Nieuws
De staat van het onderwijs 2024
Hoe staat het ervoor met het Nederlandse onderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kunnen we het onderwijs verbeteren? De Staat van het Onderwijs 2024 werd op 17 april aangeboden aan het OCW. Lector Helma Oolbekkink schoof aan tijdens een podcast en besprak onder andere het belang van docentprofessionalisering.
Studiekeuze: een rationeel proces?
Het kiezen van een studie: ieder jongere staat vroeg of laat voor deze belangrijke opgave. De veronderstelling is vaak dat jongeren deze keuze rationeel en doordacht maken. Maar is dat wel echt zo?
In balans en in beweging als docent
Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de Persoonlijke en Professionele Identiteit (PPI) van leraren en hun opleiders. Dit thema stond centraal op de HAN tijdens de Onderwijsdagen 2024.
Een koffer vol spellen en tools voor onderwijsverbetering
Praktijkonderzoek levert ontzettend veel op voor het onderwijs. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaat onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (Academie Educatie) nu op stap met een koffer vol concrete kansen.
Leraren leren ontwerpen
Hoe ziet de leerlijn 'ontwerpen van onderwijs' eruit bij de HAN Lerarenopleidingen? En welke inzichten geeft het ons voor de opleiding en het nieuwe curriculum? Associate Lector Roel Grol en senior onderzoeker Elvira Folmer zochten het uit en brachten het in kaart.
Impact van MOVEL-studenten in de praktijk
De Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) leidt studenten op tot innovatieve professionals die in de onderwijspraktijk het verschil kunnen maken. Maar wat is de impact nu eigenlijk op de beroepspraktijk en hoe staat het met de ontwikkeling van stuurkracht van de MOVEL-studenten?
Hoe behouden we Pabo-afstudeerders voor het onderwijs?
Het primair onderwijs krijgt in de regio Zuidoost-Nederland vanaf 2025 te maken met een groeiend lerarentekort. Onderzoek laat zien waar kansen liggen voor een vloeiende overgang tussen opleiding en werk.
LeerLab en regionale eigentijdse scholen promoten innovatieve stages bij leraren in opleiding
Hoe verdiep je je in het eigentijdse werkveld? Hierover organiseerde het LeerLab en 8 eigentijdse scholen een bijeenkomst voor 1e jaars tweedegraads leraren in opleiding, waarin de scholen presenteerden hoe het is om stage te lopen in het eigentijds onderwijs.
“Inductie kan als aanjager dienen voor professionalisering”
Meer dan een kwart van de startende leraren verlaat het vak binnen 5 jaar. HAN-docent onderzoeker en lerarenopleider, Maaike Nap: “Vanuit onderzoek kennen we de aanwijsbare factoren die kunnen helpen om mensen te behouden voor het onderwijsvak. Een goed inductieprogramma is van belang.
Stage lopen in een andere onderwijswereld
In september 2022 stapt Tessa Wolbeer over de drempel van gebouw Linde van het Montessori College in Nijmegen. Linde is de unit voor leerlingen die kiezen voor Agora-onderwijs. De onderwijsvorm is compleet nieuw voor Tessa. De match blijkt perfect.