HAN Infrawall wint Cleantech battle

Een team van studenten Industrieel Product Ontwerpen van de HAN heeft met hun Infrawall de Cleantech Battle 2021 gewonnen. Ook de 2e prijs ging naar de HAN: Mathijs Pieters kreeg hem voor zijn geconcentreerde zonnedak. Op 17 juni streden 5 studenten(teams) met hun innovatieve ideeën op het gebied van schone technologie om de titel.

300454 Winnaars Cleantech Battle 2021 (Nico Hoeijmans)

Boer tapt regenwater uit geluidswal

De geluidswal van de toekomst weert niet enkel geluid langs de snelweg. De Infrawall van het HAN team maakt onderdeel uit van de circulaire economie en is gemaakt met 100% herbruikbare materialen. Die zijn ook nog eens biobased, waardoor de CO2 footprint tot wel 80% vermindert ten opzichte van een reguliere geluidswal. De Infrawall zorgt dat regenwater dat van de weg de berm in loopt, bruikbaar wordt voor de landbouw. Daarnaast wekt de geluidswal zelf zonne-energie op en zorgt een wal van planten voor meer biodiversiteit. Met name het totaalconcept dat de Infrawall is, maakte indruk. Juryvoorzitter Jeroen Joon: "Het is het meest complete circulaire verhaal dat tegelijk bijdraagt aan het Nederlandse landschap. Geen wonder dat de Provincie Gelderland al heeft toegezegd een pilot Infrawall te gaan plaatsen langs de A348".

275460 Informatie InfraWall

De Infrawall is tot stand gekomen in samenwerking met de bedrijven OFN en Sweco. OFN ontwerpt maatoplossingen in de buitenruimte. Sweco is een architecten- en ingenieursbureau en ontwerpt en ontwikkelt de duurzame samenlevingen en steden van de toekomst. De 2 bedrijven werken op het gebied van Sustainable Energy and Environment samen met de HAN om studenten door praktijkgericht onderzoek innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen te laten bedenken.

Video Infrawall

Voorwerk in 2020

In het najaar van 2020 werkten er al studenten aan het eerste ontwerp van deze geluidswal. Dit team, bestaande uit Teun de Ridder, Sima Zuri, Louise Venner, Martijn Jansen, Marissa Pels, Martijn Grobben studeerden allemaal Industrieel Product Ontwerpen aan de HAN. Zij kregen ondersteuning van Mark Hofman van OFN, Rudi van Hedel van Sweco en hun docent Fieke Schulten.

Dak zoekt zon

De 2e prijs ging naar Mathijs Pieters, eveneens van de HAN. Hij maakte van het bestaande LCPV-dak prototype een eerste schaalbaar en universeel toepasbaar ontwerp. Centraal daarin staan efficiënte zonnepanelen die bevestigd zijn aan een met het licht meebewegende arm. Binnenruimtes worden prettiger verlicht en minder warm. Dit terwijl de opgevangen energie voor forse besparingen en grote winst op gebied duurzaamheid zorgen. De airco op halve kracht!

Helaas viel het waterstofinvesteringsmodel van Jasper niet in de prijzen, maar dat 3 van de 5 finalisten HAN-studenten waren, is natuurlijk een bijzondere prestatie.

Video LCPV-dak

Video Waterstofinvesteringsmodel

8e Cleantech Battle

Het was dit jaar de 8e Cleantech Battle, waarbij studententeams uit het mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs in Oost-Nederland hun oplossing voor vraagstukken op het gebied van schone technologie bedenken en presenteren. De jury bekijkt welk project het breedst inzetbaar, meest innovatief en duurzaam is. Daarnaast wordt gekeken of er een gezonde businesscase van te maken is. Het winnende team ontvangt een cheque van € 3.000,-.

De Cleantech Battle wordt georganiseerd door de Cleantech Regio en mede mogelijk gemaakt door Aventus, gemeente Apeldoorn, NewTechPark Apeldoorn, gemeente Epe, Leadax, Rabobank en Park n Charge.