Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

Dit is je studie

'Behandelen door te laten ervaren'. Dat is de rode draad tijdens de opleiding. Je doet veel opdrachten om jezelf goed te leren kennen. Ook maak je praktijkopdrachten, loop je ieder jaar stage en ga je aan de slag met jouw creatieve talent in oefenopdrachten. Zo ben jij klaar voor het werkveld!

426189 Studenten doen trust fall

studierichting psychomotorische therapieDe opbouw van Vaktherapie - Psychomotorische Therapie

Voordat je begint met Vaktherapie, kies jij al je studierichting. In jouw geval: Psychomotorische Therapie.
Je helpt cliënten om zich te uiten en zichzelf te accepteren. Dat doe je met beweging als middel.

Tijdens de opleiding leer je over ontwikkelingspsychologie en sociale ziektebeelden, zoals angst- of eetstoornissen en autisme. Je wordt vaardig in het contact maken met een cliënt. Gedurende de gehele opleiding loop je stage. Ook leer je ondernemen. Je laatste jaar bestaat uit een minor en een afstudeeropdracht.

426191 Meisje springt over bok

Studenten Psychomotorische Therapie vertellen over hun opleiding

Wat is leuk (of juist niet) aan deze opleiding?

HAN studenten vertellen over hun ervaringen van de opleiding Vaktherapie; studierichting Psychomotorische Therapie.

Videostill Bo Gielens en Tim Zorge PMT studenten

Welke vakken volg je bij PMT?

Ben je benieuwd wat je leert, wat je gaat doen en hoe de 4 opleidingsjaren eruit zien bij de opleiding Vaktherapie? HAN studenten vertellen je hier alles over!

Videostill Jacqueline Ramakers en Merle Ros PMT studenten
426192 Studenten met hoepels

Je propedeusejaar

Tijdens het 1e jaar maak je kennis met je studierichting die je hebt gekozen. Hoe zet je psychomotorische therapie in? Wat komt daarbij kijken? Ook leer je jezelf beter kennen.

Jouw vorm van therapie

Tijdens het 1e en 2e jaar van de opleiding ontdek je hoe je sport, spel of oefeningen inzet om cliënten te helpen. 

Verder leer je cliënten te observeren en een behandelplan te ontwerpen en uitvoeren. Dit doe je op basis van theoretische kennis. Je leert bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie en sociale ziektebeelden, zoals angst- of eetstoornissen en autisme.  

Nieuwe vaardigheden en stagelopen

Een belangrijke vaardigheid die je leert, is het contact maken met je cliënt. Dit en veel meer oefen je in gesimuleerde praktijksituaties, bijvoorbeeld via rollenspellen. 

Ook doe je al in je 1e jaar een oriëntatiestage. Je loopt dan mee op een therapeutische stageplek met een 3e-jaars student. Belangrijk in dit jaar is jouw persoonlijke ontwikkeling. Je doet een heleboel zelfkennis op en krijgt ruimte om te reflecteren. Je ontdekt waar je goed in bent en wat je aan jezelf kunt verbeteren. 

Je krijgt volop begeleiding

Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je loopbaanbegeleider (slb'er). Dit is je 1e aanspreekpunt binnen de opleiding. Je kunt bij hem of haar altijd terecht met vragen, of voor ondersteuning bij je studie. Heb je problemen thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je slb’er denkt graag met je mee. Ook kun je terecht bij Student Support Center. Dit is een netwerk van experts op het gebied van studentbegeleiding.  

Studiepunten

Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.

Drie studenten lachend met laptop

Je verdiepende jaar

In het 2e jaar ontwikkel je je therapeutische kennis en vaardigheden verder. Je krijgt meer inzicht in je vakgebied.

Verder ontwikkelen

Je werkt veel aan uitdagende praktijkopdrachten en loopt stage(s). Ook besteed je dit jaar extra aandacht aan je professionele ontwikkeling.  

Je stage

In je stage in het 2e jaar ga je met lichaamsbeleving en bewegingsgedrag aan de slag. Je loopt 1 dag in de week stage. Dit is meestal bij een instelling van speciaal onderwijs. Je geeft bijvoorbeeld training aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Of je zet een doelgericht programma op om leerlingen weerbaarder te maken. Uiteraard word je goed begeleid door professionals. Zowel bij de instelling als bij de HAN.  

Labs en werkplaatsen

In labs en werkplaatsen werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals van verschillende disciplines én opleidingsniveaus intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening. Dit doen ze ook in doorlopende onderzoekslijnen die verwant zijn aan de innovatieagenda van een wijk of het gezondheidscentrum. Bij deze opleiding kun je als student bijvoorbeeld meedoen aan of bij:

  • Allesbinder
  • Brakkenstein
  • Dukenburg
  • Hatert
  • Lindenholt
middelbare schoolmeisjes volleybalteam

Stage en ondernemen

Je 3e jaar wordt een tikkeltje anders dan voorgaande jaren. Je bent maar 1 dag in de week op school, de andere dagen ben je aan het leren in de praktijk (stage). Daarnaast leer je ondernemen!

Dieper het vakgebied in

In jaar 3 van de opleiding Vaktherapie ga je dieper in op het behandelen van cliënten. Doelgericht. Systematisch. Bewust leer je stappen te zetten in een proces met je cliënten. Je leert het psychomotorische vak verder beheersen.

