Promotieonderzoek School-naar-werk transities van jongeren
Hoe worden jongeren met een kwetsbare startsituatie voorbereid op maatschappelijke (arbeids)participatie? In het promotieonderzoek van Maritza Gerritsen, onderzoekt zij deze vraag vanuit het perspectief van de jongere zelf, de gemeente en de samenleving.
Onderzoeksvraag
Hoe worden jongeren met een ondersteuningsbehoefte (en veelal zonder startkwalificatie) voorbereid op hun school-naar-werktransitie? Wat zijn hun dromen en doelen? Welke ondersteuning hebben zij nodig? Welke invloed oefenen maatschappelijke visie, meritocratische waarden en de participatiesamenleving uit op hun toekomstperspectief? Goed en concreet inzicht in de antwoorden op deze vraag van Maritza Gerritsen-Ververs is noodzakelijk met het oog op de verwachtingen die jongeren hebben en de samenwerking met de professionals om hen heen, zoals sociaal werkers, docenten en frontlijnwerkers van gemeenten.
Verwachte resultaten
- Kennis over de ontwikkeling van het perspectief op (arbeids-)participatie van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van onderwijs en de toeleiding naar arbeid.
- Aanknopingspunten voor professionalisering van betrokkenen bij de begeleiding van deze groep jongeren.
- Het blootleggen van effecten van de meritocratische waarden van onze samenleving op de situatie van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt. Hoe worden deze jongeren beïnvloed door de verwachting dat ze diploma’s halen en gegeven dat sociale status vooral samenhangt met meetbare verdiensten? Hoe kunnen deze jongeren een realistich toekomstperspectief ontwikkelen en wie of wat beïnvloedt dit perspectief?
- Hoe kunnen professionals ervoor zorgen dat deze jongeren een plek verwerven waar ze zich erkend en gewaardeerd voelen?
Onderzoeksmethode
Betrokken hogeschool en universiteit
Dit promotieonderzoek wordt financieel ondersteund door de Academie Mens en Maatschappij van de HAN. Maritza Gerritsen voert haar doctoraatsstudie uit aan de Universiteit voor Humanistiek, in samenwerking met het HAN Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. Co-promotor is HAN-lector Lisbeth Verharen.
Voorlopige resultaten
Lectoraat: Versterken van Sociale Kwaliteit
Rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en menswaardigheid zijn de centrale waarden van sociale kwaliteit. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Wij willen de kwaliteit van leven van mensen verbeteren.