Werken in de mannenwereld van de civiele techniek

De Bouw en Infra is nog steeds een mannenwereld. Vooral in de buitenfuncties zien we zelden een vrouw rondlopen. Farnaz Amini is wat dat betreft een uitzondering. Ze is werkvoorbereider bij Dura Vermeer en wordt gezien als echte bouwvrouw.

86bacd72-d560-11ee-af0d-9aeb34dbf936 Portret van deeltijd student Civiele Techniek Farnaz Amini

Ze staat stevig in haar schoenen, is technisch goed onderlegd en is one of the guys.  “Al snel merkte ik dat als je kennis van zaken hebt, geïnteresseerd, open en eerlijk bent, mannen je serieus nemen en helpen waar nodig.” Farnaz geniet van de mannenwereld. “Ze zijn direct en hebben een no-nonsense aanpak. Geen gekonkel en lekker direct. Samen zonder gedoe plannen maken en oplossingen verzinnen.”

Civiele techniek biedt uitdaging en variatie

Na haar middelbare school overwoog Farnaz eerst Technische Natuurkunde, maar na een meeloopdag kwam ze daarvan terug, dat was té technisch. “Ik rondde een paramedische voltijdopleiding af. Daar miste ik juist weer de techniek. Ik heb uitdaging en variatie nodig in het vakgebied. Ik koos voor de veelzijdige associate degree (Ad) Civiele Techniek project voorbereiding en realisatie. Via Civilion kon ik bij Dura Vermeer aan de slag. Zo deed ik direct in de praktijk ervaring op. Omdat ik een titel wilde, heb ik na mijn Ad nog 1,5 jaar de deeltijdopleiding Civiele Techniek gevolgd. Daarnaast bleef ik bij Dura Vermeer werken.” Eind maart studeert ze af.

Farnaz Amini

Meevlechten en meetimmeren

Farnaz denkt terug: “Ik begon met een week meelopen bij Dura Vermeer om alle kanten van het vak te ontdekken. Om feeling te krijgen wat de mannen buiten doen.” Dat bleek een schot in de roos om de ontdekkingstocht te vervolgen.
“Bij het project gebiedsontwikkeling Ooijen – Wanssum (GOW) heb ik een klein beetje mogen proeven van de rol van een werkvoorbereider. Vanwege corona werkte ik vanuit huis. Hierbij nam ik grotendeels de rol als procescoördinator op me. Dat was me te veel binnen achter een scherm zitten om tekeningen aan te passen." Ze wilde technischer bezig zijn. Vanuit GOW ging Farnaz voor een korte tijd naar Gelder Groen. "Uiteindelijk ben ik werkvoorbereider geworden bij Groene Boog waar we een brug over de A20 ‘lanceerden’. Daar heb ik ook een paar keer mee gevlochten en een beetje mee gekeken met onze timmermannen om een gevoel te krijgen bij de werkzaamheden."

Ladylike powervrouw

"Laatst ben ik gestart bij het project van de A7 in Purmerend. Dat is dan wel weer even spannend. Mannen blijven mannen dus in het begin proberen ze je toch uit. Je moet als vrouw extra sterk in je schoenen staan.” Laat dat maar aan deze ladylike powervrouw over.

Geen naveltruitje

“Ik ben me er dagelijks van bewust dat ik in een mannenwereld werk. Ik ga bijvoorbeeld niet met een naveltruitje naar mijn werk en mijn make-up is basis.” Qua taalgebruik maakt het niets uit of Farnaz erbij is of niet. Ze is ook niet bang om een bijdehante opmerking terug te plaatsen. "Het is fantastisch om te zien hoe open mannelijke collega’s eigenlijk zijn tegen mij. Over werk, maar ook over privézaken. We hebben serieus goede gesprekken. Mijn vrouwelijke skills komen goed van pas in deze mannenwereld. 3 keer raden wie iets regelt als een collega vader wordt.”

Buiten werken

Volgens Farnaz weten veel studenten niet wat het vak van een civiel ingenieur inhoudt en hoe leuk het vak is. “Tuurlijk vroeg ik me, toen ik met de studie Civiele Techniek startte, af of ik in vergelijking met mannen wel technisch genoeg zou zijn. Maar dit is wat ik wilde en alles valt te leren. De opleiding was overigens heel goed te doen.”
Farnaz tipt: twijfel je om voor de opleiding Civiele Techniek te kiezen? Draai een keer mee met een bedrijf. "Zo ben ik er ook achter gekomen wat ik wel en niet wil. Buiten werken is misschien niet voor iedere vrouw weggelegd. Ik zocht een technisch beroep en dat dit dan toevallig een mannenwereld is... Je moet vooral doen wat je leuk en uitdagend vindt."

Toekomst

Farnaz is druk aan het leren en ontwikkelen bij Dura Vermeer. “Ik kan alle kanten op met mijn opleiding. Zou nog wel uitvoeringservaring op willen doen. We gaan het zien wat de toekomst brengt.”

66295c2a-d574-11ee-85f4-36ae4ed6e77e Portret Farnaz Amini