Onderzoek

Binnen ons lectoraat staat de agency van de leraar centraal. Wij ondersteunen leraren bij het zich voortdurend ontwikkelen. We voeren praktijkgericht onderzoek uit en geven onderzoeksadvies en -begeleiding. Ook houden we ons bezig met de ontwikkeling van materialen, met kennisdeling en professionalisering. 

HAN Academie Educatie, Pabo, Pabo-ALO, ALPO, voltijd en deeltijd, pabo docent met studenten in de les, 2024

Focus van het lectoraat

Onze focus is dus de leraar en zijn/haar ontwikkeling. Hoe kan een leraar meer zelf de regie nemen en zich het beste ontwikkelen?  

We ondersteunen en adviseren bij vraagstukken rondom opleiden, begeleiden en professionalisering van leraren.  Daarbij kijken we naar de verschillende rollen die de leraar moet innemen of de kwaliteiten die de leraar moet hebben. 

  • stuurkracht van de leraar
  • de leraar als pedagoog
  • de leraar als onderzoeker
  • de leraar als beoordelaar
  • de leraar als ontwerper
  • de leraar als coach

Voor wie?

Als lectoraat willen wij een brede groep professionals ondersteunen.  We zijn er voor: 

  • leraren po, vo, mbo, hbo en wo
  • lerarenopleiders
  • schoolteams- en besturen
  • (inter)nationale onderzoekers
  • organisaties zoals NWO, NRO, SLO, sectorraden

Een greep uit onze projecten

CLEVER: Collectief Leren en Veranderen in het Onderwijs

Hoe werkt collectief leren in de praktijk van scholen? Dit project onderzoekt hoe leraren en schoolleiders in po, vo en mbo collectief professionaliseren ervaren. Wat werkt, wat belemmert en hoe draagt het bij aan beter onderwijs én werkplezier?

Lerarenopleider helpt twee studenten door iets aan te wijzen op de laptop die voor hun staat.

Podcast-serie: Startkracht in het onderwijs

In de podcast-serie Startkracht in het onderwijs, nemen we je mee in de eerste stappen van het leraarschap. Wat komt er allemaal op je af als starter? Hoe vind je je plek in de school? En hoe blijf je mentaal sterk, ook als het even tegenzit? In deze podcastserie hoor je eerlijke verhalen, slimme strategieën en praktische tips van ervaren leraren, onderzoekers en coaches. Luister, leer en ontdek hoe jij krachtig staat in het onderwijs.

educatie_startkracht-grip-op-je-klas-leraar-podcast_2025

Stuurkracht Challenge

Innovatief mbo- en hbo-onderwijs vraagt om stuurkracht: regie over het eigen leerproces. Veel studenten worstelen hiermee. Docenten zoeken tools om hen te helpen. Daarom ontwikkelden we de Student Challenge: een tool om student agency te versterken.

Studenten Toegepaste Psychologie van de HAN in gesprek met de docent

Empower nader onderzocht

Hoe ondersteun je het beste studenten die dreigen uit te vallen? Ons onderzoek heeft als doel inzichten te leveren met betrekking tot rendement, studentsucces, studentwelzijn, studenttevredenheid en bereik. Onze focus ligt daarbij op curriculumontwikkeling, ppi en stuurkracht.

ad sport coachgesprek en intervisie3 2024

Versterken van basisvaardigheden

Goede basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. We ondersteunen en monitoren hoe leraren via professionele leergemeenschappen het onderwijs qua basisvaardigheden versterken.

Docent Leonie van de opleiding leraar basisonderwijs aan tafel met leerlingen

Feedback in VR

In het po en vo is de schoolpraktijk dé plek waar leraren-in-opleiding zich ontwikkelen. In een veilige, maar uitdagende omgeving bouwen ze aan hun kennis, vaardigheden en professionele houding. Maar de aankomende leraar komt hier ook in aanraking met relevante problemen en kritische beroepssituaties. Kan feedback in VR leraren ondersteunen om beter om te gaan met complexe klassensituaties?

educatie_feedback-in-vr-studenten-janne-hannah-zitten_2025
Batch

Pedagogisch Prioriteitenspel

‘Wat vind ik belangrijk voor leerlingen en waarom?’ Deze vraag blijkt voor veel studenten en leraren moeilijk te beantwoorden. We ontwikkelden het Pedagogisch Prioriteitenspel. (Toekomstige) leraren ontdekken hiermee welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs.

Frans docent staat aan de tafel met haar leerlingen. Ze luistert en heeft een rode trui aan.

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.

Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, laptop, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

Onderzoekenderwijs

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

spelen tafelvoetbal R31

Stuurkracht en impact van de MOVEL-student in de praktijk

De Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) leidt studenten op tot innovatieve professionals die in de onderwijspraktijk het verschil kunnen maken. Maar wat is de impact nu eigenlijk op de beroepspraktijk en hoe staat het met de ontwikkeling van stuurkracht van de MOVEL-studenten?

witte vlaggen, Nijmegen, branding, signing, vlaggenmast, duo, wokenlucht
Samenwerkingsverband
 

Kwaliteit van leren

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de onderwijs- en HR-praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden.