Leeractiviteit: Toetsen
Toetsen helpt studenten om hun kennis, inzicht en vaardigheden te laten zien en te evalueren. Zo krijgen zij en de docent inzicht in wat geleerd is en waar nog ontwikkeling nodig is. Werkvormen zoals kennistoetsen, casussen, portfolio’s en presentaties maken prestaties zichtbaar en betekenisvol.

Effectief toetsen vraagt om heldere criteria, relevante opdrachten en constructieve feedback. De docent begeleidt het proces, waarborgt betrouwbaarheid en validiteit, en stimuleert studenten om de resultaten te gebruiken voor verdere ontwikkeling en reflectie.
Werkvormen
Dit zijn de werkvormen die je kunt inzetten voor de leeractiviteit 'Toetsen'.
Casus
Studenten analyseren werkveldsituaties en beantwoorden open vragen; geschikt voor hogere taxonomische niveaus, met beoordelingsmodel.
Exit ticket
Studenten beantwoorden vragen over hun leren en begrip; na voltooiing mogen ze vertrekken.
Kennistoets
Toets met open en gesloten vragen over beroepsgerichte of theoretische kennis; geschikt voor onthouden, reproduceren en begrijpen.
Mondelinge toets
Vraaggesprek tussen docent en student; geschikt voor gespreks-, luistervaardigheden en beargumenteren.
Openboektoets
Studenten gebruiken leerinhoud tijdens toets. Dit vereist kritisch denken, interpreteren en goed gestructureerd antwoord geven.
Podcast opnemen
Laat studenten een korte podcast maken waarin ze geleerde stof toepassen, bijvoorbeeld reflectie, opinie of interview.
Poll
Gebruik een poll-app om meningen of voortgang van studenten in een taak of opdracht te peilen.
Portfolio assessment
Verzameling werk van studenten om ontwikkeling en reflectie zichtbaar te maken; formatief gericht op leerproces.
Presenteren
Studenten geven kennis vorm in bijvoorbeeld mondeling, poster, infographic, video of andere creatieve vorm.
Schrijfopdracht
Studenten werken stapsgewijs naar eindproduct; voorbeelden: reflecties, betooganalyse, artikelbeoordeling, casusbespreking, essay of rapport.
Casus
Een casustoets legt de student situaties uit het werkveld voor, waarop de student een analyse/reactie/vervolg geeft. Deze toetsvorm is geschikt voor het toetsen van leeruitkomsten van een hoger taxonomisch niveau. Meestal wordt een casus gecombineerd met open vragen. Daarom is het ontwerp van een beoordelingsmodel ook belangrijk.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Exit ticket
Stel aan het eind van een activiteit enkele vragen over de bijeenkomst. Zodra de student de vragen heeft beantwoord, heeft hij/zij het exit ticket verdiend (en mag vertrekken). De vragen gaan over het eigen leren, het begrip van de student en waar zij nog behoefte aan hebben.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Kort | Fysiek/online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Groot |
Kennistoets
Een toets met open en gesloten vragen over beroepsgerichte, theoretische en vakgerichte kennis. De toets wordt vaak ter afsluiting van een bepaald studieonderdeel in een studieperiode gegeven. Leent zich met name voor de cognitieve denkbaardigheden onthouden, reproduceren en begrijpen.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Individueel |
Mondelinge toets
Een mondelinge toets is een evaluatiemethode waarbij met een vraaggesprek tussen de docent en de student wordt getoetst in welke mate de laatste de leerstof beheerst. Met name geschikt voor het toetsen van gespreks- en luistervaardigheden en indien je de kwaliteit van beargumenteren wilt meten.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon | Individueel |
Openboektoets
Een ‘open boek-toets’ is een toets waarbij studenten de leerinhoud of die ze hebben bestudeerd erbij mogen houden. Dit klinkt in eerste instantie misschien alsof ze alleen maar het antwoord op de dag van de toets hoeven op te zoeken - en dus een heel gemakkelijk soort toets om af te leggen. Dit is echter niet hoe dit soort toetsen normaal gesproken werken. In feite zijn deze vaak vrij moeilijk, want een openboektoets vereist een echt begrip van de leerinhoud en dat studenten in staat zijn om te interpreteren, kritisch te denken en een georganiseerd en goed geschreven antwoord te presenteren.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Podcast opnemen
Vraag studenten een korte podcast te maken waarin ze de geleerde stof toepassen, bijvoorbeeld: reflectie op hun stage, opinie bij een nieuwsbericht of interview met een klasgenoot of expert.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Middel | Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Poll
Gebruik een poll-app om de meningen in de groep te peilen. Of om inzicht te krijgen in hoe ver ze zijn met een taak of opdracht.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Kort | Fysiek/Online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Synchroon/Asynchroon | Groot |
Portfolio assessment
In het onderwijs wordt onder portfolio vaak een verzameling van het werk van studenten verstaan die de ontwikkeling zichtbaar maken. Op deze manier kan een portfolio formatieve evaluatie ondersteunen, waarbij de nadruk ligt op het leerproces zelf en het reflecteren op dat leerproces, en niet op het behalen van het einddoel alleen.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Presenteren
Toets waarbij studenten in een bepaalde vorm een presentatie vormgeven, zoals een mondelinge presentatie, een poster, een infographic, een video, enzovoort.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Schrijfopdracht
Een schrijfopdracht geeft ruimte om te variëren qua uitwerking en biedt de mogelijkheid om in stappen toe te werken naar een eindproduct. Dit kan zowel online als fysiek. Voorbeelden zijn: reflecties over bronnen, redeneerfouten benoemen in een betoog, een artikel beoordelen op kwaliteit, een casus bespreken, een rapport of essay schrijven, een analyse uitvoeren, enzovoort.
| Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
| Lang | Fysiek/online | |
| Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
| Asynchroon | Individueel |
Bekijk alle leeractiviteiten
Ben je op zoek naar werkvormen voor een andere leeractiviteit, zoals discussiëren, onderzoeken, samenwerken?
Stel je vraag
Zet 'm op! Je kunt nu aan de slag met leeractiviteiten in jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.
