f9028164-0ce5-11ee-8e32-02565807075b Drie studenten Leraar Frans krijgen uitleg van hun docent die tussen hen in staat.

Leren verandert. Samen met u zoekt het onderzoeksteam Kwaliteit van Leren naar nieuwe kennis over leren en ontwikkelen, binnen en buiten de school. En met die kennis bereiden we onze studenten weer voor op het beroep. Zodat u straks een collega heeft waar u op kunt bouwen.

Omdat leren verandert

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Door een andere kijk op leren: op hoe, waar en wanneer je leert, en op wat en wie daarvoor nodig is. Via onderzoek naar wat wel en niet werkt in de onderwijs- en HR-praktijk ontdekken we samen nieuwe perspectieven. Zoek je met ons mee?

De lectoraten van de Academie Educatie

De kwaliteit van leren van vandaag en morgen, dat is waar onze lectoraten een bijdrage aan leveren. We richten ons onderzoek vooral op gepersonaliseerd leren in een door technologie ondersteunde sociale leeromgeving. Want daar gaat het in de 21e eeuw steeds meer om.

De professionals binnen de lerarenopleiding en in het werkveld geven aan welke actuele vragen beantwoord moeten worden en welke innovatie-mogelijkheden nader onderzoek vergen. Dat betekent dat de lectoraten nauw contact hebben met deze onderwijsprofessionals. En met studenten die interesse hebben in onderzoek of daar via hun stage een rol in hebben. 

Ons nieuws

fed1f75e-0cf5-11ee-a399-02565807075b Helma Oolbekkink portret
Etalagebijeenkomst over Open Eind LeeromgevingOp weg naar het onderwijs van de toekomst
33147760-fbd1-11ee-aeb1-d2426076fb58 15 april Etalagebijeenkomst Open eind leeromgeving HAN Nijmegen
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
494035 Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
58da78d8-0cf7-11ee-92de-02565807075b drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren, lachen.
e16f5c4a-0ce8-11ee-a427-02565807075b hbo-ict bim project model
6fe4e030-ecf4-11ee-9ce7-cdf4daf2235d Foto van collega's op de Onderwijsdagen
b9f12fc6-0cfd-11ee-95f0-02565807075b carolien van rens
0cfb0470-dba8-11ee-b5d1-7a5c2c1835f6 Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Onderzoekers van de HAN Aimée Hoeve
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)

Projecten van Kwaliteit van Leren

Stuurkracht en impact van de MOVEL-student in de praktijk

De Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) leidt studenten op tot innovatieve professionals die in de onderwijspraktijk het verschil kunnen maken. Maar wat is de impact nu eigenlijk op de beroepspraktijk en hoe staat het met de ontwikkeling van stuurkracht van de MOVEL-studenten?

e8348cc4-0cea-11ee-9306-02565807075b Drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren kijken lachend aandachtig richting een docent.

Docenten maken het verschil

Opleidingsteams staan voor de uitdaging om grote maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar een curriculum dat studenten opleidt tot wendbare vakmensen. Opleiden voor een beroep vraagt didactische en pedagogische lenigheid en vraagt om opleidingsteams in het mbo die effectief samenwerken.

141473 Studenten en docent spelen met auto

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.

5f524456-0cf8-11ee-9da7-02565807075b Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, laptop, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

't Werkt!

Beroepen veranderen steeds sneller van inhoud. Sommige beroepen verdwijnen, andere beroepen verschijnen. Dat vraagt veel van professionals in opleiding. Het is belangrijk dat zij leren anticiperen op, en omgaan met, die veranderingen door nieuwe vaardigheden te leren.

Docent overlegt met studenten

Prepareren voor innoveren

We verwachten veel van onze studenten als ze straks de wijde wereld ingaan. Als toekomstige professionals worden zij geconfronteerd met complexe maatschappelijke vraagstukken. Die liggen bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, gelijke kansen in het onderwijs en klimaatverandering.

34645 Studenten overleggen bij werkplekken Engineering gebouw

Toolkit voor onderzoekende leraren

Door zelf onderzoekend te werk te gaan kunnen leraren, op basis van gegevens die ze verzamelen over hun leerlingen en eigen handelen, aan de slag met het verbeteren van het onderwijs in hun eigen klas en team.

363264 kinderen op laptop

Het LeerLab

Eigentijds onderwijs steekt anders in elkaar dan traditioneel onderwijs. De focus ligt er op zelfregie en inspelen op de behoefte van de leerlingen.

b95e9b8a-0cf7-11ee-8f9b-02565807075b twee studenten in gesprek met docent aan tafel voor de fotoshoot van Leerlab bij Citadel

Stuurkracht van leraren

Met stuurkracht kunnen leraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.

0c3380e4-0ce6-11ee-a392-02565807075b Docente staat voor een beamer in de klas met 5 studenten voor haar.

In contact komen met de onderzoekers van Kwaliteit van Leren?

Secretariaat: Jeanette Dusschooten

  • jeanette.dusschooten@han.nl
  • (024) 353 00 30
  • Bezoekadres
    I/O-gebouw
    Kapittelweg 35 (hoofdingang aan de Heyendaalseweg)
    6525 EN Nijmegen 

    Postadres
    Postbus 6960
    6503 GL Nijmegen

    onze partners

    Praktijkonderzoek naar actuele thema's gedijt bij goede samenwerking, bij betrokken partnerschap. Het kenniscentrum trekt daarom zij aan zij op met opleiders, (master)studenten en het werkveld. Maar ook met bijvoorbeeld docenten, hoogleraren en onderzoekers uit binnen- en buitenland. Want het is echt waar: samen zijn we sterker. We zijn bezig met de mooie projecten waar we samen vorm en inhoud aan gegeven hebben. En op de kennis en kennis die we samen verzamelen, delen en verspreiden. kers uit binnen- en buitenland.

    Universiteiten, hogescholen en lectoraten

    • Universiteit van Amsterdam
    • Radboud Docenten Academie
    • Universiteit Utrecht
    • Universiteit Twente
    • Open Universiteit
    • Wageningse Universiteit
    • Universiteit van Tilburg
    • TU Delft
    • Hogeschool van Amsterdam
    • Hogeschool Windesheim
    • HogeschoolUtrecht
    • Fontys Hogescholen
    • Hogeschool Zuyd
    • Hogeschool Saxion
    • Aeres Hogeschool

    Beroepspraktijk

    • Opleidingsscholen uit de regio (po, vo, mbo)
    • PO-Raad
    • VO-raad
    • MBO raad
    • MBO diensten
    • Onderwijsraad
    • ECBO
    • Kennisnet
    • Surfen
    • Marant
    • Codenaam Toekomst  
    • Politieacademie

    Netwerken en verenigingen

    • Vereniging lectoren Hoger beroepsonderwijs
    • Forum voor Praktijkgericht Onderzoek
    • VELON
    • EERL
    • Vereniging voor Onderwijsonderzoek (VOR)
    • AERA
    • ISCA
    • ZO
    • AAT
    • Onderzoekspanel Studiekeuze 123
    • LRN21
    Academie
     

    Educatie

    De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

    Docent voor de klas zonder poster
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
     

    Onze nieuwsbrief verschijnt 6x per jaar. We houden je graag op de hoogte. Abonneer je op onze nieuwsbrief.

    Overlegen en samenwerken