Podcast over de uitdagingen bij ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs

Jij wilt het onderwijs gericht en doelbewust veranderen. Daar heb je stuurkracht voor nodig. In de podcast-serie - Omdat Leren Verandert - neemt HAN-lector Helma Oolbekkink je mee in de inspirerende wereld van die belangrijke professionaliteit van leraren.

Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink

Wat is stuurkracht precies? Hoe pak je daarmee een rol in effectieve en efficiente innovaties? Hoe geef je zelf en samen, vanuit verschillende invalshoeken, kleur aan stuurkracht? Helma gaat erover in gesprek, met steeds een andere expert uit het onderwijs of een aanverwant domein.

In de 2e aflevering van de podcastserie Omdat Leren Verandert gaat Helma in gesprek met lector Marco Snoek van de Hogeschool van Amsterdam. Samen bespreken ze de uitdagingen bij ontwikkeling van leiderschap in het onderwijs.

Uitdagingen bij ontwikkeling van leiderschap van leraren

Je bent leraar en wilt de breedte in. Of juist de diepte opzoeken. Daar heb je stuurkracht en teacher leadership voor nodig. Maar waar vind je de ruimte om ze te ontwikkelen? Jouw rol ligt tenslotte van oudsher vooral in de klas. Waar je in je eentje bezig bent met onderwijs. Voor je eigen leerlingen. Die positie maakt dat veel leraren zich teruggeworpen voelen op zichzelf. Zorgt voor druk om vanaf dag 1 alles te kunnen. Is beknellend door de vooral pedagogisch-didactische focus. Hoe ontwikkel je desondanks wat nodig is voor onderwijsinnovatie Houd je het bij je eigen ontwikkeling of doe je het met je hele team? En wat kunnen lerarenopleidingen en schoolleiders bijdragen?

Helma Oolbekkink en Marco Snoek

Helma Oolbekkink is lector Lectoraat Professionaliteit van leraren aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Ze houdt zich al jaren bezig met de professionel ontwikkeling van leraren. Haar speciale interesse ligt bij de stuurkracht die onderwijsprofessionals daarvoor in kunnen zetten.

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Marco Snoek is lectorLeren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hij focust op het versterken van professionals in het onderwijs, tijdens de opleiding en in hun beroep. Marco heeft veel expertise en ervaring op het gebied van teacher leadership en loopbaanontwikkeling.

df530a5e-0cf4-11ee-900a-02565807075b foto van Marco Snoek voor podcast 2 Omdatlerenverandert

Benieuwd naar de podcast?

Stuurkracht en teacher leadership hebben verschillende verschijningsvormen, in verschillende tijden, voor verschillende mensen. De vorm wordt bepaald door de ervaring en expertise van leraren, maar ook door de ruimte - in tijd en vertrouwen - die zij voor onderwijsinnovatie krijgen. Beluister de podcast op Spotify en ontdek de uitdagingen en de kansen!

Blijf op de hoogte

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken