HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Bijz. Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering

Hoe houden we onze digitale wereld toegankelijk?

We checken in bij de trein, betalen met ons horloge, bestellen eten via de telefoon. Ons leven wordt steeds digitaler. Hoe zorg je dat digitale diensten voor iedereen toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor slechtzienden? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

13 maart 2024
54124812-0cf7-11ee-acad-02565807075b Jongen zit op een bankje en is met zijn mobiele telefoon bezig. Voor hem ligt zijn taststok.

HAN draagt bij aan toegankelijk Next Generation Internet

Een internet dat beantwoordt aan de fundamentele behoeften van mensen, zoals vertrouwen, veiligheid en inclusie. En dat de Europese normen en waarden weerspiegelt. Het Next Generation Internet (NGI)-initiatief van de Europese Commissie streeft een meer mensgericht internet na. Het lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering levert er een belangrijke bijdrage aan.

24 november 2022
431760 null

Websites met wartaal

Heb jij ook wel eens dat je een link op een website niet kunt vinden? Of dat de screenreader opeens wartaal uitslaat? Grote kans dat je een van de ruim 3.000 overheidswebsites te pakken hebt waar de toegankelijkheid nog niet optimaal is – zeker niet voor de pakweg 15 procent van de mensen die met enige vorm van visuele, auditieve of motorische beperking zitten.

28 juni 2022
456ffa38-0cf8-11ee-9e2b-02565807075b HAN IT en Mediadesign. Headerfoto studenten Techgelderland innotatietool. Inclusive Digital Design & Engineering

Installatie Eric Velleman als lector Inclusive Digital Design & Engineering

Is kunstmatige intelligentie een bedreiging of juist een kans voor mensen met een (visuele) beperking? Tijdens zijn inaugurele rede op 25 mei wijst lector Eric Velleman erop dat bij nieuwe media en technologieën maar weinig aandacht is voor de toegankelijkheid hiervan. En dat wet- en regelgeving hierbij kan helpen, maar zeker niet volstaat.

25 mei 2022
1d2c5422-0cf8-11ee-9e90-02565807075b Lector Velleman spreekt zijn inaugurele rede uit tijdens zijn installatie
Bijz. Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering

HAN mede-ontwikkelaar van wereldwijde rapportagetool voor digitale toegankelijkheid

Het lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering (IDD&E) heeft gewerkt aan het herontwerp, de update en de uitbreiding van de WCAG-EM rapportagetool voor digitale toegankelijkheid. Deze tool ondersteunt auditors bij de evaluatie van websites en het delen van de resultaten in een gestructureerde rapportage. De WCAG-EM rapportagetool wordt gebruikt door veel organisaties in de wereld die audits voor digitale toegankelijkheid uitvoeren.

09 mei 2022
32148 Klassensessie computerlokaal, FEM Logistics
Bijz. Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering

Onderzoek naar digitale toegankelijkheid overheid

Zijn de websites en apps van de Nederlandse overheid voor iedereen toegankelijk? Sinds 2018 geldt voor overheden de wettelijke verplichting om hun websites en mobiele applicaties volledig digitaal toegankelijk te maken. De Nederlandse overheid moet hierover iedere drie jaar rapporteren aan de Europese Commissie. Stichting Accessibility onderzocht daarom in opdracht van Logius en het Ministerie van BZK de stand van zaken. Het onderzoek werd geleid door HAN lector Eric Velleman.

19 april 2022
Bijz. Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering

Een zesde zintuig voor mensen met een visuele beperking

Kun jij je een voorstelling maken hoe het is om met zeer beperkt - of zonder - zicht jezelf te moeten verplaatsen, te reizen? Hoe pak je dat aan? En waar kun je allemaal naartoe? Juist daar moet je enorm goed over nadenken. En dat is wat het project SixthSense doet.

03 december 2021
357681 Headerfoto man loopt met taststok

De Week van de (digitale) Toegankelijkheid

Het is de Week van de Toegankelijkheid en daarom is overal in Nederland extra aandacht voor een toegankelijke samenleving. Naast fysieke toegankelijkheid is digitaal kunnen meedoen inmiddels net zo belangrijk.

06 oktober 2021
234457 null
Bijz. Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering

Eerste lectoraat digitale toegankelijkheid in Nederland van start

De HAN en expertiseorganisatie Bartiméus starten met een uniek Nederlands lectoraat ‘Inclusive Digital Design & Engineering; voor mensen met een (visuele) beperking’.

22 juni 2021
792ad97a-0cf2-11ee-ad7f-02565807075b Studenten kijken in de klas naar een presentatie van hun project