overleg met post-its

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

Snelle info

Projectleider:

Carlos van Kan

Status:

Afgerond

Het doel

Het hoofddoel van dit project is het bewerkstelligen van brede betrokkenheid bij onderzoek van leraren (in opleiding), leidinggevenden, onderzoekscoördinatoren en specialisten in de school 

Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er doelgerichte interventies nodig. In dit project ontwikkelen we zo’n doelgerichte interventie. Het spel ‘Onderzoekenderwijs’ kan gebruikt worden om het gespreid leiderschap bij onderzoek in de school te versterken.  

Achtergrond

Voor onderzoekende scholen is het belangrijk om onderzoek als een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te vatten. Dat voorkomt namelijk dat het onderzoek onder in een la terecht komt zonder anderen te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende mensen zich betrokken voelen?  

 

Samenwerken, post-it plakken, proces

Maak kennis Ons team

Carlos van Kan

Senior onderzoeker
Carlos van Kan

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Onze partners

Onderzoekenderwijs is het resultaat van een deelstudie binnen het NRO-project Kennisbenutting in de AOS: Een onderzoek naar effectief academisch leiderschap. Dr. Carlos van Kan gaf samen met drs. Janneke van der Steen leiding aan dit project namens de HAN. Spelontwikkelaar Knikkerinterventies was samen met deelnemers uit opleidingsscholen nauw betrokken bij de ontwikkeling van Onderzoekenderwijs. 

Resultaten

Met dit spel kan op systematische en uitnodigende wijze een bredere dialoog gevoerd worden over verschillende aspecten van onderzoek in de school.

close up van het spel onderzoekenderwijs

Nieuws en artikelen

omdat leren verandert

Podcasts over stuurkracht in het onderwijs

Jij wilt het onderwijs gericht en doelbewust veranderen. Daar heb je stuurkracht voor nodig. In de podcast-serie 'Omdat Leren Verandert' neemt HAN-lector Helma Oolbekkink je mee in de inspirerende wereld van die belangrijke professionaliteit van leraren.

HAN Redactie
15 oktober 2021
Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink
Afscheid Associate Lector Gerda Geerdink

Terugblik op 30 jaar onderwijs en onderzoek

Associate lector Gerda Geerdink nam op 17 september afscheid van de HAN. We blikken met haar terug op ruim 30 jaar onderwijs en onderzoek: van een magere 0,1 FTE als eindredacteur van het hogeschoolblad tot meer dan fulltime als associate lector Kwaliteiten van Lerarenopleiders.

HAN Redactie
17 september 2021
lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink
Van docent tot excellente leerkracht

Scholen van a tot z betrokken bij masteropleiding (MOVEL)

Tijdens een feestelijke bijeenkomst zijn op 15 september 2021 de eerste 11 diploma’s uitgereikt aan leraren die de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) hebben afgerond. Bijzonder is dat scholen uit de regio van a tot z betrokken zijn bij deze opleiding.

HAN Redactie
17 september 2021
duo lacht
pedagogische professionaliteit lerarenopleiders

Nieuwe bijeenkomsten netwerk LOEPP

Hoe leid je leraren op die het verschil kunnen maken in de dagelijkse praktijk? Hoe werk je als lerarenopleider aan je eigen professionaliteit? Het netwerk LOEPP focust zich op deze pedagogische professionalisering. Binnenkort is er weer een bijeenkomst.

HAN Redactie
13 september 2021
308003 Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek
Nieuwe website voor po-vo-mbo-hbo

Vraaggestuurd leren: wat, hoe en waarom op één plek in beeld

Vraaggestuurd leren helpt leerlingen om op eigen kracht hun interesses uit te diepen. Ze oefenen daarbij hun (meta)cognitieve vaardigheden en tegelijkertijd versterken ze hun onderzoekend vermogen. Ontdek op de website hoe het werkt en ga in je klas aan de slag!

HAN Redactie
21 juni 2021
30393 Docent aan tafel bij studenten
Promotieonderzoek

Mag een leraar op zijn intuïtie vertrouwen?

Op 1 juli verdedigt HAN Pabo docent Gerbert Sipman zijn proefschrift 'Enhancing teacher pedagogical tact through intuition: A design study'. Over intuïtie in het onderwijs en de invloed van intuïtie op 'in het moment handelen'.

HAN Redactie
18 juni 2021
259507 ALPO leraar staat voor de klas en telt op haar vingers
Gebundelde denk- en daadkracht

Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs

Hoe speel je als onderwijs slim in op een razendsnel veranderende toekomst? Binnen kennislabs voor toekomstgericht onderwijs buigen knappe koppen daar samen het hoofd over. En in een daaraan verbonden leerlab neemt de HAN, heel praktisch, al een voorschot op de toekomst!

HAN Redactie
08 juni 2021
291012 Maud Ras en Gijs van Hout staan aan tafel te praten over Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs. Liggend beeld. Deze foto is uitsluitend te gebruiken voor het Jaaroverzicht. Wil je deze foto voor een ander doeleind gebruiken? Neem dan contact op met Mieke Leenders
Professionele identiteit van leraren

Koffer vol handvatten voor gesprek

Professionele identiteit is belangrijk voor onderwijsinnovatie én geeft onderwijsprofessionals stuurkracht. Maar ja: wie bén je nou precies als leraar en waar sta je voor? Je tackelt dat abstracte thema met de koffer vol praktische werkvormen, die netwerk Sprong Voorwaarts ontwikkelde.

HAN Redactie
12 april 2021
82159 studenten luisteren naar docent
Didactisch coachen

Poster helpt onderwijsprofessionals op weg

Google op ‘didactisch coachen’ en je durft er misschien niet eens aan te beginnen. Als leraar mis je dan een mooie kans, stelt Ans Bergmans, lerarenopleider Onderwijskunde bij de HAN: “Check de poster en ontdek hoe eenvoudig het is om verschil te maken!”

HAN Redactie
06 april 2021
259567 Leraar Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) en studenten in de klas

Wil je meer weten over dit project of het spel spelen? Neem dan contact op

Carlos van Kan, Senior Onderzoeker

  • carlos.vankan@han.nl
  • Secretariaat Kwaliteit van Leren

  • 024 3530030
  • Blijf op de hoogteAbonneer op onze nieuwsbrief

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools

    Overlegen en samenwerken