Programmalijn SEE Waterstof en mobiliteit

Automotive Hydromotive HM10 waterstofauto in race met Ecorunner TU Delft 2020

Fossiele brandstoffen als benzine en diesel? Die kunnen binnenkort écht niet meer. Transport is 1 van de grootste boosdoeners als het over CO2-uitstoot gaat. Gelukkig zijn we met elektrisch rijden al een heel eind op weg. Maar de echte toekomst van mobiliteit? Die ligt volgens HAN SEE bij waterstof.

Waterstof is óveral. Letterlijk. Ons hele universum zit er vol mee. Op aarde is het alleen niet in pure vorm te vinden. Gelukkig kunnen we met stroom en water zelf waterstof maken: een gas waarin je heel goed (duurzame) energie kunt opslaan. Heb je die energie nodig? Dan stop je de waterstof in een brandstofcel, waar het in contact komt met zuurstof. Daar komt vervolgens zoveel energie vrij, dat je er makkelijk auto’s mee kunt laten rijden. Die stoten dan namelijk alleen maar water uit. Hoe CO2-neutraal wil je het hebben?

Waterstof en mobiliteit

Bij SEE zijn we ervan overtuigd dat waterstof de toekomst heeft op het gebied van mobiliteit. Duurzaam opgewekte energie kun je namelijk wel in batterijen opslaan, maar die zijn groot, duur en dus onpraktisch. Met waterstof omzeil je die problemen. Bovendien kun je waterstof straks op dezelfde manier tanken als benzine. Daar is nog wel het nodige onderzoek voor nodig. Binnen de programmalijn Waterstof & Mobiliteit zoeken we naar allerlei manieren om waterstof zo slim mogelijk toe te passen.

SEE, waterstofmoleculen

HAN H2-lab

Dat onderzoek doen we in het HAN H2-lab: ons eigen waterstoflab op het IPKW. Studenten, onderzoekers en docenten werken hier nauw samen met allerlei partijen en bedrijven aan verschillende projecten en toepassingen rondom waterstof. Alles is hier mogelijk: van ontwerpen tot modelleren, en van maken tot aan testen van veiligheidssystemen. Wij leren daarbij niet alleen van de waterstofpartijen, maar zij ook van ons! Vanuit de lectoraten Duurzame Energie, Meet- en Regeltechniek en Automotive Research hebben we namelijk veel kennis in huis.

Opstelling waterstof meting in Lab-6

Eigen waterstofvoertuig

Die kennis en samenwerking zetten we vol in om te werken aan ons eigen waterstofvoertuig. Studenten Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Automotive hebben een Fiat Doblo geëlektrificeerd en daar een range extender aan gekoppeld. Dat is een soort aanhanger waar een brandstofcelsysteem op waterstof in is gebouwd. Die combinatie van elektrisch en waterstof is uniek. En als we even eerlijk zijn, dan zijn we daar best wel trots op! Er wordt dan ook hard aan gewerkt, zowel binnen het HAN H2-lab als ons Mobility Innovation Center.

HANbulance en waterstofstep

Bij één waterstofvoertuig blijft het niet binnen Waterstof & Mobiliteit. Zo hebben we al met succes een speciale step met brandstofcelsysteem ontwikkeld. Binnen het HANbulance-project werken we aan een compact en wendbaar waterstofvoertuig dat kan worden ingezet als ambulance of stadsbus. Dat project staat nog in de kinderschoenen. Dat is prima, want door multidisciplinair aan al die projecten te werken, bereiden we studenten voor op het brede en nieuwe waterstofwerkveld van de toekomst.

Waterstofstep in H2Lab-2

Overal waterstof tanken

Binnen Waterstof en Mobiliteit denken we ook na over andere aspecten van die toekomst. Wat dacht je bijvoorbeeld van een hele nieuwe infrastructuur? Als onze auto’s, ambulances en stadsbussen straks op waterstof kunnen rijden, is dat een enorme overwinning. Daarmee stuit je alleen wel meteen op een volgend probleem. Waterstof moet dan ook daadwerkelijk overal getankt kunnen worden. Met het samenwerkingsproject NeFuSta wordt al volop over de tankstations van de toekomst nagedacht.

New Energy Vehicle Fuelling Systems. Tankstation van de toekomst

Veiligheid rondom waterstof

Waterstof is voor veel mensen nog onbekend. Misschien zelfs een beetje eng. Het is licht ontvlambaar, en de ramp met de Hindenburg staat bij veel mensen nog in het geheugen gegrift. Veiligheid staat binnen Waterstof & Mobiliteit dan ook voorop. Daarom gaan we ook aan de slag met het informeren van mensen over alle zin en onzin rondom waterstofauto’s. Samen met verschillende gemeentes zetten we waterstofauto’s in en brainstormen we met elkaar over veiligheid en regelgeving. Waterstof is namelijk helemaal niet eng. Waterstof is de toekomst.

In contact over waterstof en mobiliteit?

Dr. ir. Bram Veenhuizen, lector HAN Automotive Research

  • bram.veenhuizen@han.nl
  • (026) 365 83 18
  • Nieuws en verdieping

    186302 centrum meervoudige waardecreatie, compilatie van stockbeelden 2020
    322739 Waterstofbakfiets met Eusebiuskerk in Arnhem op de achtergrond
    317669 Smart Production Centre workflow getekend door studenten. Dit SPC is onderdeel van het Lectoraat HAN Automotive Research
    235947 null
    Slim, schoon en sociaalOok binnen de muren van de HAN
    235947 null
    291011 Eerste Duurzame Brandstofketen in Renkum (fotop geplaatst door Erik Rijpstra)
    Gedeputeerden op bezoekTrots op de HAN in Gelderland
    306703 Christianne van der Wal en Peter Kerris op bezoek bij het MIC Infrawall en fiat doblo range extender en op het H2lab
    100968 Opstelling waterstof meting in Lab-1
    Studenten slepen 1e én 2e prijs binnenHAN Infrawall wint Cleantech battle
    300454 Winnaars Cleantech Battle 2021 (Nico Hoeijmans)

    Focus van de HANSlim, schoon, sociaal

    Klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de nieuwe economie vragen om nieuwe, integrale antwoorden. Via 3 programma's werkt de HAN aan oplossingen die slim, schoon & sociaal zijn. Hier houden we je op de hoogte over het programma.

    null