Nieuws

Formatief handelen: hoe zet je het effectief in?
Steeds meer scholen en leraren ontdekken de kracht van formatief handelen. Formatief handelen wordt ingezet om het onderwijs effectiever te maken en het leren van leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk om de gewenste impact te bereiken.

Toetsen in het voortgezet onderwijs
Hoe verbeter je toetsing in het voortgezet onderwijs? Het boek ‘Toetsen in het voortgezet onderwijs’ geeft een helder overzicht van toetsvormen, kwaliteit, technologie en de rol van toetsing. Verschillende toetsexperts, waaronder Lector Tamara van Schilt-Mol, delen praktische tips en inspirerende voorbeelden.

Gratis professionaliseringsaanbod ‘differentieren bij rekenen’
Wil je met jouw schoolteam beter differentiëren in rekenonderwijs? Grijp deze kans en doe mee aan het gratis professionaliseringsaanbod van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen, in samenwerking met het NRO.

Positieve visitatie Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)
We zijn trots! Onlangs bezocht een visitatiepanel de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). Het panel is positief over alle standaarden en adviseert de NVAO om MOVEL voor zes jaar te accrediteren.

Hoe ontwikkel je een gedragen visie en ontwerpprincipes voor een flexibel curriculum? Een praktijkvoorbeeld.
Hoe zorg je voor een gedragen visie en bijpassende ontwerpprincipes die de basis voor een flexibel curriculum kunnen vormen? Roel Grol en Elvira Folmer van het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' van de HAN Academie Educatie delen hun kennis en ervaringen in een recent artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.

'Diep leren' stimuleren in een summatieve toetsomgeving. Hoe doe je dat?
'Summatieve toetsing' versus de ontwikkeling 'zelfregulerend leren': het is een uitdaging van formaat. Op 14 oktober 2024 promoveerde Jeroen van der Linden op het ontwikkelen van zelfregulerend leren in een summatieve toetsomgeving. Met de uitkomsten van zijn onderzoek wil hij ‘diep’ leren stimuleren – door aandacht voor zelfregulatie.

Nieuw boek programmatisch toetsen
Wat is programmatisch toetsen? En wanneer is het wel of niet een geschikt middel om je visie op onderwijs te realiseren? HAN-lector Tamara van Schilt-Mol en HU-lector Liesbeth Baartman schreven er samen een nieuw boek over.

Ontwikkelen van studentvaardigheden voor formatief evalueren: een praktische toolkit
Formatief evalueren geeft beter inzicht in het leerproces van studenten. Maar welke vaardigheden heb je nodig als docent en als student? Onderzoekers van het lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen ontwikkelden een praktische toolkit met theorie en werkvormen voor mbo en ho.
Een koffer vol spellen en tools voor onderwijsverbetering
Praktijkonderzoek levert ontzettend veel op voor het onderwijs. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaat onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (Academie Educatie) nu op stap met een koffer vol concrete kansen.
Hoe stimuleer je het leren? Voorbeelden uit opleiding en praktijk
Bij formatief handelen breng je tussentijds het leren van leerlingen/studenten in kaart om het leren te kunnen stimuleren en dus niet alleen bij de afsluiting van een leerproces. Lerarenopleiders en docenten uit het voortgezet onderwijs vertelden in 2 workshops tijdens het slotcongres Formatief Evalueren hoe zij formatief handelen een plek geven in hun onderwijs.