Masterthesis Onderzoek sprongbelasting voor trainingsbelasting bij eredivisie volleybalspelers

282324 mmr stockfoto van de vert een draagbaar apparaatje voor meten van sprongbelasting volleyballers

Madelon Kamp is musculoskeletaal (sport)fysiotherapeut bij Medifit Barneveld. Ze studeert daarnaast aan de master Musculoskeletale Revalidatie. Voor haar masterthesis heeft Madelon onderzoek gedaan naar de sprongbelasting als maat voor trainingsbelasting bij eredivisie volleybalspelers.

Ruimte voor je mening

"Met de Master Musculoskeletale Revalidatie wilde ik mij op een breder vlak kunnen ontwikkelen dan alleen als een klassieke sportfysiotherapeut. Je krijgt tijdens de opleiding ruimte voor je eigen mening, maar leert je wel deze goed te onderbouwen. Docenten staan open voor andere ideeën en andere manieren.

Dit maakte het voor mij wel in het begin moeilijk om te ontdekken wat zij nu van mij verwachtten. Ik kan nu beter ‘mijn mannetje’ staan en ik heb geleerd minder aan mijzelf te twijfelen. En ik pas het direct toe bij mijn patiënten. Zo kan ik leren wat voor mij werkt en wat niet en ook bij welke patiënten het wel gaat en welke niet."

Ik zag veel jumpers knee-achtige klachten als fysiotherapeut bij het volleybal eredivisieteam SSS. Iedereen roept dat deze blessure komt door teveel springen dus ik wilde daar wat mee."

Masterthesis

"Mijn masterthesis gaat over sprongbelasting als maat voor trainingsbelasting bij eredivisie volleybalspelers. Het is een haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van de Vert (een draagbaar apparaatje) tijdens de trainingen. Dit apparaat meet in dit onderzoek de sprongfrequentie."

Jumpers knee

"Ik zag veel jumpers knee-achtige klachten als fysiotherapeut bij het volleybal eredivisieteam SSS. Iedereen roept dat deze blessure komt door teveel springen dus ik wilde daar wat mee. Ik kwam de Vert tegen en ik heb als eerste contact gelegd met het bedrijf om te kijken of de Verts te leen waren voor onderzoek. Helaas niet, dus heb ik er vier kunnen lenen van een oud trainer die door COVID-19 ze nu niet kon gebruiken.

Ik heb het team gevraagd of ze mee wilden werken aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben acht spelers voor een week de Vert gedragen. Ik heb gekeken hoe vaak de Vert tijdens trainingen werd gedragen en hoe vaak de Vert ook volledig data kon verzamelen.

Aan het einde van die week hebben zij nog een vragenlijst ingevuld die de bruikbaarheid en de aanvaardbaarheid in kaart bracht. Dit ging dan bijvoorbeeld over het comfort van de Vert, het gebruiksgemak, of het extra tijd kostte om hem te gebruiken en of ze hem zouden blijven gebruiken."

Enthousiaste volleyballers

"Ik ben in augustus 2020 begonnen met het onderzoeksgedeelte. Daarvoor was ik al begonnen met het schrijven, dus een jaar heb ik er wel aan gewerkt. Het is leuk om te zien dat de volleybalspelers er ook enthousiast van worden om met de Vert bezig te zijn. Ik had niet verwacht dat het verzamelen van de data best leuk is."

Keuzes maken

"Dit doe je terwijl je een fulltime baan hebt en een ander deel van de opleiding nog doorloopt. Hierdoor ben je gedwongen bepaalde keuzes te maken. Zo had ik graag een grotere studie gedaan om te onderzoeken of er een significant verschil is tussen het meten met de sprongfrequentie en het meten met de speelminuten. Hiervoor moest de onderzoeksgroep veel groter zijn en dat was het niet haalbaar.

De thesis heb ik alleen gedaan. Mijn klasgenoten en Niki Stolwijk hebben mij geholpen om het goed op papier te zetten. Zonder SSS Barneveld (de onderzoeksgroep) had ik het onderzoek natuurlijk niet kunnen doen."

De Vert

"De Vert is een geschikt middel om sprongfrequentie en spronghoogte te meten. Als fysiotherapeut heb je hier niet zo snel mee te maken, maar als fysiotherapeut bij een sportteam krijg je wel vragen over het nut van bepaalde meetinstrumenten, gadgets. Ik kan nu wel zeggen dat de Vert het beste ingezet kan worden bij iemand die terugkeert van een blessure en het weer op moet bouwen.

De Vert meet real-time en daardoor kan de coach monitoren hoeveel de speler heeft gesprongen en of het genoeg is geweest. Het belangrijkste blijft wel om niet alleen maar te focussen hoeveel ze trainen/springen, maar ook om te monitoren hoe fit ze zich voelen, hoe zwaar ze een training vonden. Naar mijn mening kan er nog een belangrijke stap gemaakt worden daarin om het risico op blessures te verminderen."

Tips voor studenten

"Onderzoek iets wat je interessant vindt. Je gaat er namelijk nogal wat uren aan moeten besteden. Bij mij was het wel de moeilijkere weg, maar ik ben nu wel trots op wat ik heb gedaan."

De toekomst

'Mijn bevindingen ga ik nog delen met het volleybalteam. Verder hoop ik deze zomer af te studeren als master musculoskeletaal sportfysiotherapeut en dan kan ik eindelijk mijn aandacht richten op het uitwerken van het Zorgplan Schouder met mijn collega’s."