Dit is je studie Voeding en DiŽtetiek

Voeding en DiŽtetiek is een echte hands-on opleiding. Docenten dagen je uit om het beste in jezelf naar boven te brengen. Al vanaf het 1e jaar voer je veel praktijkopdrachten uit. Ook is onderzoek erg belangrijk. Met theorieŽn uit de wetenschap leer je jouw begeleiding en behandeling goed te onderbouwen.

studenten kijken op dienblad met gezonde voeding

Studeren in coronatijd

Op dit moment gaat alles net even anders, ook jouw studiekeuze. Je maakt vooral online kennis met de HAN en de opleiding†Voeding en DiŽtetiek. Hoe de lessen er straks uitzien als jij gaat studeren, weten we nu nog niet. We snappen dat jij daar benieuwd naar bent.

nijmegen-studeren-samen-studeren

Je krijgt veel verstand van zaken :†De opbouw van Voeding en DiŽtetiek

Al vanaf jaar 1 bouw je aan je kennis en vaardigheden om een goede diŽtist te worden. Je begint met de basis, maar in het 2e en 3e studiejaar verdiep je je meer.†Om je studie succesvol af te ronden, ga je op verschillende terreinen aan de slag:†

  • Productontwikkelaar
  • Voorlichter
  • Behandelaar
  • Beleidsadviseur

Dit doe je individueel of in groepsverband, in de school en de beroepspraktijk.†Tot slot voer je in het 4e jaar een praktijkgericht onderzoek uit.††

2 studenten bezig met anatomisch model romp

De beroepsrollen

Productontwikkelaar

Je leert in de rol van productontwikkelaar voedingsreceptuur te ontwerpen en verbeteren. Hierbij maak je gebruik van wetenschappelijke literatuur en ervaringen uit de praktijk.

close up ui snijden

Voorlichter

In de rol van voorlichter kun je op aanpassingen op het gebied van voeding en gezondheid voor cliŽnten ontwikkelen. Dit doe je in samenwerking met andere professionals. Je communiceert hierover mondeling en schriftelijk met de betrokkenen.

student lacht naar mede student

Behandelaar

Als behandelaar leer je een dieetbehandelplan met cliŽnten op te stellen. Je kunt behandelstrategieŽn en voedingsreceptuur ontwikkelen en verbeteren. Hierbij maak je gebruik van wetenschappelijke literatuur en ervaringen uit de praktijk.

vijf studenten aan het eten

Beleidsadviseur

Als beleidsadviseur kun je problemen en vragen van organisaties op het gebied van voeding en gezondheid analyseren. Vervolgens stel je voedings-en gezondheidsbeleid op.

studenten en docent in de keuken
studenten maken deeg

Je propedeuse jaar

In het 1e jaar doe je al meteen een hoop kennis op van belangrijke onderwerpen van voeding en diŽtetiek. Ook ga je daar direct mee aan de slag in de praktijk. Je maakt kennis met het beroep van diŽtist en ontdekt of de opleiding ťcht bij jou past.

Jaar 1: gelijk aan de slag als diŽtist in opleiding

Je gaat gelijk al aan de slag als diŽtist in opleiding. Met je studiegenoten voer je veel praktijkopdrachten uit. Zo ga je tijdens een supermarkt safari keuzes maken in gezonde voeding. Je leert ook hoe je als diŽtist een bepaalde rol invult en je ontdekt of de opleiding ťcht bij jou past.

Samenwerken vanuit de praktijk

Tijdens de opleiding leer je niet alleen uit boeken. Je leert juist veel door samen te werken met de praktijk. In ieder jaar van de opleiding voer je opdrachten uit in de praktijk. Ook leer je veel samen met studenten van andere disciplines. En door onderzoek te doen.†

Haal meer uit jezelf!

Een ander belangrijk onderdeel van de propedeuse is het LEF!-programma. Door het uitvoeren van een ‘personal challenge’ ontwikkel jij je persoonlijke en professionele kwaliteiten.††

Studiepunten

Studiepunten noemen we†EC’s†(voluit ECTS). Dit staat voor†European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur.†EC’s†zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.†

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e†jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e†jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.††

Studiebegeleiding nodig?

Loop je in je studie ergens tegenaan? Is er thuis iets aan de hand of zit je ergens mee? Stap gerust naar je studieloopbaanbegeleider: die is er voor jou. Heb je meer of andere begeleiding nodig? Je studieloopbaanbegeleider wijst je de weg!

Natuurlijk kun je ook veel leren van je medestudenten. Daarom vorm je een leerteam met 6 of 8 andere studenten. In je team bespreek je de projecten en jullie samenwerking. Onder begeleiding van je studieloopbaanbegeleider (docent) kom je op vaste momenten bij elkaar.

