De economische kant van de energietransitie

Frank de Feijter is themaregisseur bij het Centrum Meervoudige Waardecreatie van de HAN. Binnen de Wijkgerichte Energietransitie zoekt hij mogelijkheden om de energietransitie te koppelen aan andere kansen. Hij beoogt hiermee een integrale duurzaamheidsaanpak.

242254 Luchtfoto Elderveld
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

De energietransitie is zoveel meer dan een isolatieschil om een woning trekken, zonnepanelen op het dak leggen en een warmtepomp plaatsen. In het project de Wijkgerichte Energietransitie (WE) onderzoeken docenten en studenten van de HAN en de gemeente Arnhem samen met bewoners uit de Arnhemse wijk Spijkerkwartier hoe je een hele wijk mee kunt nemen in deze verandering.

Er zitten veel kanten aan deze complexe omslag. In deze reeks belichten we de technische, sociale en economische perspectieven van de energietransitie.

Economische perspectief

“Als we woonwijken als een ecosysteem zien, gaat het om de balans tussen ‘people, planet en profit’. Bij de Wijkgerichte Energietransitie is vooral ecologisch en sociaal veel meerwaarde te behalen. Hierbij denken we na over duurzame verdien- en beheermodellen. We zouden bijvoorbeeld producten meer moeten zien als dienst in plaats van als eigendom. De overheid zou mensen die in energiearmoede leven een energiezuinige koelkast kunnen laten leasen in plaats van dat ze zelf een tweedehands barrel aanschaffen. Als de leveranciers het (circulaire) onderhoud verzorgen, profiteren we allemaal van energiezuinigere apparaten”, start Frank.

Kansen ontwikkelen

“Studenten doen tal van onderzoeken in het Spijkerkwartier. We hebben bijvoorbeeld per bewonersdoelgroep klantreizen ontwikkeld om te communiceren over de energietransitie. Dit leverde specifieke invalshoeken op voor bijvoorbeeld laaggeletterden en alleenstaande ouders en bewoners met een krappe beurs. Uiteindelijk is ook de motivatie van bewoners voor de energietransitie verschillend. De één wil een gezonde en groene leefomgeving en de ander een comfortabel huis of een lagere energierekening. Door hierop in te spelen komen we verder.”

ba8bbde2-0cf4-11ee-870b-02565807075b Profielfoto van themaregisseur en projectleider Centrum Meervoudige Waardecreatie Frank de Feijter.

Winst zonder verlies

“Het is een uitdaging om renovatieaanbieders, bouwbedrijven, corporatiemedewerkers en ambtenaren en bewoners met hun eigen belangen en voorkeuren ‘in hun kracht’ te zetten bij gebiedsontwikkeling. Maar juist ketensamenwerking is de grootste kans om trajecten als de Wijkgerichte Energietransitie verder te brengen. Om het gesprek te faciliteren bouwt de HAN door op het Ambitieweb (een tool van Green Deal Duurzaam GWW) en de Omgevingswijzer. Mooie systemen die inzicht geven in de potentiële koppelkansen bij integrale gebiedsontwikkeling. Het gaat om winst zonder verlies. Zo bouwen we als HAN langdurig aan het netwerk en zijn en blijven we van meerwaarde voor de regio.”

Multidisciplinair samenwerken

De energietransitie is een complex proces. Behalve de economische kant moeten we de technische en sociale kant bij dit vraagstuk in ogenschouw nemen. Dat doet de HAN in de Wijkgerichte Energietransitie! We werken multidisciplinair samen met het werkveld en koppelen studenten, bewoners en de overheid aan elkaar om samen te experimenteren en te leren.

Ook aan de slag met de energietransitie?

Bouwkunde

Voltijd Bachelor opleiding

Loop jij ook vaak te fantaseren als je door een stad loopt? Hoe je die oude fabriek omtovert tot een gebouw waar iedereen wil wonen? Of hoe je op die lege plek een super duurzaam huis bouwt? De kans is groot dat de opleiding hbo Bouwkunde de studie van je dromen is!

33561 bouwkunde studenten bouwtekening

Social Work

Voltijd Bachelor opleiding

Heb jij de drive om anderen, de samenleving en ook jezelf te versterken? Met Social Work help je mensen écht verder. Verleg je grenzen en pak complexe problemen aan. Bijvoorbeeld als GGZ-agoog of jeugdzorgwerker. Of in de verslavings- of gehandicaptenzorg. Mogelijkheden genoeg!

Commerciële Economie

Voltijd Bachelor opleiding

Met deze marketing en sales opleiding leer je de wensen en behoeften van jouw doelgroep te onderzoeken en te vertalen in een slimme marketingcampagne. Je weet als geen ander klanten aan je te binden met de juiste verkooptechnieken. Dit alles met oog voor de maatschappelijke impact van jouw ideeën.

CE studenten en docent met laptop brew

Bekijk wat het Centrum voor Meervoudige Waardecreatie nog meer doet.