Bustour langs Labs en Werkplaatsen laat passie zien

"Veel meer helderheid en wat een passie", dat waren de belangrijkste conclusies voor veel deelnemers aan de bustour begin april langs enkele Labs en Werkplaatsen van de HAN. Met korte stops reed een grote blauwe bus hen langs 3 locaties in Oosterhout, Bemmel en Arnhem. De deelnemers: HAN-docenten, -ondersteuners en -leidinggevenden (werkveld gezondheid en welzijn), collega’s van de Radboud Universiteit, het Radboudumc en ROC Nijmegen.

studenten-wachten-voor-de-les

Ivo Hendriks is de reisleider. “Ergens over praten, is toch heel anders dan een bezoek brengen. Als mensen meegaan met de bustour, begrijpen ze beter waar het over gaat; het kwartje valt. Daarom organiseren we zo’n 2 x per studiejaar zo’n bustour.”

Sparkcentre Oosterhout

Op de 1e stop worden de deelnemers buiten verwelkomd door Odilia Kortsmit, projectleider van ONS Gezondheidserf en Bastiaan Koekoek, wijkdocent en docent Fysiotherapie op de HAN. Tijdens hun presentatie vertellen zij over de verschillende projecten die worden georganiseerd en wie daar allemaal bij betrokken zijn.

Jaarlijks terugkomende projecten zijn 'Lentekriebels' en 'Herfstkleuren' en 'Positieve Gezondheid'. Nieuw is het onlangs gestarte project 'Walking Football', waarbij studenten en ouderen bij de lokale voetbalvereniging samen bewegen!

Leerkring Lingewaard

De 2e stop is in Bemmel. In het gebouw van Stichting Welzijn Lingewaard in Bemmel wordt de groep ontvangen door Wil van den Hurk, opbouwwerker bij Stichting Welzijn Lingewaard.

Wil vertelt dat de HAN sinds 2016 steeds promintenter aanwezig is in Lingewaard, wat te zien is aan een toenemend aantal studenten die meedoen en meeleren en langer lopende thema’s waar studenten, docenten en onderzoekers een bijdrage aan leveren. “We kunnen niet meer zonder de HAN”, sluit hij zijn verhaal af.

Collega’s van de HAN, Jonathan van Deutekom (alliantiemakelaar) en Saskia Weijzen (wijkdocent) nemen het stokje van Wil over en vertellen over de reden: onderwijs, onderzoek en werkveld met elkaar verbinden om lokaal verschil te maken als het gaat om ontwikkeling van (jonge) professionals en uiteindelijk om ontwikkeling van het gebied.

Via een filmpje presenteren 2 studenten (zie foto) hun inzet bij instelling de Driestroom om jongeren in Bemmel meer in contact te brengen met verstandelijk beperkte (jonge) mensen die bij eetcafé Bloem werken. De meerwaarde voor henzelf? "Studenten van de verschillende disciplines brengen allemaal iets anders mee".

Sparkcentre Presikhaaf

De laatste stop is de Arnhemse wijk Presikhaaf. Dit is een dynamische, multiculturele wijk. Van vergrijzing is hier nog geen sprake: hier wonen vooral jonge mensen en veel kinderen. Daarom richt onderzoek in Presikhaaf zich op intercultureel werken, positieve gezondheid en kind en jeugd.

Verschillende studenten uit het 1e, 2e en 4e studiejaar werken aan gezamenlijke projecten en afstudeeronderzoek in de wijk, bijvoorbeeld naar overgewicht bij migrantenkinderen of cultuursensitiviteit.

Na een korte introductie van Nabila Zinad (wijkdocent en docent Social Work) gaan de deelnemers vooral met onze studenten in gesprek. Wat doen ze nou precies, leren ze veel, wat is de rol van de wijkdocent?

Kantekeningen zijn er natuurlijk ook. Zo zijn de opdrachten uit de opleiding soms te verschillend en te star en vinden ze het jammer dat nog niet alle studenten er een heel semester zijn. Maar vooral vertellen ze gepassioneerd over hun project en de samenwerking daarin met andere studenten, professionals en bewoners.

Met een kleine vertraging stapt iedereen om 12.45 bij halte Kapittelweg van de HAN Campus weer uit.

Wil je een keer mee?

Wil je een keer mee met de tour? Maak je interesse kenbaar via: sparkcentres@han.nl.