Master Mind

Deze master biedt mij de diepte en uitdaging die ik zocht

Master Mind - Master MOVEL

Joost Rutgers-van Eck, docent maatschappijleer, volgt aan de HAN de master Movel: ontwerpen van eigentijds leren. Deelnemers leren hier hoe ze onderwijs beter kunnen aansluiten bij de behoeften van studenten. De opleiding gaf Joost meer zelfvertrouwen en hij krijgt op zijn werk meer dingen gedaan.

Waarom heb je voor een masteropleiding gekozen en wat maakt deze master voor jou dé master?

“Ik heb VWO gedaan en daarna 2 hbo-opleidingen. Ik was al langere tijd benieuwd waar op het gebied van leren en studeren mijn plafond lag. Daarnaast was ik binnen het onderwijs toe aan een nieuwe uitdaging. Deze opleiding bood mij op beide gebieden de diepte en uitdaging die ik zocht. Ik hoopte daarnaast dat het ook zou bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Omdat deze master de juiste verdieping bood, 2 jaar duurde en goed te combineren was met mijn werk, was het voor mij dé master.”

Joost Rutgers, Masterstudent MOVEL

Hoe zit een gemiddelde week tijdens het doen van deze master eruit?

“Ik heb een jong gezin en heb in overleg met mijn man besloten om gerichte momenten in te plannen voor mijn studie. Op maandag- en dinsdagvond was er tijd en ruimte voor mijn studie en op woensdag had ik colleges op de HAN of ruimte voor zelfstudie. Op het werk maakte ik ook tijd vrij om met mijn onderzoek bezig te zijn of met collega’s in overleg te gaan. Wanneer nodig werkte ik in het weekend aan mijn studie, maar dat probeerde ik tot het minimum te beperken. Juist ook om tijd voor mijn gezin en hobby’s in te ruimen.”

Kan je wat meer vertellen over je afstudeeronderzoek/innovatievraagstuk/stage?

“In deze master werk je aan een aantal innovatievraagstukken. Ik heb me daarbij veel gefocust op intrinsieke motivatie, en dan vooral op autonomie van de leerling (jaar 1) en autonomie-ondersteuning van de docent (jaar 2). Ik heb ervaren dat leerlingen gemotiveerder raken als ze autonomie krijgen - vooral als ze keuzes mogen maken - en dat docenten ook gemotiveerder en enthousiaster raken als ze leerlingen meer autonomie geven. Ik heb geleerd dat om autonomie-ondersteunend te werken de manier waarop we structuur bieden en de wijze van communiceren en begeleiden anders moeten. En dat dat echt helpt om de leerling meer gemotiveerd aan het werk te krijgen. Ik probeer veel van deze aspecten nu in mijn dagelijks werk mee te nemen.”

Wat heb je nodig om deze master te volgen?

Motivatie, bereidheid om jezelf te ontwikkelen, je kwetsbaar op te stellen en feedback te kunnen vragen. En ook steun en ruimte van jouw werkgever. Er wordt immers van je verwacht dat je in jouw organisatie interventies gaat plegen en je collega’s daarin gaat meenemen.”

Hoe oordeel je over het niveau van de master?

“Het eerste jaar vond ik de master goed te doen. Het niveau lag steeds in de zone van naaste ontwikkeling en ik werd continue uitgedaagd. Bovendien was het goed te doen binnen de aangegeven tijd. In het tweede jaar werd er een stuk meer zelfstandigheid gevraagd en dat vond ik soms een grote stap ten opzichte van het eerste jaar. Daar had ik soms wat moeite mee. Door steeds feedback en hulp te vragen, bleef de opleiding goed te doen. Qua opdrachten en niveau van de stof werd ik steeds op de juiste manier uitgedaagd.”

Wat doet deze master voor jou persoonlijk en als professional?

Ik heb geleerd om mijn stuurkracht in te zetten maar ook af en toe wat gas terug te nemen om collega’s mee te krijgen. Ik kan veel beter onderbouwd mijn standpunten overbrengen, wat ertoe leidt dat ik steeds vaker dingen voor elkaar krijg in de dagelijkse praktijk. Deze aspecten kan ik in het dagelijkse leven ook veel meer toepassen en dat zorgt dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen.”

Meer lezen?

"We geven elkaar veel feedback, dat helpt om beter

Soumaya El Azzab en Abdulrahman Al-Katheri begonnen ruim een half jaar geleden aan de fulltime mastertrack Cyber-Physical Systems, onderdeel van de Master Engineering Systems. Pittig, stellen ze vast, maar een goede basis voor een internationale carrière.

Master Mind Soumaya en Abdul

"De master voelde als een warm bad"

De master Circulaire Economie zette Gwendolyn Verburg op een nieuw spoor. Ze werkt nu bij het Huis van Compassie in Nijmegen, een vrijwilligersorganisatie met meer dan 200 vrijwilligers.

Master Mind - Masterstudent Circulaire Economie - Gwendolyn Verburg

"Ik wilde meer dan alleen lesgeven"

Zoekend naar verdieping én een uitdaging in het onderwijs, besloot Nienke van de Craats - Grootenboer verder te studeren. Met de Master Leraar Engels aan de HAN wil ze haar vak naar een hoger niveau tillen.

Master Mind - Masterstudent Leraar Engels - Nienke van de Craats-Grootenboer

"Twee jaar bikkelen, een leven lang profijt"

Ze is sales manager bij wijndistributeur, bepaald geen baan voor langslapers. Toch schreef Emma Weber zich in voor de master Business Sales.

Master Mind - Master Business Sales - Emma Weber

"Dat wat je doet, is dat ook het juiste?"

Wie de Master Musculoskeletale Revalidatie volgt om ‘trucjes’ te leren komt bedrogen uit. Kritisch nadenken, onderzoeken en volop reflecteren, dat leer je wél volgens Kirsten van der Geer.

Master Mind - Kirsten van der Geer

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.