Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Formatief handelen: hoe zet je het effectief in?

Steeds meer scholen en leraren ontdekken de kracht van formatief handelen. Formatief handelen wordt ingezet om het onderwijs effectiever te maken en het leren van leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk om de gewenste impact te bereiken.

HAN Redactie
09 april 2025
Angel Olatunji geeft staand uitleg bij een tafel met 2 middelbare scholieren van het Citadel College.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Toetsen in het voortgezet onderwijs

Hoe verbeter je toetsing in het voortgezet onderwijs? Het boek ‘Toetsen in het voortgezet onderwijs’ geeft een helder overzicht van toetsvormen, kwaliteit, technologie en de rol van toetsing. Verschillende toetsexperts, waaronder Lector Tamara van Schilt-Mol, delen praktische tips en inspirerende voorbeelden.

HAN Redactie
26 februari 2025
Boek cover
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Gratis professionaliseringsaanbod ‘differentieren bij rekenen’

Wil je met jouw schoolteam beter differentiëren in rekenonderwijs? Grijp deze kans en doe mee aan het gratis professionaliseringsaanbod van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen, in samenwerking met het NRO.

HAN Redactie
21 februari 2025
De lerares van de opleiding leraar basisonderwijs legt iets persoonlijk uit aan een leerling aan zijn tafel.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)

We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

HAN Redactie
27 januari 2025
Jonge vrouwelijke student staat voor een whitebord en legt iets uit aan drie studenten die aandachtig luisteren.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Hoe ontwikkel je een gedragen visie en ontwerpprincipes voor een flexibel curriculum? Een praktijkvoorbeeld.

Hoe zorg je voor een gedragen visie en bijpassende ontwerpprincipes die de basis voor een flexibel curriculum kunnen vormen? Roel Grol en Elvira Folmer van het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' van de HAN Academie Educatie delen hun kennis en ervaringen in een recent artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.

HAN Redactie
21 oktober 2024
Lerarenopleiding Geschiedenis staat tussen twee studenten in en legt hen iets uit, terwijl iedereen op de laptop voor zich kijkt.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

'Diep leren' stimuleren in een summatieve toetsomgeving. Hoe doe je dat?

'Summatieve toetsing' versus de ontwikkeling 'zelfregulerend leren': het is een uitdaging van formaat. Op 14 oktober 2024 promoveerde Jeroen van der Linden op het ontwikkelen van zelfregulerend leren in een summatieve toetsomgeving. Met de uitkomsten van zijn onderzoek wil hij ‘diep’ leren stimuleren – door aandacht voor zelfregulatie.

HAN Redactie
04 oktober 2024
Jeroen van der Linden
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Nieuw boek programmatisch toetsen

Wat is programmatisch toetsen? En wanneer is het wel of niet een geschikt middel om je visie op onderwijs te realiseren? HAN-lector Tamara van Schilt-Mol en HU-lector Liesbeth Baartman schreven er samen een nieuw boek over.

HAN Redactie
10 september 2024
Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Ontwikkelen van studentvaardigheden voor formatief evalueren: een praktische toolkit

Formatief evalueren geeft beter inzicht in het leerproces van studenten. Maar welke vaardigheden heb je nodig als docent en als student? Onderzoekers van het lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen ontwikkelden een praktische toolkit met theorie en werkvormen voor mbo en ho.

HAN Redactie
22 mei 2024
drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren, lachen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Een koffer vol spellen en tools voor onderwijsverbetering

Praktijkonderzoek levert ontzettend veel op voor het onderwijs. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaat onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (Academie Educatie) nu op stap met een koffer vol concrete kansen.

HAN Redactie
06 maart 2024
Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Hoe stimuleer je het leren? Voorbeelden uit opleiding en praktijk

Bij formatief handelen breng je tussentijds het leren van leerlingen/studenten in kaart om het leren te kunnen stimuleren en dus niet alleen bij de afsluiting van een leerproces. Lerarenopleiders en docenten uit het voortgezet onderwijs vertelden in 2 workshops tijdens het slotcongres Formatief Evalueren hoe zij formatief handelen een plek geven in hun onderwijs.

HAN Redactie
16 november 2023
Congres Formatief evalueren 2023, Academie Educatie onderzoek