"Voeding is een onderdeel van topsporter zijn"

Niek Hoogveld is een 2e-jaars student Voeding en DiŽtetiek. Hij heeft voor deze opleiding gekozen omdat hij altijd al geÔnteresseerd was in voeding. "Voeding is een onderdeel van topsporter zijn. Ik was altijd bezig met wat kan ik nou het beste eten voor en na het voetballen, maar ook met hoe maak ik het ook nog lekker. Voordat ik aan deze opleiding begon had ik al het idee om na mijn topsport carriŤre andere topsporters te begeleiden met hun voeding". Studeren aan de HAN is voor hem ideaal, omdat hij ook in Nijmegen bij N.E.C. voetbalt. "Daarnaast is de HAN bereid om met je samen te werken zodat je topsport kunt combineren met school om zo beide ballen hoog te kunnen houden. Dat gaf mij genoeg zelfvertrouwen om uiteindelijk aan deze studie te beginnen!"

voeding-dietetiek_testimonial-portret-student_2019
studenten scheppen soep op

Verdiepen

In het 2e jaar borduur je verder op kennis en vaardigheden die je in het 1e jaar hebt geleerd.

Jaar 2: meer kennis en vaardigheden

Je leert in je 2e jaar nog steeds evenveel uit de praktijk. De opdrachten worden alleen steeds ingewikkelder. Je gaat aan de slag met nieuwe onderwerpen en projecten.

Je leert bijvoorbeeld meer over het adviseren van cliŽnten over verschillende onderwerpen. Zoals hoe je je cliŽnten kunt behandelen en begeleiden bij bijvoorbeeld leefstijl, overgewicht, diabetes en voedselallergieŽn. Ook maak je kennis met praktijkgericht onderzoek doen.†Je gaat aan de slag met verschillende onderzoeksmethoden en leert zo de praktijk te onderbouwen vanuit de wetenschap.

Aan de slag met projecten

In je 2e†jaar werk je samen met je medestudenten aan projecten. Je bedenkt bijvoorbeeld een voorlichtingsprogramma voor een sportvereniging. Of je ontwikkelt een commercieel†interessant†product en maakt een plan om het goed in de markt te zetten. Of je adviseert een organisatie over hun kwaliteitszorgsystemen. Tot slot kun je ook aan de slag met het schrijven van een ondernemingsplan. Zo leer je hoe je als diŽtist te werk gaat!

Honoursprogramma: haal meer uit jezelf!

Zoek je meer uitdaging in je studie? Dan kun je in het 2e†jaar van Voeding & DiŽtetiek starten met het Honoursprogramma. In dit programma verdiep je je verder in je toekomstige vak.

Ook kom je meer te weten over de andere paramedische studies. Dit programma staat namelijk in het teken van samenwerken met andere studierichtingen en volg je extra, naast je gewone vakken.††

Je wordt een echte prof

Het HAN Praktijkhuis is dť plek waar je wordt klaargestoomd tot een echte professional op het gebied van voeding en diŽtetiek.

Verschillende zorgopleidingen hebben hun basis in het Praktijkhuis. Behalve Voeding en DiŽtetiek zijn dit de opleidingen Ergotherapie, Logopedie, Fysiotherapie, Verpleegkunde en Medische Hulpverlening.

Vanaf dag 1 van je studie oefen je hier in de praktijk wat je leert. En je werkt veel samen met de andere studierichtingen: in je toekomstige beroep werk je immers ook veel samen met andere zorgprofessionals.†

Labs en werkplaatsen

In labs en werkplaatsen werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals van verschillende disciplines ťn opleidingsniveaus intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening. Dit doen ze ook in doorlopende onderzoekslijnen die verwant zijn aan de innovatieagenda van een wijk of het gezondheidscentrum. Bij deze opleiding kun je als student bijvoorbeeld meedoen aan of bij:

  • iXperium Health
  • Lent - Thermion
  • Oosterhout
  • Wijchen
  • ZZG Herstelcentrum

Nieuwsgierig?

Je eigen oordeel is het belangrijkste. Kom kennismaken en sfeer proeven: onze deuren staan voor je open!†

studenten scheppen eten op
client geeft uitleg aan drie studenten

Stage en Minor

Je start je 3e jaar van de opleiding met nůg meer verdieping in de beroepsrollen van voeding en diŽtetiek. Binnen de kaders van deze beroepsrollen leer je specialistische theorieŽn en vaardigheden. Je volgt een minor en je loopt stage in de 4 rollen.

