HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Installatie lector Tamara van Schilt-Mol

Op 15 april is Tamara van Schilt-Mol als lector Eigentijds beoordelen en beslissen geïnstalleerd. In het lectoraat onderzoekt ze hoe leraren en scholen beslissingen over leerlingen en studenten kunnen nemen. Die keuzes op basis van toetsresultaten zijn van groot belang, dus er mag geen twijfel over bestaan. In het lectoraat onderzoekt Tamara hoe het anders moet én kan.

HAN Redactie
16 april 2021
279860 Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Ouders laag inkomen, kans op lager schooladvies

Kinderen van ouders met een laag inkomen lopen nog steeds de kans een lager schooladvies te krijgen dan ze op basis van hun Cito-toets zouden moeten hebben. Marijke van Vijfeijken doet onderzoek naar kansenongelijkheid in het onderwijs en geeft haar visie.

HAN Redactie
15 april 2021
33102 Juf geeft uitleg aan kind
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Zelf formatief evalueren vormgeven

Wil je aan de slag met formatief evalueren? Gebruik dan de 8 ontwerpprincipes die gepresenteerd werden tijdens de inspiratiebijeenkomst Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren.

HAN Redactie
26 november 2020
Meiden lachen aan tafel met planten jong eerstejaars
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Programmatisch toetsen

In onderwijsland is programmatisch toetsen geen grote onbekende meer. Steeds meer onderwijsprofessionals zijn geïnteresseerd, maar weten nog niet waar de klepel precies hangt. Nu is er een boek: Programmatisch toetsen, voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. HAN lector Tamara van Schilt-Mol is een van de auteurs.

HAN Redactie
08 november 2020
Tamara van Schilt-Mol schrijft mee aan boek Programmatisch toetsen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Zet formatieve leeractiviteiten in

Wil je als VO-docent meer doen met formatieve activiteiten, om te zien waar je leerlingen nu staan? Maar weet je niet hoe je dit effectief doet? Bezoek dan onze gratis online-inspiratiemiddag!

HAN Redactie
02 november 2020
Janneke van der Steen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

eigen visie op schoolexaminering vmbo

De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo krijgt steeds meer aandacht. Daarbij is het belangrijk dat elke school een eigen visie op toetsing en examinering ontwikkelt. Maar hoe kom je tot een schooleigen visie en welke ruimte is er binnen het wettelijk kader?

HAN Redactie
27 oktober 2020
examenformulier, student met potlood
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Nieuwe website Toetsbekwaamheid is succes

Het netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o is zeker niet nieuw. Maar het kreeg een extra boost door corona. Nu is er ook een website: drukbezocht, want barstensvol actuele informatie.

HAN Redactie
14 september 2020
Student werkt vanuit huis laptop
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

RAAK-subsidie voor onderzoek Formatief evalueren

Het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen heeft een subsidie van RAAK-PRO in de wacht gesleept voor het onderzoek Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren. Associate lector Tamara van Schilt-Mol is als initiatiefnemer van de subsidieaanvraag blij met de toekenning en vertelt waarom dit onderzoek zo belangrijk is.

HAN Redactie
10 september 2020
Tamara van Schilt-Mol schrijft mee aan boek Programmatisch toetsen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Tamara van Schilt aangesteld als lector Eigentijds beoordelen en beslissen

Op 15 mei stelde het College van Bestuur Tamara van Schilt-Mol aan als lector Eigentijds beoordelen en beslissen bij de Academie Educatie van de HAN. Ze onderzoekt wat leraar, leerling en school nodig hebben voor en binnen een effectief programma van beoordelen en beslissen.

HAN Redactie
28 mei 2020
Lectoraat eigentijds beoordelen en beslissen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Wat moet je in 2020 kennen en kunnen als beoordelaar?

Sinds een kleine tien jaar werken hogescholen samen aan professionalisering van de toetsbekwaamheid van leraren. In 2013 werden twee professionaliseringstrajecten geïntroduceerd: bke en ske. De bijbehorende leeruitkomsten – de beschrijving van wat je concreet kan en kent na professionalisering - zijn opgepoetst en uitgebreid. Lector Tamara van Schilt-Mol (HAN) was nauw betrokken.

HAN Redactie
15 mei 2020
lectoraat eigentijds beoordelen en beslissen