Bianca Niekerk schittert in mannenwereld van hoogspanningstechniek

Het is bijna 2 jaar geleden sinds Bianca Niekerk is afgestudeerd bij HAN Elektrotechniek en koos voor een aantrekkelijke positie bij Qirion's Energy Consulting afdeling. Met een brede glimlach vertelt ze: "Het bedrijf biedt advies over de technische staat van het hoogspanningsnetwerk en is ook verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud ervan." Welke passie heeft zij voor techniek?

Oud-Studente Bianca Niekerk van de studie Elektrotechniek bij een transformator.

Voor Bianca begon haar passie voor techniek al in haar vroege jaren, aangewakkerd door haar vader en opa. Na het behalen van haar vwo-diploma besloot ze Elektrotechniek te studeren aan de HAN in Arnhem. Hoewel haar oorspronkelijke droom een carrière bij de luchtmacht als elektrotechnicus was, werd ze helaas afgekeurd.

Na een tussenjaar ontdekte ze haar roeping in de technische wereld tijdens haar werk bij een technisch bedrijf. "Het was interessant, maar na een jaar besloot ik toch weer te gaan studeren. Ik merkte dat ik meer kennis wilde vergaren."

Elektrotechniekstudent Bianca in het hoogspanningslab van Qirion waar zij haar afstudeeropdracht uitvoerde. Academie Engineering en Automotive.
Elektrotechniekstudent Bianca in het hoogspanningslab van Qirion waar zij haar afstudeeropdracht uitvoerde (foto: Rob Gieling)

Weloverwogen keuze voor de HAN

De combinatie van theoretische kennis en praktische vaardigheden trok Bianca naar het hbo. "Het was een weloverwogen keuze om aan de HAN in Arnhem te studeren. Deze instelling staat hoog aangeschreven, wat voor mij de extra reistijd meer dan waard was."

Haar eerste weken op de HAN openden een nieuwe wereld voor haar. "Ik dacht dat Elektrotechniek vooral installatiewerk was, maar we kregen ook vakken als programmeren. Dat was helemaal nieuw voor me.

In haar vierde studiejaar volgde Bianca de Power Minor, volledig gericht op hoogspanning. "Dat was geweldig. De minor draaide volledig om hoogspanning en was voor mij de kers op de taart."

Oud-student Elektrotechniek Bianca Niekerk bij de knoppenkast van Qirion.
Oud-student Elektrotechniek Bianca Niekerk bij de knoppenkast van Qirion (foto: Gerard Burgers)

Meer vrouwen in de techniek

Op de vraag hoe het is om als vrouw te werken in de hoogspanningstechniek bij Qirion's Energy Consulting antwoordt Niekerk: "Het is heel interessant, ondanks dat het een mannenwereld is. Hoewel er een vrouwelijke teamleider is, ben ik de enige vrouw in een team van 25 mannen. Toch voel ik me hier op mijn plek. Met mannen weet je waar je aan toe bent, er is geen gedoe of gekonkel. We werken serieus, maar er is ook ruimte voor een grapje."

Meer vrouwen in de techniek is wat haar betreft zeker welkom, maar ze benadrukt dat interesse in techniek essentieel is. "Dat geldt overigens niet alleen voor techniek, maar ook voor bijvoorbeeld de gezondheidszorg," relativeert ze.

"Als je passie hebt voor techniek, laat je dan niet afschrikken door verhalen. Je kunt als vrouw uitstekend gedijen in een mannenomgeving. Ik ervaar eerder positieve discriminatie: mijn collega's zijn enthousiast en willen me alles uitleggen en laten zien."

Bron: TechGelderland