Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open Dagen, Activiteiten etc.
  • 13nov
    14nov
    Open Dag - Campus
    Nijmegen - 09:00 - 15:00
  • 13nov
    Open Dag - Online
    09:00 - 15:00
  • Activiteiten
    Plan nu een afspraak in

Voor je begint met de opleiding Leraar Geschiedenis

Een nieuwe opleiding beginnen kost veel energie. Een vreemde omgeving, onbekende mensen en een andere manier van leren. Bereid je goed voor op de start van je opleiding, dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger en levert je vooral ook veel positieve energie op.

docent wijst naar beeldscherm

Kom sfeer proevenBezoek de Open Dag van Leraar Geschiedenis

Past de Lerarenopleiding Geschiedenis bij jou? Dat onderzoek je verder op de Open Dag! Proef de sfeer op de Nijmeegse campus en vraag onze studenten en docenten het hemd van het lijf. Of volg je liever de online voorlichtingen vanuit huis? Dat kan ook!

Dit kun je verwachten:  

  • Bezoek een (online) voorlichting.
  • Docenten vertellen wat je leert tijdens de opleiding. 
  • Enthousiaste studenten laten je weten hoe zij hun studie ervaren. 
  • Krijg antwoord op al jouw vragen.
  • Proef de sfeer van de campus in Nijmegen.
drie studenten lopen trap af

Kennismaken na de Open DagKom meelopen bij Leraar Geschiedenis

Leuk dat je langs wilt komen bij Leraar Geschiedenis! Binnenkort vind je hier informatie over de Meeloopdagen die je dit jaar kunt volgen.

docent geeft les en zit op tafel

Doe de zelftest!Ben jij geschikt als leraar?

Wil jij weten of jouw vaardigheden en interesses passen bij het beroep van leraar? En wil jij weten welk type onderwijs het best bij jou aansluit? 

Studenten overleggen met laptop

Maak kennis met het beroep van leraarMeet the teacher

Heb jij altijd al eens een leraar het hemd van het lijf willen vragen? Wil jij weten hoe zijn dag er uit ziet? Ben jij benieuwd hoe het is om voor de groep te staan? Of vraag je je af waarom leraar het mooiste beroep van de wereld is? Allemaal vragen die jij (online) kunt stellen aan een leraar in 'Meet the teacher'. Wij zoeken voor jou de perfecte match en in een (online) 1-op-1 gesprek ga jij in gesprek met een leraar naar keuze.

259514 ALPO student met smartphone kijkt mee op de laptop scherm van zijn klasgenoot

Oriënteren op een schoolKijkje in de klas

Liever sfeer proeven in een echte klas? Dat kan ook! Een aantal middelbare scholen en MBO's zetten graag hun deuren open tijdens 'Kijkje in de klas'. Want ook al is er heel veel informatie te vinden over de lerarenopleidingen, het voortgezet onderwijs en MBO, kiezen doe je niet alleen met je hoofd. Ook met je hart. Door iets te beleven en te ervaren, voel je pas echt of het vak iets voor jou is. Wil jij misschien voor de klas op het voortgezet onderwijs of het MBO? Meld je dan aan voor 'Kijkje in de klas' en krijg alvast een kijkje achter de schermen. Een ervaring op locatie, natuurlijk volgen we daarbij de actuele richtlijnen van het RIVM.

30401 Docent aan het lesgeven

Ontmoet de docenten Leraar Geschiedenis

Natasja Choinowski

Natasja is sinds 2011 betrokken bij de lerarenopleiding Geschiedenis. “Het zijn niet de kwaliteiten die maken wie je bent maar de keuze die je maakt.”


RXML parse error: Error in expr attribute: syntax error, unexpected '/', expecting TOK_CLASS or TOK_ENUM
 | <set expr="(float)  / " variable="var.picture-ratio">
 | <xsltransform preparse="yes" xsl="/lib/v3/helper/crop-all.xsl">
 | <cache enable-protocol-cache="yes">

RXML parse error: Error in expr attribute: syntax error, unexpected '/', expecting TOK_CLASS or TOK_ENUM
 | <set expr="(float)  / " variable="var.picture-ratio">
 | <xsltransform preparse="yes" xsl="/lib/v3/helper/crop-all.xsl">
 | <cache enable-protocol-cache="yes">
Rémi Hartel

Rémi werkt al ruim 10 jaar bij de HAN. “Als lerarenopleider geschiedenis open ik voor en met mijn studenten deuren naar andere werelden en geef ik ze de instrumenten om deze te ontdekken, te begrijpen en betekenisvol te maken.”

