Financieel expert is allesbehalve het kasplantje op kantoor

De accountant, controller of financieel adviseur… zijn dat niet kasplantjes op het kantoor? Zijn dat niet levende calculators, versmolten met bureaustoel, beeldscherm en toetsenbord? Als het aan de Academie Financieel Economisch Management ligt absoluut niet!

1f77ac28-0cf2-11ee-9c0e-02565807075b Het CvB was op bezoek bij AFEM op 31 mei. Op deze foto staan alle aanwezigen bij het bezoek.

Onder deze academie vallen de opleidingen Accountancy, Finance & Control, Finance, Tax & Advice en de master Circulaire Economie. Tijdens het bezoek van het College van Bestuur van maandag 31 mei presenteerde de academie zich als moderne opleider van breed inzetbare professionals. Hoe ze dat aanpakken? Dat lees je hier.

Meervoudig waardedenken

“Wij pleiten voor meervoudig waardedenken. De uitdaging zit er in studenten niet alleen in euro’s te laten denken. Ook het welzijn van mensen telt, net als de duurzaamheid van producten en diensten en andere belangrijke maatschappelijke thema’s. Niet alleen winstmaximalisatie is het einddoel”, vertelt associate lector Henriëtta Joosten aan ons College van Bestuur.

De academie speelt daarmee in op een maatschappelijke ontwikkeling. Associate lector Fred de Jong sluit daarop aan: “Je merkt bij ABN AMRO en Shell bijvoorbeeld al dat de manier van rapporteren op de schop gaat. Er wordt breder gerapporteerd en met meer waarden rekening gehouden dan alleen financiële waarde. Denk bijvoorbeeld aan rapportages die rekening houden met welzijn. Dit zijn ontwikkelingen waar je als financial professional niet omheen kan.”

De opleidingen van de Academie Financieel Economisch Management betrekken deze ontwikkelingen actief in de leerstof. Academiedirecteur Willem Leijten bevestigt dat: “We proberen onze studenten vernieuwd economisch denken mee te geven. Dat ze zich vakinhoudelijk ontwikkelen blijft uiteraard een belangrijke prioriteit, maar daarnaast streven we ernaar hun geesten rijper te maken voor belangrijke ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het gebied van het tegengaan van verspilling in een circulaire economie. De financial professional kan zo echt een maatschappelijke bijdrage leveren."

Professionele en persoonlijke ontwikkeling hand in hand

De academie staat voor breed onderwijs. Behalve professionele ontwikkeling, staat persoonlijke vorming ook centraal (‘Bildung’). Studenten krijgen hier alle ruimte voor. Hoofddocent Brigitte van Well: “We zijn betrokken geweest bij de vorming van de eerste studentenraden. Die zijn voor de studenten een laagdrempelig platform voor participatie. De studentenraad van Finance & Control was zo succesvol dat inmiddels elke opleiding een eigen raad heeft! Studenten leren in de raad onder andere constructief feedback geven.”

Student Finance & Control en programmaleider Mirja Vink sluit daarop aan: “Als lid en voorzitter van de studentenraad Finance & Control en academiebreed programmaleider ben ik spreekbuis voor studenten. Als programmaleider schuif ik bovendien regelmatig bij MT-overleggen aan. Ik heb er superveel van geleerd. Ik kan nu beter presenteren en heb een voorsprong bij mijn stage op het vlak van professionele communicatie. Door deze functie ben ik als persoon enorm gegroeid!”

Leven Lang Ontwikkelen

De studenten studeren af in een nieuwe leergemeenschap of met een traineeship. “Ze werken samen met docenten en studenten van verschillende disciplines in de leergemeenschap”, vertelt docent Tabitha Brusse: “Ze krijgen verschillende gastcolleges en workshops aangeboden. De tools die ze aangereikt krijgen, leren ze gelijk toe te passen in de praktijk. Bovendien is ons Student Traineeship er maximaal op gericht studenten in hun professionele én persoonlijke ontwikkeling te steunen. Hier hebben we een breed aanbod van trainingen en workshops voor om in te voorzien.”

Voor de oudere student die zich wil om- of bijscholen biedt de academie volop mogelijkheden. Leven Lang Ontwikkelen (LLO) heet dat: een belangrijk aanbod van de academie. Lilian Prevoo, academiemanager LLO, vertelt erover: “Ook in de verdere loopbaan bieden we studenten de kans door te ontwikkelen. De HAN en onze academie zijn voor werkgevers een begrip in de regio. We bieden flexibele maatwerktrajecten aan voor onze studenten, zodat ze het beste uit hun werk én uit zichzelf kunnen halen! Door de kleinere team- en klassengrootte en goede aansluiting op het werkveld, kunnen we goed concurreren met instellingen als het NCOI. LLO heeft de toekomst.”

Trots

Een trotse voorzitter van het College van Bestuur, Rob Verhofstad: “Ik zie een brede academie met een duidelijk profiel voor me. Het is mooi om te zien dat de koers van de Academie Financieel Economisch Management aansluit op de koers van de HAN. Samen maken we de HAN, en daar levert de academie een goede bijdrage aan!”

Bekijk de video