Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open Dagen, Proefstuderen etc.
  • 1apr
    Open Dag
    Nijmegen - 10:00 - 15:00
  • Meeloopdagen
    Plan nu een afspraak in

Voor je begint met de opleiding Leraar Geschiedenis

Een nieuwe opleiding beginnen kost veel energie. Een vreemde omgeving, onbekende mensen en een andere manier van leren. Bereid je goed voor op de start van je opleiding, dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger en levert je vooral ook veel positieve energie op.

Studenten kijken naar het beeldscherm aan de muur, omdat de docent daarnaar wijst.

Open Dag Nijmegen | 1 aprilZien we jou op de Open Dag?

Ontdek of de opleiding Leraar Geschiedenis bij jou past tijdens onze Open Dag in Nijmegen. Volg de voorlichtingen en vraag studenten en docenten het hemd van het lijf. De volgende Open Dag in Nijmegen is op 1 april. Check het programma in het aanmeldformulier. Wil je een seintje als je je kunt aanmelden voor de Open Dag? Laat dan je e-mailadres achter. 

Open Dag HAN januari

Student voor 1 dagKom meelopen bij Leraar Geschiedenis

Leuk dat je interesse hebt in de Lerarenopleiding Geschiedenis. Loop gerust een (of meerdere) dag(en) mee met onze eerstejaars studenten. In periode 3 zijn de eerstejaars studenten op donderdag en vrijdag niet in ‘huis’ in verband met werkplekleren (stage) en onderwijskunde dat op de stagescholen plaats vindt. Hierdoor is de Meeloopdag niet geheel representatief voor de opleiding, maar gelukkig kan je tijdens de Meeloopdag wel al je vragen stellen aan studenten over het gehele programma en hun ervaringen. Wil je per se ook onderwijskunde ervaren, vraag ernaar op de Open Dag of loop in periode 4 nog een dag mee. Je bent altijd welkom! 

Voorafgaand aan de Meeloopdag ontvang je een automatisch gegenereerde mail. Daarnaast ontvang je ook uiterlijk één dag voor de Meeloopdag een mail van de opleiding met alle informatie, zoals het definitieve rooster, de lokalen en exacte tijden. Dat kan bestaan uit hoor en-of werkcolleges vakdidactiek, nieuwe tijd en nieuwste tijd. In deze mail staan ook de gegevens van je contactpersoon van de opleiding geschiedenis. (Houd je spambox voor de zekerheid ook in de gaten)

Docent geeft les terwijl hij op de tafel zit en de studenten luisteren aandachtig.

Maak kennis met het beroepPlan een kijkje in de klas

Wil jij sfeerproeven in een echte klas? Dan kan! Een aantal basisscholen, middelbare scholen en mbo's zetten speciaal voor jou hun deuren open. Kies bij welke school én welke leraar in de regio Arnhem/Nijmegen jij een kijkje in de klas wilt nemen. Ervaar het zelf en voel of het vak iets voor jou is.

Docent luistert naar haar drie studenten die aan de tafel zitten te overleggen.

Doe de zelftest!Ben jij geschikt als leraar?

Wil jij weten of jouw vaardigheden en interesses passen bij het beroep van leraar? En wil jij weten welk type onderwijs het best bij jou aansluit? 

Drie studenten zitten te werken en één student stelt een vraag aan de docent die aandachtig luistert.

Thuis op de bank met de feitenFactsheet Leraar Geschiedenis

Wil je nog meer weten over de opleiding Leraar Geschiedenis? Of twijfel je nog? Download dan hieronder de factsheet van de lerarenopleiding geschiedenis met allerlei praktische informatie. Je kunt de factsheet ook gebruiken als je verschillende opleidingen met elkaar wilt vergelijken.  

Dit staat in het factsheet:  

  • korte beschrijving van de opleiding; 
  • voor welke beroepen je wordt opgeleid; 
  • een checklist of de opleiding bij je past; 
  • suggesties voor andere opleidingen; 
  • de voordelen van studeren aan de HAN. 
Twee vrouwenhanden typen op het toetsenbord van haar laptop.

