“Proeven aan de praktijk”
Een moestuin beginnen, samen eten verbouwen en koken. Dat is het idee van studenten van de leerwerkplaats van Siza voor het project ElderBuren. De opdracht? Bewoners verbinden. Deze locatie waar mensen wonen zonder en mensen met beperking, leent zich ideaal voor interprofessioneel leren.
ElderBuren: elkaar helpen
Dit jaar is een nieuwe locatie van Siza gestart: ElderBuren in Arnhem. “ElderBuren is een inclusieproject,” legt Diana Rodenburg uit, Productspecialist Autisme/LVB (licht verstandelijke beperking) bij Siza. “Mensen met en zonder beperking wonen hier in een eigen appartement, met het idee zich te verbinden aan het samen. Ze dragen bij aan het samen wonen, als helper of als vrager.” Bram Wicherink, docent op locatie, geeft een voorbeeld: “Zo was er een bewoner die dacht dat ze niet kon helpen. Tot we voorbeelden gaven, zoals het uitlaten van een hond van iemand. Deze mevrouw werd enthousiast, ze was dol op dieren. Nu laat ze af en toe de hond uit van een medebewoner. Vanuit die wederkerigheid willen de bewoners iets betekenen voor elkaar.” De meeste bewoners gaven aan in ElderBuren te willen wonen, omdat ze eenzaam zijn, zich verloren voelden in de wijk. Diana: “Ze zoeken borging en binding. Nu zijn ze weer ergens onderdeel van.”
Samen groenten verbouwen
“Bij het project ElderBuren zijn via de leerwerkplaats studenten Voeding en Diëtiek, Social Work, Fysiotherapie en Logopedie aangesloten”, legt Bram uit. De laatste maanden hebben de studenten de behoeften van bewoners in kaart gebracht, met als doel ontmoeting aan te jagen en mensen te verbinden. “Nu hebben ze het idee om een moestuin te starten. Dit past goed vanuit de verschillende brillen. Denk aan het belang van beweging voor de student Fysiotherapie, het sociale aspect voor een Social Work-student, het zelf eten verbouwen om mee te koken vanuit Voeding en Diëtetiek. Ook de tuingroep van ElderBuren is aangesloten.”
Zelf doen
Het blijft altijd een uitdaging voor de studenten om het samen te doen, in verbinding met de praktijk. Diana vertelt: “De tweedejaarsstudenten zijn vaak nog gewend dat opdrachten voor ze bedacht worden, nu moeten ze het zelf doen.” Om daarbij te helpen, hebben ze bij de leerwerkplaats van Siza een vast programma voor studenten. “Eerst maken ze uitgebreid kennis om een indruk van elkaars opleiding te krijgen. Daarna bespreken we vraagstukken, projecten en thema’s waar ze mee aan de slag willen”, legt Bram uit. Diana vult aan: “We vragen commitment van de studenten, willen dat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun opdracht. De praktijkverbeteringen helpen ons hoger doel te bereiken: de maatschappij toegankelijker te maken voor de client met een beperking.”
Door ervaringsdeskundigen krijgen de studenten een goed beeld van de praktijk.
Ervaringsdeskundigen op bezoek
Dan moet het duidelijk zijn voor wie je iets doet. Regelmatig sluiten ervaringsdeskundigen aan bij de leerwerkplaats. “Zij vertellen wie zij zijn, wat ze hebben meegemaakt, hoe ze situaties ervaren. Door ervaringsdeskundigen en de actieve betrokkenheid van Siza krijgen de studenten een goed beeld van de praktijk”, vertelt Bram. Sommige locaties van de leerwerkplaats van Siza zitten midden in de wijk. “Dan is het wel belangrijk dat je het samen met de bewoners doet. Je kijkt waar je iemand raakt en hoe je diegene verbindt”, vult Diana aan.
Werken aan praktijkverbeteringen
Sinds 2015 werken de HAN en Siza samen in een leerwerkplaats voor interprofessioneel leren. Studenten zijn hier vooral actief op thema’s rondom autisme, participatie, technologie en sociaal-artistiek werken. Er zijn verschillende Siza-locaties in en rondom Arnhem betrokken. Bij interprofessioneel leren draait het erom dat tweedejaarsstudenten van diverse opleidingen samen leren en zich inzetten voor praktijkverbeteringen. Dit bracht de afgelopen jaren al diverse praktijkverbeteringen op, zoals een handige film waarin een cliënt het belang van goede mondzorg ziet. En ook gingen studenten in de leerwerkplaats aan de slag met de implementatie van zorgrobot Tessa. Deze robot helpt cliënten om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert cliënten aan kleine taken en geplande afspraken.
De studenten proeven met de leerwerkplaats aan de praktijk, het werk. We weten ze te boeien en te binden.
Nieuwe werknemers
Naast de verbetering voor de praktijk, ziet Siza ook de meerwaarde van het binden van studenten uit de leerwerkplaats. Diana: “Veel studenten blijven hangen. Het merendeel van de studenten uit het sociale domein komt later bij ons werken. We hebben altijd behoefte aan goed geschoold personeel, dus dit is een belangrijke reden voor ons om de leerwerkplaats te hebben. Daarnaast proeven de studenten dankzij de leerwerkplaats aan de praktijk, het werk.” Een van de studenten is nu zelfs begeleider van de leerwerkplaats. “We weten ze te boeien en te binden. En dat al 6 jaar lang.”
Over labs en werkplaatsen
Onze Labs en Werkplaatsen zijn fysieke locaties, vaak in een wijkcentrum, gezondheidscentrum of instelling. Hier leren en innoveren studenten, docenten, onderzoekers, professionals en burgers samen rondom projectmatige vraagstukken uit de context. Wil je meer weten over een leerwerkplaatsinterprofessioneel leren? Klop dan gerust aan bij een Labs of Werkplaats. Je bent welkom om mee te kijken en mee te doen. Neem een kijkje op de pagina van leerwerkplaats Siza.