken en zo duurzaam mogelijk kunt opwekken zijn er altijd wel. Het gaat verder dan dat. Het uitgangspunt vanuit mijn expertise is een gezonde en goed bewoonbare woonomgeving", begint Frits.

51c3e442-0cef-11ee-b53c-02565807075b Hoofddocent Bouwkunde en onderzoeker bij het lectoraat Architecture in Health, Frits Schultheiss

Kansen in de woonomgeving

"De noodgedwongen maatregel om afscheid te nemen van het aardgas, zie ik als een uitgelezen kans om tijdens de renovatie de toegankelijkheid van de woning onder de loep te nemen. Hoe maak je bijvoorbeeld woningen van ouderen slimmer, zodat ze langer thuis kunnen wonen. Ook in de woonomgeving liggen kansen: ontmoetingsplaatsen, meer vergroenen om hittestress te voorkomen en plekken bedenken om elektrische auto's op te laden. Allemaal waardevolle onderwerpen die studenten meenemen in hun gesprekken met bewoners van de wijk Spijkerkwartier."

Dilemma's in het Spijkerkwartier

Renovatieconcepten

"In deze experimenteerwijk staan tal van verschillende typen huur- en koopwoningen uit verschillende jaren die allemaal om een eigen aanpak vragen. Daar hebben we renovatieconcepten voor bedacht. Spijkerkwartier is een prachtig living lab voor bouwkundestudenten. Als het hier lukt, lukt het overal. Het succes valt of staat met interdisciplinair samenwerken. Dat vraagt om innovators die de boel willen trekken."

Multidisciplinair samenwerken

De energietransitie is een complex proces. Behalve de technische kant moeten we bij dit vraagstuk ook de economische en sociale kant in ogenschouw nemen. Dat doet de HAN in de Wijkgerichte Energietransitie! We werken multidisciplinair samen met het werkveld en koppelen studenten, bewoners en de overheid aan elkaar om samen te experimenteren en te leren.

Ook aan de slag met de energietransitie?

Bouwkunde

Voltijd Bachelor opleiding

Loop jij ook vaak te fantaseren als je door een stad loopt? Hoe je die oude fabriek omtovert tot een gebouw waar iedereen wil wonen? Of hoe je op die lege plek een super duurzaam huis bouwt? De kans is groot dat de opleiding hbo Bouwkunde de studie van je dromen is!

33561 bouwkunde studenten bouwtekening

Social Work

Voltijd Bachelor opleiding

Heb jij de drive om anderen, de samenleving en ook jezelf te versterken? Met Social Work help je mensen écht verder. Verleg je grenzen en pak complexe problemen aan. Bijvoorbeeld als GGZ-agoog of jeugdzorgwerker. Of in de verslavings- of gehandicaptenzorg. Mogelijkheden genoeg!

null

Commerciële Economie

Voltijd Bachelor opleiding

Met deze marketing en sales opleiding leer je de wensen en behoeften van jouw doelgroep te onderzoeken en te vertalen in een slimme marketingcampagne. Je weet als geen ander klanten aan je te binden met de juiste verkooptechnieken. Dit alles met oog voor de maatschappelijke impact van jouw ideeën.

CE studenten en docent met laptop brew