3 verschillende routes Wil jij na je bachelor door voor je AA-titel?

56645 hangar-zakelijk-gesprek

Als AA-accountant ben je de belangrijkste financieel adviseur voor de MKB-ondernemer. Logisch dus, dat het dragen van de AA-titel wettelijk beschermd is. Na je bachelordiploma heb je nog een post-hbo opleiding nodig. Wat zijn de 3 meest gekozen routes? En wat zijn de verschillen?

Post-hbo AA-opleiding

Echt een vraag voor Peter Kuppen, coördinator van de post-hbo Accountancy opleidingen bij de HAN. “De HAN is een belangrijke opleider als het gaat om het halen van je AA-titel", zegt Peter. "Met deze titel mag je assurance geven ten behoeve van een beperkte kring gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan beoordelingsopdrachten, toekomstgerichte informatie en bijzondere controleopdrachten als subsidieverklaringen. De accountant is de financiële en administratieve sparringpartner voor kleine en middelgrote ondernemers." Als coördinator ziet Peter toe op de inhoud en kwaliteit van de opleidingen. Peter: "Ik ga met allerlei spelers in gesprek. Binnen de HAN, maar ook daarbuiten zoals met de beroepsorganisatie en de praktijkbegeleiders op de kantoren waar onze studenten werken."

De ideale persoon dus om eens meer te vragen over de 3 verschillende post-hbo-routes naar je AA-titel.

d3c51fb0-0cf4-11ee-8d93-02565807075b Portretfoto van opleidingscoördinator Accountancy Peter Kuppen in R31 Arnhem.

1. De traditionele route

Peter: “Na je bachelor Accountancy kun je door naar de theorieopleiding AA, die duurt 2 jaar. Dat kan bij de HAN maar ook bij een van de andere hogescholen of enkele particuliere instituten. De theorieopleiding volg je altijd in deeltijd. Je combineert de opleiding met je baan en volgt 1 dag in de week college. Na je certificaat moet je nog de 3-jarige praktijkopleiding doen via de beroepsorganisatie en een stagebureau. Na deze praktijkopleiding moet je kunnen aantonen dat je als startbekwame accountant aan de slag kunt gaan bij een accountantskantoor.”

2. De kortere route

“Sinds september 2019 bieden we ook de gecombineerde opleiding aan”, vertelt Peter. “In deze opleiding wordt de theorie uitgesmeerd over 3 jaar waardoor ruimte ontstaat en meer begeleiding mogelijk is bij de verplichte praktijkopdrachten uit de praktijkopleiding. In 3 jaar haal je zowel je theoretisch getuigschrift als je praktijkgetuigschrift waarmee je als AA-accountant wordt opgenomen in het register van de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants (NBA). Na je bachelor Accountancy is deze kortere route dus ook een optie.”

Ik verwacht dat over twee jaar de gecombineerde opleiding de grootste is van de twee.

Welke route is beter?

Zo’n kortere route klinkt heel aanlokkelijk en het roept natuurlijk de vraag op waarom je dan voor het langere traject zou gaan. Peter: “Werken en daarnaast studeren is best pittig. Sommige studenten kiezen heel bewust voor de 2-jarige theorie opleiding en denken ‘de praktijkopleiding komt nog wel’. Ook heeft dit vaak de voorkeur voor werkgevers. Ik denk dat dat vooral komt omdat ze nog niet bekend zijn met de nieuwe mogelijkheid. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze, maar ik verwacht dat over twee jaar de gecombineerde opleiding de grootste is van de twee.”

3. De route met een bachelor Finance & Control

Sommige studenten willen vanuit hun bachelor Finance & Control doorstromen voor hun AA-titel. Kan dat ook? “Zeker, voor deze route wordt vaak gekozen”, zegt Peter. “Voor studenten met een andere opleidingsachtergrond dan Accountancy hebben we speciale routes om in te mogen stromen naar opleidingen voor de AA-titel. Met je diploma Finance & Control kan dat bijvoorbeeld via het Schakelprogramma AA. Dat is een 1-jarige post-hbo opleiding, in deeltijd, waarbij je in korte tijd de vereiste kennis krijgt om zonder problemen door te stromen naar de post-hbo opleidingen Accountancy die ik eerder genoemd heb. En er is weer een Schakeltraject voor studenten die geen financiële bachelor hebben. Momenteel is de arbeidsmarkt voor accountants bijzonder goed. Ook studenten die een bachelor bedrijfskunde hebben gedaan of totaal wat anders, zoals archeologie of het conservatorium, kunnen met een post-hbo opleiding in deeltijd omgeschoold worden tot accountant.”

Meer weten?

Peter: "Studenten en kantoren die hier meer over willen weten, kunnen altijd contact met mij opnemen voor vragen of bijvoorbeeld een voorlichting op kantoor. Mail dan even naar Peter.Kuppen@han.nl, dan kijken we samen even wat mogelijk is. Het is ook mogelijk om een via de opleidingspagina een adviesgesprek te plannen met een studieadviseur."