Samen in de wijk: zo maken onze labs en werkplaatsen impact

Hoe ziet het werk van een wijkdocent er nu echt uit? En wat gebeurt er achter de deuren van een HAN-lab of -werkplaats? In Werkplaats Cuijk vertelt Daniëlle Verschuren - docent en onderzoeker Voeding & Diëtetiek - hoe studenten, inwoners en professionals elkaar vinden in actuele vraagstukken.

Labs en Werkplaats wijk Lindenholt-studenten-professionals en burgers aan het werk

Leren in de wijk

Sinds 2016 werkt Daniëlle als wijkdocent. Eerst in Wijchen, nu in Cuijk. “Het mooiste aan mijn werk is de verbinding. Je staat letterlijk midden in de wijk. Je werkt samen met vrijwilligers, professionals, inwoners en natuurlijk studenten. Je kijkt wat er speelt, welke vragen er leven en waar onze studenten echt van betekenis kunnen zijn.” 

Een wijkdocent heeft veel rollen: docent, verbinder, netwerkbouwer, grenswerker. “Ik heb continu mijn ogen en oren open. Waar gebeurt iets? Wie heeft een vraag? Waar zit ruimte om samen te leren?” Studenten pakken die vraagstukken in estafettevorm op: iedere groep bouwt verder op wat de vorige groep heeft gemaakt. Zo ontstaat beweging in de wijk én in het leren. 

Daniëlle Verschuren-wijkdocent en onderzoeker Lab en Werkplaats Cuijck

Praktijkonderwijs dat leeft in de wijk

In de lab en werkplaats staat leren met en van de omgeving centraal. Studenten werken volgens het Double Diamond-model en ontdekken steeds opnieuw wat de wijk nodig heeft. Daar hoort een rijk onderwijsprogramma bij. Zo organiseren we: 

  • Gastlessen uit de wijk, zoals vrijwilligers met afasie die laten zien wat communicatie écht vraagt, de wijkagent die studenten meeneemt in de dagelijkse praktijk van veiligheid en verbinding. 
  • Een multidisciplinair overleg (MDO) waarin studenten vanuit verschillende opleidingen samen onderzoeken wat een casus vraagt — net als in het werkveld. 
  • Een debat, waarin studenten hun eigen perspectief aanscherpen en leren verwoorden waar ze voor staan. 
  • Life Events-presentaties, waarin studenten vanuit hun eigen vakgebied een belangrijk moment uit het leven van een cliënt uitwerken en presenteren: een oefening die inzicht geeft in de mens achter de vraag. 

Door deze mix van praktijkervaring en interprofessioneel leren ontdekken studenten hoe divers, menselijk en leerzaam werken in de wijk is. 

Een voorbeeld: Samen voor Senioren

In Cuijk spelen veel vragen rondom het aanbod voor senioren. “In de verschillende dorpen bestonden allerlei initiatieven naast elkaar. De gemeente wilde overzicht: wat is er, wat mist er, waar kunnen we verbinden?” 

Studenten onderzochten het bestaande aanbod, maakten overzichten en deze inzichten waren vervolgens nuttig voor professionals bij de implementatie van Welzijn op Recept. 

Daarna gingen nieuwe studentgroepen verder: hoe verloopt de samenwerking tussen seniorenverenigingen? Wat vinden zij belangrijk? Wat hebben zij nodig? 

Nu werkt weer een nieuwe groep aan een waarderende bijeenkomst waarin alle partijen elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en samen aan de slag gaan met de vraagstukken die er nu liggen. De volgende groep faciliteert die bijeenkomst en verwerkt de opgehaalde data. 

“Al die kleine stappen zijn zó waardevol. Studenten dragen écht bij aan een sterker netwerk voor ouderen in het Land van Cuijk.” 

De uitdaging: wennen aan IPL

Aan het begin van een semester vinden studenten Interprofessioneel PraktijkLeren (IPL) vaak spannend of onbekend. “Ze weten nog niet wat ze kunnen verwachten. Nieuwe medestudenten, een andere omgeving, een wijkdocent die ze niet kennen… heel logisch dat ze moeten opstarten.” 

Door elke week bewust te bouwen aan de eigen werkplaatscultuur ontstaat er veiligheid en ruimte voor écht leren. Maar er ligt ook een opdracht voor het onderwijs: hoe verbinden we binnenschools leren beter met buitenschools leren? “Het zijn onze studenten én ons onderwijs. Daar kunnen we nog stappen in zetten.” 

Veelgehoorde misvattingen (en wat er écht klopt) 

  • “IPL is een stage.” Nee. IPL is praktijkleren in maatschappelijke vraagstukken. Niet meelopen, maar meedoen. 
  • “IPL past niet bij mijn opleiding.” Je werkt met echte doelgroepen die je later óók ontmoet in je beroep. 
  • “IPL is nutteloos.” Je wordt uit je comfortzone gehaald, ja. Maar elk project maakt deel uit van een groter maatschappelijk thema. De kunst is: leren zien voor welk vraagstuk je werkt. 

Uitnodiging: kom naar de Successenmarkt

Nieuwsgierig naar wat studenten hebben bereikt? Je bent van harte welkom op de Successenmarkt in Cuijk. 

  • 14 januari 2026 
  • 11.00–13.00 uur 
  • MFA De Valuwe, Cuijk 

Aanmelden is niet nodig. 

Studenten vertellen je graag over hun projecten, waaronder: 

  • (Her)ontwerp een dagtocht voor senioren 
  • Implementatie van een duurzame kindermiddag – Sociom en Wijkraad Boxmeer Noord 
  • Een nieuwe ontmoetingsplek voor ‘Hof van Cuijk’ – Mooiland 
  • Samen voor Senioren in het Land van Cuijk 

Studenten in actie voor de regio

In het Land van Cuijk werken studenten uit o.a. Ergotherapie, Logopedie, Social Work, Verpleegkunde en Voeding & Diëtetiek samen aan maatschappelijke vraagstukken. 

Ze leren onderzoeken, samenwerken en communiceren met inwoners, organisaties en partners. Tijdens de Successenmarkt zie je wat dat oplevert: ontwerpen, analyses, aanbevelingen en vooral verhalen uit de praktijk. 

Heb je zelf een vraagstuk dat je met studenten wilt oppakken? 
Mail de werkplaats: werkplaatscuijk@han.nl

Meer over HAN Lab en Werkplaats in Cuijk.