Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open Dagen, Proefstuderen etc.
  • 12nov
    13nov
    Open Dag
    Nijmegen - 10:00 - 15:00
  • Meeloopdagen
    Plan nu een afspraak in

Voor je begint met de opleiding Leraar Geschiedenis

Een nieuwe opleiding beginnen kost veel energie. Een vreemde omgeving, onbekende mensen en een andere manier van leren. Bereid je goed voor op de start van je opleiding, dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger en levert je vooral ook veel positieve energie op.

docent wijst naar beeldscherm

Ontdek de opleidingBezoek de Open Dag van Leraar Geschiedenis

Past de Lerarenopleiding Geschiedenis bij jou? Dat onderzoek je verder op de Open Dag! Proef de sfeer op de campus en stel je vragen aan studenten en docenten van de opleiding.

Dit kun je verwachten:  

  • Bezoek een (online) voorlichting.
  • Docenten vertellen wat je leert tijdens de opleiding. 
  • Enthousiaste studenten laten je weten hoe zij hun studie ervaren. 
  • Ontmoet de studievereniging.
  • Proef de sfeer van de campus in Nijmegen.

 

31579 close-up student en docent aan hoge tafel

Student voor 1 dagKom meelopen bij Leraar Geschiedenis

Leuk dat je interesse hebt in de Lerarenopleiding Geschiedenis. Loop gerust een (of meerdere) dag(en) mee met onze eerstejaars studenten. Kies een dag waarbij de colleges het beste aansluiten bij jouw wensen en/of vragen. Twijfel je nog een beetje over het leraarschap of wil je hier meer van weten? Kies dan om mee te lopen op een dag dat de eerstejaars een werkcollege onderwijskunde hebben. Wil je juist weten wat vakdidactiek inhoudt of een vakinhoudelijk hoor – of werkcollege volgen, kies dan voor een ander moment. Na je inschrijving ontvang je uiterlijk een dag voor de Meeloopdag nog een mail met alle informatie. 

docent geeft les en zit op tafel

Wat is er leuk aan leraar zijn?Maak kennis met het beroep

Wil jij ervaren of het beroep van leraar bij jou past? Wij brengen jou in contact met een leraar en een school naar keuze!  
Want ook al is er heel veel informatie te vinden over het beroep, kiezen doe je niet alleen met je hoofd. Ook met je hart. Door iets te beleven en te ervaren, voel je pas echt of het vak iets voor jou is. 
 
Wil je (online) 1-op-1 in gesprek met een docent? Meld je aan voor ‘Meet the teacher’ en stel al je vragen.  
Wil je liever sfeer proeven op een school? Neem dan een kijkje achter de schermen op locatie door je aan te melden voor ‘Kijkje in de klas’. Natuurlijk volgen we daarbij de actuele richtlijnen van het RIVM.

30353 Docent luistert naar student

Doe de zelftest!Ben jij geschikt als leraar?

Wil jij weten of jouw vaardigheden en interesses passen bij het beroep van leraar? En wil jij weten welk type onderwijs het best bij jou aansluit? 

Studenten overleggen met laptop

Thuis op de bank met de feitenFactsheet Leraar Geschiedenis

Wil je nog meer weten over de opleiding Leraar Geschiedenis? Of twijfel je nog? Download dan hieronder de factsheet van de lerarenopleiding geschiedenis met allerlei praktische informatie. Je kunt de factsheet ook gebruiken als je verschillende opleidingen met elkaar wilt vergelijken.  

Dit staat in het factsheet:  

  • korte beschrijving van de opleiding; 
  • voor welke beroepen je wordt opgeleid; 
  • een checklist of de opleiding bij je past; 
  • suggesties voor andere opleidingen; 
  • de voordelen van studeren aan de HAN. 
Laptop met blauwe hoes

Volg ons op social media

Ontmoet de docenten Leraar Geschiedenis

Koen Henskens

Koen heeft zijn sporen verdiend als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs. Hij is 1 van de kernleden van Actief Historisch Denken en is op basis daarvan bij de HAN terechtgekomen als lerarenopleider.

