HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Mondzorgkunde

Studenten in zorg en welzijn werken aan innovatieve leefstijlinterventies

Eind november hebben studenten op het gebied van zorg en welzijn deelgenomen aan een hackaton. Een bijeenkomst waarin studenten een innovatief leefstijlidee mochten bedenken voor een praktijkvraagstuk van Beter verwijs. Twee groepen studenten met hun oplossing werden uitgekozen: De ‘ZIO’ balie en de Beterverwijs Balie.

19 december 2023
1ea4ef70-7c8e-11ee-b593-48500881d9f2 rood hartje in handen

Geslaagd lustrum Mondzorgkunde 50 jaar

Op 17 maart vierden (oud-) collega's en studenten van Mondzorgkunde het 50-jarig lustrum in Nijmegen. Een feestelijk samenzijn met een mooi programma. Nog even nagenieten? Bekijk de aftermovie en de fotopresentatie.

03 april 2023
488631 Headerbeeld lustrum MOndzorgkunde 50 jaar
Mondzorgkunde

De mondhygiënist neemt steeds meer taken over

De opleiding Mondzorgkunde bestaat 50 jaar. Sinds het begin is er veel veranderd in de opleiding, vooral sinds mondhygiënisten wettelijk bevoegd werden om behandelingen zoals gaatjes vullen zelf te doen. En dat is hard nodig want voldoende goede mondzorg is hard nodig. Er is steeds meer vergrijzing en meer mensen dan vroeger behouden hun eigen gebit. Maar dat gebit is er niet altijd zo best aan toe, zo vertelt Manuela Hermens van de HAN.

20 maart 2023
488631 Headerbeeld lustrum MOndzorgkunde 50 jaar
Mondzorgkunde

“Ik startte de studie pas op mijn 31ste"

De gemiddelde student bestaat niet, maar Justyna Posluszny heeft een opvallend ander leven dan haar medestudenten. Deze Poolse is 35 jaar, woont in Almelo en heeft een zoon van 13 jaar. Ze is de oudste van haar cohort.

07 maart 2023
e4a50412-0cfe-11ee-b7b4-02565807075b Student Mondzorgkunde Justyna Posluszny in de praktijk van tandheelkunde.
Mondzorgkunde

De maatschappelijke rol van de mondhygiënist

Docent Mondzorgkunde Renee Jenniskens zag een paar jaar geleden de maatschappelijke rol van onder andere de mondzorgprofessional al dichterbij komen. In combinatie met de affiniteit voor kindertandheelkunde was dit voor haar in 2018 de reden om haar pijlen te richten op de master Dental Public Health aan de Universiteit van Manchester.

06 maart 2023
e39686ea-0cfe-11ee-9e30-02565807075b Docent Mondzorgkunde Rene Jenniskens in de praktijk voor mondheelkunde
Mondzorgkunde

“De veranderingen binnen de mondzorg zijn groot”

De veranderingen rondom het vak en de opleiding Mondzorgkunde zijn groter dan ooit. Agnes van Boxtel is al 30 jaar actief betrokken bij dit vak en is sinds 10 jaar academiemanager met aandachtsgebied Mondzorgkunde. Ze blikt terug op de veranderingen van de afgelopen jaren.

27 februari 2023
31939 praktijkruimte tandheelkunde

Samen impact maken met Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn

Het allereerste semester van de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) is afgerond. 120 studenten van 10 opleidingen en 3 academies werkten het afgelopen half jaar samen aan concrete praktijkopdrachten van opdrachtgevers. Dé manier om direct impact te maken.

01 februari 2023
f5ca28a4-0cfd-11ee-af50-02565807075b Genomineerden van de publieksprijs PZW Astrid Faber en Simone van Breda, Demi Delleman, Anke van Dinther, Anniek van Kregten, Isabel Beenhakker.

Studenten winnen landelijke studieprijs 2022

2 scripties van de opleiding Mondzorgkunde zijn in de prijzen gevallen tijdens de landelijke Studieprijs van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM). De NVM Oral-B Studieprijs is dé prijs voor de beste en meest originele scriptie die is afgeleverd aan de opleiding Mondzorgkunde.

12 december 2022
d2f36fa8-0cfc-11ee-a1b9-02565807075b Constance Vonck en Manon van Okkenburg tijdens de NVM Oral-B studieprijs 2022 in Nieuwegein.

Jills Podcast zet Physician Assistant vol in the picture

Jill Muijrers (30) is helemaal fan van haar opleiding en functie. Ze is zelfs zó enthousiast dat ze er een Instagramaccount en een podcastreeks aan wijdt. Haar instagramaccount en podcast vormen een prachtig platform voor én over de PA.

Annelies Achterberg
01 november 2022
student reanimeert, rest kijkt

Aftrap innovatieve onderzoeks onderwijseenheid

Een week voordat het studiejaar begon, meldden zich 80 HAN-studenten van verschillende zorg en welzijn opleidingen voor de kennismaking met de splinternieuwe onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) die vandaag officieel van start gaat.

29 augustus 2022
433091 De 10 leercoaches van PZW voor een Herman Brood bus