In dit 3e jaar ontwikkel je ook je ondernemerskwaliteiten. Je bedenkt een nieuw product of je schrijft een ondernemingsplan. Netwerken, verbinden, pionieren en managen komen hierbij allemaal aan bod. Je krijgt nieuwe invalshoeken en loopt stage.

Aan de slag met complexe problemen

In dit jaar loop je 4 dagen per week stage als vaktherapeut. Je kunt in allerlei instellingen aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan een GGZ-instelling, gevangenis, psychiatrische inrichting of in de verslavingszorg.

Tijdens je stage buig je je over complexe problemen. Vanzelfsprekend krijg je begeleiding van een ervaren vaktherapeut. Je werkt samen met mensen uit verschillende vakgebieden. Samen komen jullie tot behandelingen die helemaal zijn afgestemd op de persoon in kwestie. 

Vaardigheden staat centraal

We hechten veel waarde aan kennis en beheersing van vaardigheden die horen bij Psychomotorische Therapie.

Internationaal

Benieuwd hoe ze vaktherapie inzetten in het buitenland? Dit is je kans! Je kunt namelijk ook je stage lopen in Duitsland, Curaçao, Suriname, Mexico of Zuid-Afrika. In deze landen heeft de opleiding al relaties. Wil je zelf een plek zoeken? Dat mag! Let wel op dat je stageplek aan een aantal eisen moet voldoen.  

Drie studenten overleggen met laptop

Minor en afstuderen

In het 4e en laatste jaar van de opleiding maak je een eindsprint. Een half jaar lang volg je een minor: een soort vakkenpakket over een onderwerp dat jou interesseert. Daarna ga je afstuderen.

Welke minor kies jij?

Nóg meer verdieping en eigen inbreng: in je laatste jaar volg je een minor. Hiermee kun je je straks profileren als vaktherapeut. Er zijn minoren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een minor ‘Autism through the lifespan ‘of ‘Sociale psychiatrie’. Je kunt werkelijk alle kanten op! 

Er zijn 3 soorten minoren:  

Verdiepende minor 
Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied. 

Verbredende minor 
Maak kennis met een heel ander vakgebied.   

Doorstroomminor 
Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen. 

De laatste loodjes: afstuderen!

In het 2e semester ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Meestal in opdracht van een instelling. Je zet je tanden in een praktijkprobleem van die organisatie. Stap voor stap onderzoek je hoe het probleem in elkaar steekt. Je ontwikkelt een bruikbare oplossing.

Daarnaast ga je verder met het ontwikkelen van je methodische handelen als therapeut. Je kiest zelf de volgorde. Start je met je minor of start je juist met je afstudeeropdracht?

Afstudeerprojecten

In je 4e jaar Vaktherapie staat de beroepstaak 'Onderzoek en Innovatie' centraal. Je gaat een onderzoeksproject uitvoeren binnen een organisatie of instelling.

Diploma

Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit diploma-supplement is een bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Door de EU erkend! Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement. 

Bachelor of Arts

Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend vaktherapeut en je mag jezelf Bachelor of Arts noemen!

Lees het verhaal van een student die je voorgingJonna, student PMT

Jonna is 3e-jaars student Psychomotorische Therapie. Ze heeft voor deze opleiding gekozen omdat haar passie in de zorg ligt. Hiervoor heeft ze de opleiding verpleegkunde op het mbo afgerond maar eenmaal aan het werk wist ze niet zeker of ze wel klaar was voor het werkende leven.

Na zich verdiept te hebben in andere opleidingen kwam ze uiteindelijk via haar werk in aanraking met PMT. Daarnaast heeft ze ook 12 jaar op wedstrijdzwemmen gezeten en is ze 3 keer per week in de sportschool te vinden. “Ik ben dus niet vies van sporten en daardoor wist ik het zeker, deze opleiding past perfect bij mij!”

Haar keuze voor de HAN kwam voort uit haar deelname aan de selectie dag.  Alles was daar vooral gericht op de cliënt en waarom je een werkvorm zou aanbieden. “Dit vond ik heel fijn omdat dat uiteindelijk ook datgeen is waarvoor ik de opleiding wilde gaan doen en daarom wist ik meteen dat ik de opleiding op de HAN wilde volgen.” Twijfels over de opleiding had ze helemaal niet. “Als ik iets heel graag wil dan komen daar bijna nooit twijfels bij kijken. Mijn gevoel zei dat dit dé opleiding voor mij was en die ben ik gaan volgen.”

Ook heeft ze al flink wat praktijkervaring opgedaan. “In het 1e en 2e jaar van de opleiding heb ik stage gelopen. In het 1e jaar liep ik stage bij een sporthal in Groesbeek. Hier ging ik bewegen met ouderen waarvan een aantal dementerend waren. Dit was nog niet gericht op PMT-therapie, maar ik heb wel al kunnen experimenteren met verschillende werkvormen. In het 2e jaar heb ik PMT-training gegeven aan leerlingen van het ROC. Daar heb ik veel geleerd zoals de leiding nemen en hulp vragen.”

Portret Jonna Epker

Maak kennis

Kom online sfeer proeven en kennismaken: onze virtuele deuren staan voor je open!

man in materiaal hok met voetbal