Instroom HAN-studenten naar ‘oude normaal’

Het is - gelukkig - nog steeds druk op onze campussen. Toch startten er dit jaar minder studenten dan vorig jaar. Dat is niet zo gek; toen piekten de aanmeldingen vanwege corona. Er stroomden veel meer scholieren door, omdat examens afgelast werden en een tussenjaar er even niet in zat.

studenten in de klas

Voltijd, deeltijd en duaal

Appels en peren kun je niet vergelijken, en daarom kijken we terug naar het jaar 2019. Zitten we met het aantal instromers weer op het ‘oude normaal'? Ja, het totale aantal instromers stijgt heel licht, van 10.823 (2019) naar 10.874 studenten (2021).

Als je inzoomt op de opleidingsvorm die de nieuwe studenten kozen, valt op dat het aantal deeltijd- en duale instromers gestaag groeit. De instroom van voltijdstudenten daalt licht.

De trend ‘minder voltijdstudenten’ is al langer aan de gang, en daar spelen demografische factoren een rol in. Krimp zorgt ervoor dat er überhaupt minder scholieren zijn om in te stromen.

355958 Een grafiek die laat zien hoeveel studenten er in 2021 instromen. Geplaatst door HB.

Meer animo voor 2-jarige opleiding

Bij de deeltijd- en duale opleidingen speelt dat minder, omdat de doelgroep gemiddeld ouder is. Er zit zelfs groei in. Dat zit 'm vooral in de animo voor de associate degree (Ad), geeft Robert Peek aan. Hij is marketing- en communicatieadviseur bij de HAN, en ziet dat er steeds meer belangstelling is voor deze opleidingsvorm: een 2-jarige opleiding die qua niveau tussen mbo-niveau 4 en de hbo-bachelor zit. In 2020 steeg de instroom voor de Ad's met 12%, en dit jaar was dat 9%.

“Het zijn vooral mbo’ers die kiezen voor de associate degrees", licht Robert toe. “Deze doelgroep vindt 4 jaar studeren erg lang. En werkgevers geven aan dat een 4-jarige opleiding niet altijd nodig is; na 2 jaar zitten de deelnemers al op het niveau om aan de slag te kunnen.”

Allerlei sectoren

De HAN heeft nu 17 associate degree-opleidingen in huis, in allerlei sectoren: onderwijs, zorg, techniek en economie. Studenten kunnen vaak kiezen tussen een deeltijd- of duale variant. Een nieuwkomer dit jaar is de Ad Ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn.