Nieuws
Een koffer vol spellen en tools voor onderwijsverbetering
Praktijkonderzoek levert ontzettend veel op voor het onderwijs. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaat onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (Academie Educatie) nu op stap met een koffer vol concrete kansen.
Hoe stimuleer je het leren? Voorbeelden uit opleiding en praktijk
Bij formatief handelen breng je tussentijds het leren van leerlingen/studenten in kaart om het leren te kunnen stimuleren en dus niet alleen bij de afsluiting van een leerproces. Lerarenopleiders en docenten uit het voortgezet onderwijs vertelden in 2 workshops tijdens het slotcongres Formatief Evalueren hoe zij formatief handelen een plek geven in hun onderwijs.
Formatief handelen? Maak met Leerflow een samenhangend plan
Steeds meer scholen experimenteren met formatief handelen om het leren te stimuleren. Een samenhangend plan is dan belangrijk, maar hoe ontwikkel je dat? De HAN organiseerde een congres rond dit thema en presenteerde een nieuwe tool, Leerflow.
Formatief evalueren? Maak een uitgekiend ‘draaiboek’!
Wil jij het leren van je leerlingen stimuleren met formatief evalueren of handelen? Dat werkt het beste door inzet van samenhangende formatieve activiteiten. Weten hoe? Kom naar het congres ‘Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren’.
Gebruik en verbeter de digitale Toetsweb-Scan
Bij goede toetsing komt meer kijken dan je misschien denkt. Met de digitale Toetsweb-Scan ontdek je alle facetten en check je waar je staat en hoe je daar komt. Doe mee aan de pilot en maak de scan nóg beter!
Zelfscan helpt leraren bewuster te worden van gelijke kansen in het onderwijs
Hoe werk je als leerkracht aan gelijke kansen voor alle leerlingen in de klas? In 2022 verscheen het boek ‘Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs’. De bijbehorende gratis zelfscan is een handige tool met stellingen die een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van kansenongelijkheid in de klas.
Van vakgericht toetsen naar leeruitkomsten
Welke veranderingen in toetsen zien we en zijn nodig om flexibel onderwijs in te richten? Donderdag 23 maart was Tamara van Schilt, Lector Eigentijds beoordelen en beslissen, te gast in de middagshow van De Onderwijsdagen en sprak zij over de laatste ontwikkelingen in toetsen.
Focus op De Leraar als Ontwerper
In juni werd Roel Grol geïnstalleerd als associate lector De Leraar als Ontwerper. In zijn nieuwe rol onderzoekt hij wat (aanstaande) leraren en lerarenopleiders nodig hebben om onderwijs eigentijds vorm te geven. Hoe gaan Roel en zijn collega’s daar concreet mee aan de slag?
Toetsbekwaamheid verankerd in hoger beroepsonderwijs
Toetsing in het hoger beroepsonderwijs is een levend proces, de ontwikkelingen gaan door. Nieuwe ontwikkelingen vragen om een voortdurende toetsbekwaamheid van hbo-docenten. Het is dan ook belangrijk dat aandacht voor toetsbekwaamheid structureel is verankerd in het hbo, zo blijkt uit het project Je Ogen Uitkijken.
Kansengelijkheid en hoge verwachtingen
Kansengelijkheid is nogal een ‘dingetje’ in Nederland: qua onderwijs doen we het gewoon niet goed op dat gebied. Helpt het om hoge verwachtingen te stellen, of juist niet? In de Arnhemse wijk Malburgen - barstensvol diversiteit - organiseren 3 po-scholen bijeenkomsten rond het thema. Speciaal voor Pabo-studenten.