Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open Dagen, Proefstuderen etc.
  • Proefstuderen
    Plan nu een afspraak in

Dit is je studie

'Behandelen door te laten ervaren'. Dat is de rode draad tijdens de opleiding. Je doet veel opdrachten om jezelf goed te leren kennen. Ook maak je praktijkopdrachten, loop je ieder jaar stage en ga je aan de slag met jouw creatieve talent in oefenopdrachten. Zo ben jij klaar voor het werkveld!

426166 Twee studenten spelen op piano in muzieklokaal

De studierichting muziektherapieDe opbouw van Vaktherapie-Muziektherapie

Voordat je begint aan de opleiding Vaktherapie, kies jij al je studierichting. In dit geval: Muziektherapie.

In het eerste en tweede jaar heb je veel muzieklessen, zoals piano, gitaar, slagwerk, zang, solfège en muziektheorie. Daarnaast leer je verschillende methoden van muziektherapie kennen en oefen je met elkaar therapiesessies te geven. Je leert de basis van (ontwikkelings-) psychologie, ziektebeelden en psychotherapie en je loopt een halve dag in de week stage.  

In het 3e jaar ga je 4 dagen in de week naar stage en ben je 1 dag in de week op school. Je leert hoe je jouw vorm van therapie inzet in de praktijk. Daarnaast doe je onderzoek en leer je ondernemen. In het 4e jaar volg je een minor die jou aanspreekt en ben je bezig met je afstudeeropdracht. Voor je het weet, studeer je af als Bachelor of Arts!

426170 Meisje speelt op Jembé

Studenten Muziektherapie vertellen over hun opleiding

Wat kun je doen met Muziektherapie?

Wat is Muziektherapie en wat kun je ermee doen?

Wat vinden studenten Muziektherapie van hun studie

HAN studenten vertellen over hun ervaringen van de opleiding Vaktherapie; studierichting Muziektherapie

426163 Studenten maken muziek in muzieklokaal

Je propedeusejaar

Tijdens het 1e jaar maak je kennis met de studierichting die je hebt gekozen. Hoe zet je muziek of zang in? Wat komt daarbij kijken? Ook leer je jezelf beter kennen.

Jouw vorm van therapie

Tijdens het 1e en 2e jaar van de opleiding ontdek je hoe je muziek inzet om cliënten te helpen. Je hebt veel muzieklessen, zoals piano, gitaar, slagwerk, zang, solfège en muziektheorie. Daarnaast leer je verschillende methoden van muziektherapie kennen en oefen je met elkaar therapiesessies te geven. Hierbij leer je om cliënten te observeren en een behandelplan te ontwerpen en uitvoeren. Je leert de basis van (ontwikkelings-) psychologie, sociale ziektebeelden (zoals angst- of eetstoornissen en autisme) en psychotherapie . Je loopt een halve dag in de week stage.   

Nieuwe vaardigheden en stagelopen

Een belangrijke vaardigheid die je leert, is het contact maken met je cliënt. Dit en veel meer oefen je in gesimuleerde praktijksituaties, bijvoorbeeld via rollenspellen. 

Ook doe je al in je 1e jaar een oriëntatiestage. Je loopt dan mee op een therapeutische stageplek met een 3e-jaars student. Belangrijk in dit jaar is jouw persoonlijke ontwikkeling. Je doet een heleboel zelfkennis op en krijgt ruimte om te reflecteren. Je ontdekt waar je goed in bent en wat je aan jezelf kunt verbeteren. 

Je krijgt volop begeleiding

Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je loopbaanbegeleider (slb'er). Dit is je 1e aanspreekpunt binnen de opleiding. Je kunt bij hem of haar altijd terecht met vragen, of voor ondersteuning bij je studie. Heb je problemen thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je slb’er denkt graag met je mee. Ook kun je terecht bij Student Support Center. Dit is een netwerk van experts op het gebied van studentbegeleiding.  

Studiepunten

Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.

426162 2 meisjes spelen muziek in muzieklokaal

Je verdiepende jaar

In het 2e jaar ontwikkel je je therapeutische kennis en vaardigheden verder. Je krijgt meer inzicht in je vakgebied.

Verder ontwikkelen

Je werkt veel aan uitdagende praktijkopdrachten en loopt stage(s). Ook besteed je dit jaar extra aandacht aan je professionele ontwikkeling.  

Je stage

In je stage in het 2e jaar ga je met jouw vaktherapeutisch middel (muziek) aan de slag. Je loopt 1 dag in de week stage. Dit is meestal bij een instelling van speciaal onderwijs. Je geeft bijvoorbeeld training aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Of je zet een doelgericht programma op om leerlingen weerbaarder te maken. Uiteraard word je goed begeleid door professionals. Zowel bij de instelling als bij de HAN.  

Labs en werkplaatsen

In labs en werkplaatsen werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals van verschillende disciplines én opleidingsniveaus intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening. Dit doen ze ook in doorlopende onderzoekslijnen die verwant zijn aan de innovatieagenda van een wijk of het gezondheidscentrum. Bij deze opleiding kun je als student bijvoorbeeld meedoen aan of bij:

  • Allesbinder
  • Brakkenstein
  • Dukenburg
  • Hatert
  • Lindenholt
Groep studenten buiten met gitaar

Stage en ondernemen

Je 3e jaar wordt een tikkeltje anders dan voorgaande jaren. Je bent maar 1 dag in de week op school, de andere dagen ben je aan het leren in de praktijk (stage). Daarnaast leer je ondernemen!

