Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Gratis professionaliseringsaanbod ‘differentieren bij rekenen’

Wil je met jouw schoolteam beter differentiëren in rekenonderwijs? Grijp deze kans en doe mee aan het gratis professionaliseringsaanbod van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen, in samenwerking met het NRO.

HAN Redactie
21 februari 2025
De lerares van de opleiding leraar basisonderwijs legt iets persoonlijk uit aan een leerling aan zijn tafel.
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)

We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

HAN Redactie
27 januari 2025
Jonge vrouwelijke student staat voor een whitebord en legt iets uit aan drie studenten die aandachtig luisteren.
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Hoe ontwikkel je een gedragen visie en ontwerpprincipes voor een flexibel curriculum? Een praktijkvoorbeeld.

Hoe zorg je voor een gedragen visie en bijpassende ontwerpprincipes die de basis voor een flexibel curriculum kunnen vormen? Roel Grol en Elvira Folmer van het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' van de HAN Academie Educatie delen hun kennis en ervaringen in een recent artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.

HAN Redactie
21 oktober 2024
Lerarenopleiding Geschiedenis staat tussen twee studenten in en legt hen iets uit, terwijl iedereen op de laptop voor zich kijkt.
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Ontdekkingsreis met werkvormen voor meer autonomie in het leren

Het kennislab 'Onderwijsmateriaal ontwerpen door docenten' ontwikkelde een eiland-ontdekkingsreis voor leerlingen in het vo en studenten in het mbo of hbo. Op 5 eilanden vinden ze werkvormen die hun leerproces ondersteunen. De subsidie kwam van Sprong Voorwaarts.

HAN Redactie
06 juni 2024
Strand met parasol
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Hoe bevorder je kennis uit practoraten in het onderwijs?

In het mbo wordt in practoraten praktijkgericht onderzoek verricht. Het doel? Onderwijsvernieuwing realiseren. Vervolgens moeten docenten deze resultaten in de praktijk brengen. Hoe stimuleer je dat? Een groep practoren en onderzoekers deed er onderzoek naar.

HAN Redactie
06 juni 2024
studenten en professionals in overleg
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

De staat van het onderwijs 2024

Hoe staat het ervoor met het Nederlandse onderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kunnen we het onderwijs verbeteren? De Staat van het Onderwijs 2024 werd op 17 april aangeboden aan het OCW. Lector Helma Oolbekkink schoof aan tijdens een podcast en besprak onder andere het belang van docentprofessionalisering.

HAN Redactie
23 april 2024
Helma Oolbekkink portret
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

Studiekeuze: een rationeel proces?

Het kiezen van een studie: ieder jongere staat vroeg of laat voor deze belangrijke opgave. De veronderstelling is vaak dat jongeren deze keuze rationeel en doordacht maken. Maar is dat wel echt zo?

HAN Redactie
18 april 2024
Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
Lectoraat Professionaliteit van Leraren

In balans en in beweging als docent

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de Persoonlijke en Professionele Identiteit (PPI) van leraren en hun opleiders. Dit thema stond centraal op de HAN tijdens de Onderwijsdagen 2024.

HAN Redactie
28 maart 2024
Foto van collega's op de Onderwijsdagen