Ouders laag inkomen, kans op lager schooladvies

Kinderen van ouders met een laag inkomen lopen nog steeds de kans een lager schooladvies te krijgen dan ze op basis van hun Cito-toets zouden moeten hebben. Marijke van Vijfeijken doet onderzoek naar kansenongelijkheid in het onderwijs en geeft haar visie.

33102 Juf geeft uitleg aan kind

De Cito was juist bedoeld als gestandaardiseerde toetst in het primair onderwijs om kansenongelijkheid te voorkomen. Tóch bestaan er nog steeds ongelijke kansen van leerlingen uit een laag sociaal economisch milieu. Lees het volledige artikel dat vandaag verscheen in De Gelderlander.

Het niveau waarop leerlingen instromen in het voortgezet onderwijs heeft gevolgen voor de verdere loopbaan in het onderwijs.

Marijke van Vijfeijken is senior onderzoeker bij onderzoeksteam Kwaliteit van Leren aan de HAN Academie Educatie. Haar promotieonderzoek naar sociale rechtvaardigheid en kansengelijkheid bij differentiatiebeslissingen in het onderwijs loopt van 1 januari 2018 tot 1 januari 2022. In 2019 schreef ze samen met co-auteurs Op welke leerling zet je in?. Met deze publicatie liep ze vooruit op haar eerste wetenschappelijke artikel over gelijke kansen in het onderwijs.