“Investeren in diëtetiek betaalt zich terug”

Lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, Marian de van der Schueren, is in juni 2020 al benoemd tot hoogleraar Diëtetiek bij de WUR (Wageningen University & Research). Gisteren vond haar plechtige officiële aanvaarding plaats: haar inauguratie.

240523 Lector Marian de van der Schueren

Marian vertelde tijdens haar inaugurele rede duidelijk waar ze voor staat en wat ze gaat doen als professor. “Ik ga de impact van de diëtetiek zichtbaarder maken. Niet alleen voor diëtisten in hun vak, maar voor de diëtetiek als geheel. Belangrijk in een maatschappij waar mensen alleen maar ouder worden en leven met meer chronische ziektes.”

Voorkomen van zorg

“Door mensen een advies op maat te geven, worden zij minder snel ziek en hebben ze minder medicijnen nodig waardoor de kans op langdurige ziekenhuisopname daalt.” De diëtetiek heeft dus met een persoonlijk en gedegen voedingsadvies een belangrijke sleutel in handen waar het gaat om het voorkomen, verkorten en inperken van de zorg. Marian stelt: “Investeren in diëtetiek betaalt zich terug.”

Gezonde samenleving

Marian haar missie voor de komende jaren zal zijn om diëtisten te ondersteunen bij het implementeren van praktijkgericht bewijs in hun dagelijkse praktijk. “Simpelweg omdat dit het vak vooruithelpt. Daarom maak ik me als eerste hoogleraar Diëtetiek in Nederland hard voor een gezonde samenleving. Wen er maar aan: diëtetiek schuift op van de achterhoede naar de voorhoede van het zorglandschap in Nederland.”

Wetenschap aan praktijk verbinden

Marian houdt zich als hoogleraar bij de WUR vooral bezig met ‘evidence based’ werk. Dit sluit heel mooi aan bij de onderzoeken die ze als lector bij het Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl binnen de HAN verricht. Bijvoorbeeld met studenten van de bacheloropleiding Voeding en Diëtetiek. “Daar gaat het meer om het inspelen op praktijksituaties. Ik verbind met de combinatie WUR en HAN de wetenschap aan de praktijk. Dat doe ik niet alleen omdat het nuttig voor mij en mijn onderzoeksprojecten is, ik doe het vooral voor diëtisten en hun praktijk. Eindresultaten van het onderzoek zijn natuurlijk voor iedereen beschikbaar.”

Verbinding zoeken

Bij ieder nieuw onderzoeksvoorstel dat geschreven wordt, zoekt Marian naar logische partners. Het gaat altijd over een consortium. De kracht van een leerstoel is verbinding zoeken en dan samen iets moois neerzetten. “Dat doen we goed, want Nederland is veel te klein om elkaar te beconcurreren,” vindt de ambitieuze Marian.

Over Marian de van der Schueren

Prof. dr. Marian de van der Schueren is sinds 2013 lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl aan de HAN. Eind 2019 ontving zij de prestigieuze EFAD European Honorary Dietetic Fellowship Award 2019, de hoogste onderscheiding voor diëtisten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de diëtetiek, onderzoek of onderwijs wereldwijd.

e859efe6-0cf4-11ee-8c36-02565807075b Lector Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, Marian de van der Schueren in toga