Studenten spelen tafelvoetbal R31

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

Snelle info

Projectleider:

Carlos van Kan

Status:

Afgerond

Het doel

Het hoofddoel van dit project is het bewerkstelligen van brede betrokkenheid bij onderzoek van leraren (in opleiding), leidinggevenden, onderzoekscoördinatoren en specialisten in de school 

Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er doelgerichte interventies nodig. In dit project ontwikkelen we zo’n doelgerichte interventie. Het spel ‘Onderzoekenderwijs’ kan gebruikt worden om het gespreid leiderschap bij onderzoek in de school te versterken.  

Achtergrond

Voor onderzoekende scholen is het belangrijk om onderzoek als een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te vatten. Dat voorkomt namelijk dat het onderzoek onder in een la terecht komt zonder anderen te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende mensen zich betrokken voelen?  

 

Samenwerken, post-it plakken, proces

Maak kennis Ons team

Carlos van Kan

Senior onderzoeker
Carlos van Kan

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Onze partners

Onderzoekenderwijs is het resultaat van een deelstudie binnen het NRO-project Kennisbenutting in de AOS: Een onderzoek naar effectief academisch leiderschap. Dr. Carlos van Kan gaf samen met drs. Janneke van der Steen leiding aan dit project namens de HAN. Spelontwikkelaar Knikkerinterventies was samen met deelnemers uit opleidingsscholen nauw betrokken bij de ontwikkeling van Onderzoekenderwijs. 

Resultaten

Met dit spel kan op systematische en uitnodigende wijze een bredere dialoog gevoerd worden over verschillende aspecten van onderzoek in de school.

close up van het spel onderzoekenderwijs

Nieuws en artikelen

515495 Super agent spel. Kennislab. Kennisfestival
30401 Docent aan het lesgeven
371108 leerling onderbouw leest boek
Start ‘De leraar als ontwerper’ Landelijk expertisenetwerk
234460 null
31674 kinderen in de klas met vinger omhoog
492791 Geert Kelchtermans aan het woord tijdens de educatie pitstop van 24 januari.
Associate lector Roel Grol Focus op De Leraar als Ontwerper
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
De onderzoekers van de HANEdwin Buijs
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Stuurkracht van leraren Blijf toetsbewaam: pak de regie!
235923 Studenten HAN Pabo Arnhem lachen in kantine.

Wil je meer weten over dit project of het spel spelen? Neem dan contact op

Carlos van Kan, Senior Onderzoeker

  • carlos.vankan@han.nl
  • Secretariaat Kwaliteit van Leren

  • 024 3530030
  • Blijf op de hoogteAbonneer op onze nieuwsbrief

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools

    Overlegen en samenwerken