Jaar 3: werken aan beroepsrollen en specialisatie

Het 1e†halfjaar werk je aan†de beroepsrollen beleidsadviseur en productontwikkelaar. Inhoudelijk betekent dit:

  • Je start met een projectgroep een eigen onderneming (student company). Je werkt aan twee vraagstukken behorende bij de twee beroepsrollen beleidsadviseur en productontwikkelaar.
  • Je doet kennis en inzichten op gebied van dieetleer, pathofysiologie, sociale wetenschappen, voedingsleer en microbiologie (hygiŽne, bewaaradviezen) voor productontwikkeling.
  • Je werkt aan communicatievaardigheden voor adviseren en ondernemen. Voedselbereidingsvaardigheden voor recept- en productontwikkeling. Uitvoer van onderzoek en productontwikkeling.
  • Je doet (mee) aan trendwatching, markt(onderzoek), workshops en gastcolleges vanuit het bedrijfsleven.

Het 2e†halfjaar volg je een door jou gekozen minor of je start met je stage. Deze volgorde ligt niet vast. Je kunt hierin zelf kiezen.†Voor je stage ga je aan de slag met verschillende afstudeeropdrachten waarin alle vier de beroepsrollen weer terugkomen.†

Welke minor kies jij?

In het 2e†halfjaar volg je een minor: een vakkenpakket†dat past bij jouw persoonlijke interesses†en ambities.†Kies bijvoorbeeld ‘Gedrag bij leefstijl en gezondheid’ of ‘Klinische voeding’. Er zijn 3 soorten minoren:†

Verdiepende minor

Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied.

Verbredende minor

Maak kennis met een heel ander vakgebied.

Doorstroomminor

Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen.

Studeren in het buitenland?

Via de minor 'Health Professionals in International Perspective' kun je 15 weken in het buitenland meewerken aan een project of in een organisatie.

Je kunt ook deelnemen aan buitenlandse projecten. Zoals het Theewaterskloofproject in Zuid-Afrika. Of het 'Bangalore Programme' in India. Ook kun je studeren in het buitenland. De opleiding werkt†samen met verschillende partneruniversiteiten. Je kunt kiezen voor een vast programma. Of stel zelf je vakkenpakket samen.

docent aan tafel bij studenten

Maak je eindsprint

In het 4e en laatste jaar van de opleiding maak je een eindsprint. Je werkt aan verschillende opdrachten. Vervolgens ga je aan de slag met de afstudeeropdracht.

Jaar 4: afstuderen

In het 4e en laatste jaar van de opleiding werk je aan verschillende opdrachten die te maken hebben met de 4 rollen die je kunt uitoefenen als diŽtist. Vervolgens werk je samen met een medestudent aan je afstudeeropdracht, waarin je oplossingen zoekt voor een probleem uit de praktijk. De uitkomsten hiervan presenteer je op het eindsymposium 'Voeding in de Kijker' aan medestudenten, docenten en diŽtisten uit het werkveld.

Je afstudeeropdracht

Je afstudeeropdracht bestaat uit†een onderzoek voor een externe opdrachtgever.†Samen met een medestudent zoek je oplossingen voor een probleem uit de praktijk. Hierover schrijf je je scriptie. De uitkomsten van dit onderzoek presenteren jullie aan je opdrachtgever en je begeleiders van de HAN.

Heb je bijvoorbeeld gekozen voor het profiel DiŽtist productontwikkeling en voedselaanbod? Dan kun je onderzoek doen in het bedrijfsleven. Je brengt bijvoorbeeld in kaart hoe het voedingsaanbod is. Of je ontwikkelt een nieuw product.††

Afstudeerprojecten

In je afstudeeropdracht bij Voeding en DiŽtetiek kun je toegepast onderzoek doen naar diverse onderwerpen. Lees 2 voorbeelden van studenten die je voor gingen:

  • Rosan van de Novelen en Sofie Knibbeler deden onderzoek naar de invloed van YouTube-vloggers op het eetgedrag van jongeren. Ze ondervonden dat het promoten van groente en fruit door de vloggers kan zorgen voor een gezonder eetgedrag onder jongeren van 11 t/m 14 jaar in de gemeente Meierijstad.††
  • Lysanne van Maanen en Marleen Jager onderzochten of bio-elektrische†impedantie-analyse (BIA)†een betere methode zou kunnen zijn dan het toepassen van†hemodialyse bij patiŽnten met nierfalen.

Diploma

Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit†diplomasupplement†is een door de EU erkende bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement!†

Bachelor of Science

Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend DiŽtist en je mag jezelf Bachelor of Science noemen!

Meer over je studie:†Word jij die diŽtist met lef?

Volgende pagina:†Maak kennis

Kom sfeer proeven en kennismaken: onze deuren staan voor je open!

zes studenten overleggen