Deze master biedt mij de diepte en uitdaging die ik zocht

Joost Rutgers-van Eck, docent maatschappijleer, volgt aan de HAN de master Movel: ontwerpen van eigentijds leren. Deelnemers leren hier hoe ze onderwijs beter kunnen aansluiten bij de behoeften van studenten. De opleiding gaf Joost meer zelfvertrouwen en hij krijgt op zijn werk meer dingen gedaan.
Waarom heb je voor een masteropleiding gekozen en wat maakt deze master voor jou dé master?
“Ik heb VWO gedaan en daarna 2 hbo-opleidingen. Ik was al langere tijd benieuwd waar op het gebied van leren en studeren mijn plafond lag. Daarnaast was ik binnen het onderwijs toe aan een nieuwe uitdaging. Deze opleiding bood mij op beide gebieden de diepte en uitdaging die ik zocht. Ik hoopte daarnaast dat het ook zou bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Omdat deze master de juiste verdieping bood, 2 jaar duurde en goed te combineren was met mijn werk, was het voor mij dé master.”

Hoe zit een gemiddelde week tijdens het doen van deze master eruit?
“Ik heb een jong gezin en heb in overleg met mijn man besloten om gerichte momenten in te plannen voor mijn studie. Op maandag- en dinsdagvond was er tijd en ruimte voor mijn studie en op woensdag had ik colleges op de HAN of ruimte voor zelfstudie. Op het werk maakte ik ook tijd vrij om met mijn onderzoek bezig te zijn of met collega’s in overleg te gaan. Wanneer nodig werkte ik in het weekend aan mijn studie, maar dat probeerde ik tot het minimum te beperken. Juist ook om tijd voor mijn gezin en hobby’s in te ruimen.”
Kan je wat meer vertellen over je afstudeeronderzoek/innovatievraagstuk/stage?
“In deze master werk je aan een aantal innovatievraagstukken. Ik heb me daarbij veel gefocust op intrinsieke motivatie, en dan vooral op autonomie van de leerling (jaar 1) en autonomie-ondersteuning van de docent (jaar 2). Ik heb ervaren dat leerlingen gemotiveerder raken als ze autonomie krijgen - vooral als ze keuzes mogen maken - en dat docenten ook gemotiveerder en enthousiaster raken als ze leerlingen meer autonomie geven. Ik heb geleerd dat om autonomie-ondersteunend te werken de manier waarop we structuur bieden en de wijze van communiceren en begeleiden anders moeten. En dat dat echt helpt om de leerling meer gemotiveerd aan het werk te krijgen. Ik probeer veel van deze aspecten nu in mijn dagelijks werk mee te nemen.”
Wat heb je nodig om deze master te volgen?
Motivatie, bereidheid om jezelf te ontwikkelen, je kwetsbaar op te stellen en feedback te kunnen vragen. En ook steun en ruimte van jouw werkgever. Er wordt immers van je verwacht dat je in jouw organisatie interventies gaat plegen en je collega’s daarin gaat meenemen.”
Hoe oordeel je over het niveau van de master?
“Het eerste jaar vond ik de master goed te doen. Het niveau lag steeds in de zone van naaste ontwikkeling en ik werd continue uitgedaagd. Bovendien was het goed te doen binnen de aangegeven tijd. In het tweede jaar werd er een stuk meer zelfstandigheid gevraagd en dat vond ik soms een grote stap ten opzichte van het eerste jaar. Daar had ik soms wat moeite mee. Door steeds feedback en hulp te vragen, bleef de opleiding goed te doen. Qua opdrachten en niveau van de stof werd ik steeds op de juiste manier uitgedaagd.”
Wat doet deze master voor jou persoonlijk en als professional?
Ik heb geleerd om mijn stuurkracht in te zetten maar ook af en toe wat gas terug te nemen om collega’s mee te krijgen. Ik kan veel beter onderbouwd mijn standpunten overbrengen, wat ertoe leidt dat ik steeds vaker dingen voor elkaar krijg in de dagelijkse praktijk. Deze aspecten kan ik in het dagelijkse leven ook veel meer toepassen en dat zorgt dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen.”