Marloes Hülsken

Marloes heeft eerst als onderzoeker en docent gewerkt aan de RU in Nijmegen. Nu werkt ze als docent en afstudeeronderzoekbegeleider. Ze werkt graag samen met studenten aan onderzoek en houdt ervan om over complexe vraagstukken na te denken

Anne van Duuren

Anne is na 10 jaar lesgeven en docenten begeleiden op een middelbare school overgestapt naar de lerarenopleiding geschiedenis. Zij doceert inhoudelijke vakken en heeft veel expertise op het gebied van de Amerikaanse en moderne geschiedenis.

Koen Henskens

Koen heeft zijn sporen verdiend als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs. Hij is 1 van de kernleden van Actief Historisch Denken en is op basis daarvan bij de HAN terechtgekomen als lerarenopleider.

Corien Vuurman

Corien geeft les in verschillende inhoudelijke vakken, haar hart ligt vooral bij kunst- en cultuurgeschiedenis. Ze spoort studenten aan om andere culturen te onderzoeken, zodat ze sterker staan tegenover een brede diversiteit aan leerlingen.

Ruud Klomp

Ruud heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Vakinhoudelijk ligt zijn expertise bij de geschiedenis van de 20e eeuw. “Geschiedenisonderwijs moet betekenisvol zijn voor het heden.”

Marc van Berkel

Marc is bij de HAN betrokken als vakdocent, maar ook begeleidt hij afstudeeronderzoeken en is hij studieloopbaanbegeleider. “Geschiedenisonderwijs is van groot belang voor democratisch burgerschap.”

Nadine Kostense

Na 10 jaar in het geschiedenisonderwijs te hebben gewerkt, kwam Nadine bij de HAN terecht. Hier leidt zij onderwijsteams, is ze (mede)verantwoordelijk voor onderwijsvernieuwing, organisatieveranderingen en onderwijsprogramma’s en geeft ze les.

Rob Verheijen

Rob staat al meer dan 20 jaar voor de klas. Hij gaf les binnen bijna alle typen van onderwijs, maar is nog steeds niet uitgekeken en geleerd. “We zijn een optelsom van alle mensen voor ons en we zijn weer een onderdeel van de volgende optelsom.”

Sylvia Tieben

Sylvia is als docent verbonden aan de HAN. Daarnaast is zij ook begeleider van eindonderzoeken van 4e-jaarsstudenten. Ze is met name geïnteresseerd in mens en maatschappij, ofwel de combinatie tussen aardrijkskunde en geschiedenis.

Martin Bosch

Martin werkt sinds 2000 als lerarenopleider bij de HAN. Centraal staan de Nieuwe en de Nederlandse geschiedenis vanaf 1780. “Grote historische ontwikkelingen moet je concreet maken."

Bob Lejeune

Bob werkt als docent en begeleider bij de HAN en combineert dit met zijn functie als instituutsopleider bij de scholengroep IN*oost. “Kunst en cultuur bieden een ander perspectief op de geschiedenis.”

Thuis op de bank met de feitenFactsheet Leraar Geschiedenis

Wil je nog meer weten over de opleiding Leraar Geschiedenis? Of twijfel je nog? Download dan hieronder de factsheet docentenopleiding geschiedenis met allerlei praktische informatie. Je kunt de factsheet ook gebruiken als je verschillende opleidingen met elkaar wilt vergelijken.  

Dit staat in het factsheet:  

  • korte beschrijving van de opleiding; 
  • voor welke beroepen je wordt opgeleid; 
  • een checklist of de opleiding bij je past; 
  • suggesties voor andere opleidingen; 
  • de voordelen van studeren aan de HAN. 
Laptop met blauwe hoes

Naast je studieStuderen is niet alleen studeren

Er staat jou straks ook een toffe studententijd te wachten, vol nieuwe vrienden en ervaringen. Check van te voren alvast wat je kunt verwachten. Wat is er naast je studie allemaal te doen in studentensteden Nijmegen en Arnhem? Ga je op kamers of niet? Hoe ontmoet je andere studenten? En waarom mag je de HAN intro niet missen? Lees snel verder.

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500

Praktische info Leraar Geschiedenis

Alle facts & figures van de opleiding Leraar Geschiedenis staan hier op een rijtje.

twee studenten en docent met laptop