Hoe kan Virtual Reality vluchtelingen helpen hun plek in de samenleving te vinden?

Het Refugee Team uit Tilburg coacht vluchtelingen in Nederland met het vinden van hun plek in de samenleving. Daarvoor maken ze gebruik van allerlei tools en zoeken ze steeds naar nieuwe mogelijkheden. Wat kan de toegevoegde waarde van Virtual Reality (VR) zijn? Dat is een vraag die ze bij studenten van de HAN hebben neergelegd.

236879 studenten met VR-bril op

De toepassingen van VR zijn eindeloos en worden voor allerlei doelen ingezet. Virtual Reality biedt een eenvoudige manier om mensen met een (nieuwe) situatie kennis te laten maken, zonder dat zij daarvoor fysiek aanwezig hoeven te zijn. "De vraag die het Refugee Team heeft neergelegd, is hoe we die vele mogelijkheden van VR toepasbaar kunnen maken op hun situatie", vertelt Sonja van Oers, praktijkdocent bij iXperium Health.

Uitdaging

Ze heeft daarvoor een groep tweedejaars studenten van het iXperium Health aan het werk gezet. Hun doel is om de toepassingsmogelijkheden van VR in kaart te brengen. "Dat is een uitdaging, want het vraagt een goed inzicht in de wensen van de doelgroep. Daarbij zijn ze zelf nog niet altijd even bekend met de mogelijkheden van Virtual Reality."

De groep studenten is voor het onderzoek al een keer naar Tilburg afgereisd, waar zij kennis met een groep vluchtelingen hebben gemaakt. "Ze zijn daar nu buddy's voor, via het project Video Vrienden van het Refugee Team. Dat wil zeggen dat zij hen in ieder geval eenmaal per week (digitaal) spreken." Sterre Rus, student Verpleegkunde licht toe: "We krijgen iedere week een aantal onderwerpen om over te praten, bijvoorbeeld eten uit beide culturen. Ik vind het enorm leuk dat ik binnenkort weer een keer echt langs ga om samen te koken en eten. Dat geeft meteen een nieuwe mogelijkheid om samen in gesprek te gaan. Naast deze activiteit kijken we naar de mogelijkheden die er zijn om VR in te zetten om deze mensen te helpen."

Oefenen, oefenen, oefenen

Die hulp richt zich op het integratietraject. Sterre vertelt: "Het integratietraject is voor veel vluchtelingen lang en moeilijk. Deze mensen vinden het lastig om dat wat ze leren, bijvoorbeeld in een cursus, in de praktijk te brengen. Denk daarbij aan een doktersbezoek, of het gebruik van het openbaar vervoer. Met behulp van VR willen we hen de mogelijkheid bieden te kunnen oefenen. We simuleren de situatie zodat een (bijna) levensechte situatie ontstaat. We hopen dat het de vluchtelingen helpt zich sneller comfortabel te voelen in deze sociale situaties."

Dat is niet zomaar even gedaan. Niet iedere vluchteling heeft de Nederlandse taal onder de knie. Dat maakt het oefenen van communicatievaardigheden een stuk lastiger. "VR is ingesteld op spraak. Als het lastig is elkaar goed te verstaan, is het ook lastig om de 'game' te maken", zegt Sterre.

Wat wil je oefenen?

Met dat vraagstuk zijn de studenten nu bezig. "We hebben onlangs een gesprek met The Simulation Crew gehad. Zij ontwerpen VR-simulaties en gaan kijken hoe ze ons kunnen helpen", vertelt Sterre. Binnenkort reizen de studenten nogmaals af naar Tilburg. Ze gaan daar samen met hun buddy's een dag experimenteren met de VR-brillen, om te achterhalen welke situaties zij het liefst willen oefenen.

"Met die informatie hopen we in de komende maanden een pilot te ontwerpen. Die kunnen we dan presenteren tijdens Ixpitch, een middag van het iXperium Health waar allerlei groepen studenten hun project rondom zorgtechnologie en de inzet ervan presenteren."