Technologie in musculoskeletale revalidatie

Op 14 april heeft het online symposium ‘Technologie in musculoskeletale revalidatie’ plaatsgevonden met ruim 50 belangstellenden. Eens per twee jaar wordt een symposium georganiseerd om de binding tussen oud-studenten, studenten, docenten, stagebegeleiders en onderzoekers te versterken.

meter om enkel heen

Plenaire lezingen

• Associate lector Remko Soer van Saxion Hogeschool sprak over EMG, echografie en 3Dkinematica. Hij beargumenteerde het belang om aandacht te houden voor het bio gedeelte, in het biopsyschosociale model. Bekijk de presentatie.
  • Hoogleraar Jeremy Lewis van het UK National Health Services had een inspirerend verhaal over virtual reality en de onderzoeken die plaats vinden qua schouderrevalidatie. Docent Beate Dejaco en lector Bart Staal zijn hierbij betrokken. Bekijk de presentatie.

Technologie in musculoskeletale revalidatie

Studenten van de Master Musculoskeletale Revalidatie profileren zich op het gebied van technologie in de musculoskeletale revalidatie:

Virtual Reality bij rugklachten

Lector Bart Staal en onderzoeker Jesper Knoop hebben een grote ZonMW subsidie ontvangen voor het toepassen van virtual reality bij rugklachten

studenten gooien over

Interactieve workshops

Na een korte pauze werden er 4 interactieve workshops gegeven:

• De effectiviteit van videoconsulten. Tijdens de coronamaatregelen hebben veel therapeuten actief geëxperimenteerd met het inzetten van videoconsulten.
  • Holomoves in de fysiotherapie. HoloMoves maakt Mixed Reality beweeggames en informatiemodules voor in de zorg.
  • Virtual reality in de behandeling van chronische pijnklachten in de fysiotherapiepraktijk.
  • De backing approach; een app die fysiotherapeuten ondersteunt bij de blended coaching van patiënten naar het (her)nemen van eigen regie over het dagelijkse functioneren met rugpijn.

Het was een interessant symposium, goede sprekers, en ook leuk om te horen waar jullie binnen de HAN mee bezig zijn. Wij hebben zelf afgelopen jaar een subsidie op het gebied van ehealth gehad voor ons bedrijf, waardoor het erg aansloot bij mijn bezigheden."