Volg ons op social media

Ontmoet de docenten Leraar Geschiedenis

Koen Henskens

Koen heeft zijn sporen verdiend als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs. Hij is 1 van de kernleden van Actief Historisch Denken en is op basis daarvan bij de HAN terechtgekomen als lerarenopleider.

Nadine Kostense

Na 10 jaar in het geschiedenisonderwijs te hebben gewerkt, kwam Nadine bij de HAN terecht. Hier leidt zij onderwijsteams, is ze (mede)verantwoordelijk voor onderwijsvernieuwing, organisatieveranderingen en onderwijsprogramma’s en geeft ze les.

Ruud Klomp

Ruud heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Vakinhoudelijk ligt zijn expertise bij de geschiedenis van de 20e eeuw. “Geschiedenisonderwijs moet betekenisvol zijn voor het heden.”

Natasja Choinowski

Natasja is sinds 2011 betrokken bij de lerarenopleiding Geschiedenis. “Het zijn niet de kwaliteiten die maken wie je bent maar de keuze die je maakt.”

Rémi Hartel

Rémi werkt al ruim 10 jaar bij de HAN. “Als lerarenopleider geschiedenis open ik voor en met mijn studenten deuren naar andere werelden en geef ik ze de instrumenten om deze te ontdekken, te begrijpen en betekenisvol te maken.”

Marloes Hülsken

Marloes heeft eerst als onderzoeker en docent gewerkt aan de RU in Nijmegen. Nu werkt ze als docent en afstudeeronderzoekbegeleider. Ze werkt graag samen met studenten aan onderzoek en houdt ervan om over complexe vraagstukken na te denken

Sylvia Tieben

Sylvia is als docent verbonden aan de HAN. Daarnaast is zij ook begeleider van eindonderzoeken van 4e-jaarsstudenten. Ze is met name geïnteresseerd in mens en maatschappij, ofwel de combinatie tussen aardrijkskunde en geschiedenis.

Anne van Duuren

Anne is na 10 jaar lesgeven en docenten begeleiden op een middelbare school overgestapt naar de lerarenopleiding geschiedenis. Zij doceert inhoudelijke vakken en heeft veel expertise op het gebied van de Amerikaanse en moderne geschiedenis.

Corien Vuurman

Corien geeft les in verschillende inhoudelijke vakken, haar hart ligt vooral bij kunst- en cultuurgeschiedenis. Ze spoort studenten aan om andere culturen te onderzoeken, zodat ze sterker staan tegenover een brede diversiteit aan leerlingen.

Marc van Berkel

Marc is bij de HAN betrokken als vakdocent, maar ook begeleidt hij afstudeeronderzoeken en is hij studieloopbaanbegeleider. “Geschiedenisonderwijs is van groot belang voor democratisch burgerschap.”

Rob Verheijen

Rob staat al meer dan 20 jaar voor de klas. Hij gaf les binnen bijna alle typen van onderwijs, maar is nog steeds niet uitgekeken en geleerd. “We zijn een optelsom van alle mensen voor ons en we zijn weer een onderdeel van de volgende optelsom.”

Bob Lejeune

Bob werkt als docent en begeleider bij de HAN en combineert dit met zijn functie als instituutsopleider bij de scholengroep IN*oost. “Kunst en cultuur bieden een ander perspectief op de geschiedenis.”

Naast je studieStuderen is niet alleen studeren

Er staat jou straks ook een toffe studententijd te wachten, vol nieuwe vrienden en ervaringen. Check van te voren alvast wat je kunt verwachten. Wat is er naast je studie allemaal te doen in studentensteden Nijmegen en Arnhem? Ga je op kamers of niet? Hoe ontmoet je andere studenten? En waarom mag je de HAN intro niet missen? Lees snel verder.

Twee studenten fietsen al kletsend over de brug naar school toe.

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500

Volgende paginaPraktische info Leraar Geschiedenis

Alle facts & figures op een rijtje als je Geschiedenis wilt studeren aan het hbo.

docent wijst naar beeldscherm