Dieper het vakgebied in

In jaar 3 van de opleiding Vaktherapie ga je dieper in op het behandelen van cliënten. Doelgericht. Systematisch. Bewust leer je stappen te zetten in een proces met je cliënten. Je leert het vak van muziektherapeut verder te beheersen.

In dit 3e jaar ontwikkel je ook je ondernemerskwaliteiten. Je bedenkt een nieuw product of je schrijft een ondernemingsplan. Netwerken, verbinden, pionieren en managen komen hierbij allemaal aan bod. Je krijgt nieuwe invalshoeken en loopt stage.

Aan de slag met complexe problemen

In dit jaar loop je 4 dagen per week stage als vaktherapeut. Je kunt in allerlei instellingen aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan een GGZ-instelling, gevangenis, psychiatrische inrichting of in de verslavingszorg.

Tijdens je stage buig je je over complexe problemen. Vanzelfsprekend krijg je begeleiding van een ervaren vaktherapeut. Je werkt samen met mensen uit verschillende vakgebieden. Samen komen jullie tot behandelingen die helemaal zijn afgestemd op de persoon in kwestie. 

Creativiteit staat centraal

We hechten veel waarde aan kennis en beheersing van vaardigheden die horen bij de verschillende studierichtingen. Zo maak je samen met cliënten muziek. Door jouw creativiteit de vrije loop te laten, word jij een betere therapeut!  

Internationaal

Benieuwd hoe ze vaktherapie inzetten in het buitenland? Dit is je kans! Je kunt namelijk ook je stage lopen in Duitsland, Curaçao, Suriname, Mexico of Zuid-Afrika. In deze landen heeft de opleiding al relaties. Wil je zelf een plek zoeken? Dat mag! Let wel op dat je stageplek aan een aantal eisen moet voldoen.  

Drie studenten overleggen met laptop

Minor en afstuderen

In het 4e en laatste jaar van de opleiding maak je een eindsprint. Een half jaar lang volg je een minor: een soort vakkenpakket over een onderwerp dat jou interesseert. Daarna ga je afstuderen.

Welke minor kies jij?

Nóg meer verdieping en eigen inbreng: in je laatste jaar volg je een minor. Hiermee kun je je straks profileren als vaktherapeut. Er zijn minoren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een minor ‘Autism through the lifespan ‘of ‘Sociale psychiatrie’. Je kunt werkelijk alle kanten op! 

Er zijn 3 soorten minoren:  

Verdiepende minor 
Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied. 

Verbredende minor 
Maak kennis met een heel ander vakgebied.   

Doorstroomminor 
Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen. 

De laatste loodjes: afstuderen!

In het 2e semester ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Meestal in opdracht van een instelling. Je zet je tanden in een praktijkprobleem van die organisatie. Stap voor stap onderzoek je hoe het probleem in elkaar steekt. Je ontwikkelt een bruikbare oplossing.

Daarnaast ga je verder met het ontwikkelen van je methodische handelen als therapeut. Je kiest zelf de volgorde. Start je met je minor of start je juist met je afstudeeropdracht?

Afstudeerprojecten

In je 4e jaar Vaktherapie staat de beroepstaak 'Onderzoek en Innovatie' centraal. Je gaat een onderzoeksproject uitvoeren binnen een organisatie of instelling.

Diploma

Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit diploma-supplement is een bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Door de EU erkend! Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement. 

Bachelor of Arts

Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend vaktherapeut en je mag jezelf Bachelor of Arts noemen!

Lees het verhaal van een student die je voorgingJan, student Muziektherapie

“Ik ben op veel plekken geweest waar ik ervoer dat de muziek die gespeeld werd of die ik zelf speelde, iets los maakte in mensen. Ik denk dat de meeste mensen zich hier wel in kunnen vinden; muziek kan je steun bieden en heel erg op je emoties spelen maar kan je ook nieuwe energie en enthousiasme voor het leven geven.”

Jan is blij met zijn keus voor de HAN omdat hij er meteen een informele sfeer vond hangen. “De docenten die ik sprak bij de Open Dag waren enthousiast en stonden open voor mij als persoon en niet alleen maar als potentiële student. Ook kreeg ik de indruk dat de HAN de combinatie tussen therapie en muziek in hun lesaanbod goed in balans had en dit was voor mij een belangrijke reden om voor de HAN te kiezen.”

Het afgelopen jaar heeft hij stage gelopen bij een asielzoekerscentrum. Daar organiseerde hij met 4 klasgenoten een avondactiviteit. “Ik heb daar vooral een lesje in geduld gehad! Ondanks dat ik erachter ben gekomen dat dit niet specifiek de doelgroep voor mij is, kon ik veel technieken die in de lessen op school behandeld werden gelijk toepassen en ermee oefenen. Ik heb voornamelijk geleerd om minder snel een conclusie te trekken over wat er met een persoon aan de hand kan zijn. Veel kinderen in het asielzoekerscentrum hadden een trauma opgelopen in het land van herkomst. Dit zorgde ervoor dat er veel hechtingsproblematiek en soms agressie aanwezig waren. Naarmate het jaar vordert en je de kinderen leert kennen, weet je hier beter mee om te gaan en kun je ze ook op de juiste manier enthousiasmeren voor de aangeboden activiteit!”

Portret Jan Voshart

Maak kennis

Kom online sfeer proeven en kennismaken: onze virtuele deuren staan voor je open!

Groepsles