Nadine Kostense

Na 10 jaar in het geschiedenisonderwijs te hebben gewerkt, kwam Nadine bij de HAN terecht. Hier leidt zij onderwijsteams, is ze (mede)verantwoordelijk voor onderwijsvernieuwing, organisatieveranderingen en onderwijsprogramma’s en geeft ze les.

Ruud Klomp

Ruud heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Vakinhoudelijk ligt zijn expertise bij de geschiedenis van de 20e eeuw. “Geschiedenisonderwijs moet betekenisvol zijn voor het heden.”

Natasja Choinowski

Natasja is sinds 2011 betrokken bij de lerarenopleiding Geschiedenis. “Het zijn niet de kwaliteiten die maken wie je bent maar de keuze die je maakt.”

Rémi Hartel

Rémi werkt al ruim 10 jaar bij de HAN. “Als lerarenopleider geschiedenis open ik voor en met mijn studenten deuren naar andere werelden en geef ik ze de instrumenten om deze te ontdekken, te begrijpen en betekenisvol te maken.”

Marloes Hülsken

Marloes heeft eerst als onderzoeker en docent gewerkt aan de RU in Nijmegen. Nu werkt ze als docent en afstudeeronderzoekbegeleider. Ze werkt graag samen met studenten aan onderzoek en houdt ervan om over complexe vraagstukken na te denken

Sylvia Tieben

Sylvia is als docent verbonden aan de HAN. Daarnaast is zij ook begeleider van eindonderzoeken van 4e-jaarsstudenten. Ze is met name geïnteresseerd in mens en maatschappij, ofwel de combinatie tussen aardrijkskunde en geschiedenis.

Anne van Duuren

Anne is na 10 jaar lesgeven en docenten begeleiden op een middelbare school overgestapt naar de lerarenopleiding geschiedenis. Zij doceert inhoudelijke vakken en heeft veel expertise op het gebied van de Amerikaanse en moderne geschiedenis.

Corien Vuurman

Corien geeft les in verschillende inhoudelijke vakken, haar hart ligt vooral bij kunst- en cultuurgeschiedenis. Ze spoort studenten aan om andere culturen te onderzoeken, zodat ze sterker staan tegenover een brede diversiteit aan leerlingen.

Marc van Berkel

Marc is bij de HAN betrokken als vakdocent, maar ook begeleidt hij afstudeeronderzoeken en is hij studieloopbaanbegeleider. “Geschiedenisonderwijs is van groot belang voor democratisch burgerschap.”

Rob Verheijen

Rob staat al meer dan 20 jaar voor de klas. Hij gaf les binnen bijna alle typen van onderwijs, maar is nog steeds niet uitgekeken en geleerd. “We zijn een optelsom van alle mensen voor ons en we zijn weer een onderdeel van de volgende optelsom.”

Bob Lejeune

Bob werkt als docent en begeleider bij de HAN en combineert dit met zijn functie als instituutsopleider bij de scholengroep IN*oost. “Kunst en cultuur bieden een ander perspectief op de geschiedenis.”

Naast je studieStuderen is niet alleen studeren

Er staat jou straks ook een toffe studententijd te wachten, vol nieuwe vrienden en ervaringen. Check van te voren alvast wat je kunt verwachten. Wat is er naast je studie allemaal te doen in studentensteden Nijmegen en Arnhem? Ga je op kamers of niet? Hoe ontmoet je andere studenten? En waarom mag je de HAN intro niet missen? Lees snel verder.

The Place2beHAN Campus Nijmegen

Je opleiding volg je grotendeels op de HAN Campus Nijmegen. En na je colleges? Studeren, een drankje doen… het is er prima uit te houden.

drie studenten lopen trap af

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500

Volgende paginaPraktische info Leraar Geschiedenis

Alle facts & figures op een rijtje als je Geschiedenis wilt studeren aan het hbo.

docent wijst naar beeldscherm