Opening van het studiejaar - Rob Verhofstad

Studenten die het verschil maken, dat is de kern van de koers van de HAN voor de komende jaren. Studenten die voortbouwen op wat hun voorgangers het jaar daarvoor hebben bereikt. "Een onderzoeksproject houdt niet op bij de grenzen van een discipline of academie. Om verschil te maken moet er cross-disciplinair en cross-sectoraal worden gewerkt." Dat stelde CvB-voorzitter Rob Verhofstad bij zijn openingsspeech van het nieuwe studiejaar.

307769 Een uitsnede van het beeld van de Opening van het studiejaar en de HAN Parade. Geplaatst door HB.

Slechts één jaar geleden kwam de bestuursvoorzitter binnen bij de HAN. Een jaar waarin de pandemie voor de grootste disruptie ooit in het hoger onderwijs zorgde. "Corona heeft veel gekost, maar het heeft ook wat gebracht." Hij stak zijn bewondering voor de prestaties van studenten niet onder stoelen of banken. Voor de 7 HAN-studenten die deelnamen aan de Olympische Spelen in Tokyo, waarvan een aantal een medaille won. Voor de studenten die er nu strijden voor een plak bij de Paralympische Spelen. Voor de Pabo-studenten die hielpen bij thuisonderwijs, de Fysiotherapie-studenten die tijdens de lockdown Corona-patiënten omdraaiden in het ziekenhuis en voor hen die docenten oppepten via een hartverwarmend filmpje.

314352 Rob Verhofstad speech tijdens opening van het studiejaar HAN Parade 2021

De HAN is een bijzondere, veerkrachtige organisatie, zo merkte hij op. "Denk aan docenten die dachten in oplossingen en fysiek onderwijs aanpasten naar online en die zo in contact bleven met studenten. Leidinggevenden, ondersteuners, ict-medewerkers, stafmedewerkers die improviseerden om de onderwijs- en onderzoeksprocessen door te laten lopen. Conciërges, baliemedewerkers, schoonmakers: collega's die ook tijdens de zwaarste lockdown op de campus hun werk deden. Trots en dankbaar ben ik op al mijn collega's."

Verschil maken

De HAN streeft er al 25 jaar naar om studenten met de juiste bagage af te leveren voor de wereld van morgen. "Studenten maken het verschil. Zoals de tweedejaars die met de Infrawall de CleanTech Battle wonnen. Een project dat de studenten in samenwerking met het architecten- en ingenieursbureau SWECO en ontwerpbureau OFN deden. Innovatieve bedrijven die hun nek uitsteken en graag willen samenwerken met onze studenten, onze onderzoekers en docenten. Zij werkten bij Connectr: het innovatiecentrum voor energietransitie waar de HAN in participeert. Een plek waar onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en overheden bij elkaar komen. Waar kruisbestuiving ontstaat."

"Denk ook aan de studenten die een logistieke tool ontwikkelden waarbij het logistieke proces rondom vaccinaties werd geoptimaliseerd. Of het armoedeboek, een indrukwekkend voorbeeld dat bijdraagt aan de bewustwording rondom armoede wat een negatief effect heeft op de gezondheid. Mensen in armoede leven gemiddeld 15 jaar in mindere goede gezondheid dan mensen die dat niet doen." Uit handen van Rob Verhofstad ontving burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls het eerste exemplaar.

De HAN wil komen tot duurzame samenwerking met deze bedrijven. Op dit moment plaatst de Provincie Gelderland de Infrawall (2,5 meter bij 2) als pilot bij de A348. Het einddoel is een wall van honderden meters. Voor die opschaling zijn studenten werktuigbouwkunde en studenten civiele techniek nodig. Verhofstad: "Een onderzoeksproject houdt niet op bij de grenzen van een discipline of academie. Om verschil te maken moet er cross-disciplinair en cross-sectoraal worden gewerkt. Mogelijk kunnen ook mbo- en universitaire studenten een bijdrage leveren, kan er een start-up of scale-up ontstaan. Hoe maken we het verschil? Dat dienen we duidelijk te maken aan de samenleving." Verwijzend naar een beroemd citaat van natuurkundige Isaac Newton: "If I've seen further it is by standing on the shoulders of giants".

Samenwerken

Als student ben je niet onmachtig of onbeduidend. Juist niet! Het gaat beter wanneer je samenwerkt met medestudenten. Met studenten van een andere opleiding, van een andere instelling, samen met een bedrijf, niet alleen op de campus maar juist ook daarbuiten. Open up New Horizons!

Opening van het studiejaar

"Als we de afgelopen periode één ding hebben geleerd, dan is het dat de mens ongeneeslijk sociaal is."

Lees wat Hubert Bruls tijdens zijn speech bij de opening van het studiejaar vertelde.

314354 Hubert Bruls, speech tijden HAN Parade opening van het studiejaar