Lectoraat

Data & Knowledge Engineering

hand met brein

Data en kennis worden volop gebruikt door apps en informatiesystemen. Data Science en Kunstmatige Intelligentie maken er nog geavanceerder gebruik van. Het identificeren, specificeren, managen en toepassen van data, informatie en kennis is een vak apart. Bekeken vanuit organisaties en maatschappij.

Ons lectoraat past inzichten uit onder andere data- en taalwetenschap toe in het ontwerp van slimme apps en in Applied Data Science & AIWe doen praktijkgericht onderzoek naar het doelbewust, effectief en met hoge kwaliteit opsporen, vergaren, creëren, representeren, valideren, managen en toepassen van data en (expliciet beschreven) kennis.

Dat zie je bijvoorbeeld terug in het ontwerpen en ‘vullen’ van informatiesystemen en kennisbanken. Maar ook in de data en kennis in smart apps. In methoden en technieken om data en kennis te vergaren en te verwerken. En in de infrastructuur en architectuur voor Data Science en Artificial Intelligence.

Expertises

• Data Science
  • Data Engineering
  • Data Management
  • Data & Knowledge Architecture
  • Knowledge Engineering
  • Data, Knowledge & Natural Language
  • Business & Domain Modelling
  • Requirements Engineering
  • Collaborative Knowledge Elicitation & Modeling

• Onderzoek

Onze invalshoek is sterk 'human centered'. We gaan altijd uit van het nauw betrekken van gebruikers en andere ‘stakeholders’ bij onze adviezen, ontwerpen en toepassingen. Daarnaast heeft werken met natuurlijke taal en tekst onze speciale aandacht.

• Onze kennis

Producten en publicaties zijn beschikbaar voor iedereen op onze site. Leraren, besturen of opleiders kunnen deze (met in achtneming van de creative commons licentie: met naamsversmelding en niet commercieel) gebruiken.

Lector

Stijn Hoppenbrouwers

Informatie en kennis worden steeds meer ingebouwd in en doorgegeven met digitale middelen. Slim omgaan met data en kennis speelt al decennia een centrale rol in de ict.

Stijn Hoppenbrouwers is gefascineerd door de driehoek taal-mens-computer.

c055e820-0cf8-11ee-a23e-02565807075b Academie IT en Mediadesign. Lectoraat MBIS. Portretfoto Stijn Hoppenbrouwers.

Ons team

We doen ons onderzoek met een team van betrokken lectoren, senior onderzoekers en docent-onderzoekers.

Maak kennis met het team

Gerelateerd

Opleidingen

De Academie IT en Mediadesign bouwt aan een dynamische en innovatieve leeromgeving. Studenten en docenten werken er zij aan zij met onderzoekers en de beroepspraktijk. Alles draait hier om ontwerpen, ontwikkelen en experimenteren. We inspireren elkaar met ICT- en multimediatoepassingen.

• HBO-ICT (voltijd en deeltijd)
  • Communication & Multimedia Design (voltijd en deeltijd)
  • Make IT Work (omscholingstraject)
  • Master Applied Data Science

Student werkt vanuit huis laptop
Blijf op de hoogte

Met de digitale nieuwsbrief IT en Mediadesign blijf je op de hoogte van nieuws en de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderzoek en onderwijs in de academie.