Studenten verbreden horizon tijdens International Week Health & Social Studies

“Studenten krijgen de kans om te verbinden met anderen, met andere culturen en andere ideeën. Dát is waar deze week voor staat.” Van woensdag 31 januari tot en met vrijdag 2 februari organiseerden we de International Week Health and Social Studies. De aftrap gaf stof tot nadenken en inspireerde deelnemers om verbinding te maken en zo het begrip voor elkaar te vergroten.

c72eb220-c0f9-11ee-9238-3a94f181ae34 Shula opening IW

Focus op kleine dingen die jij kunt doen

Het is alweer de 12e editie van deze International Week, georganiseerd door 2 academies. Meer dan 1500 tweedejaars studenten volgen workshops, lezingen en toneelstukken van nationale en internationale gastsprekers over onderwerpen zoals empathie, vooroordelen en inclusie. Het thema is deze keer ‘Growing Together’. Bridget Kievits, lid van het College van Bestuur van de HAN, heeft de eer om de week op woensdagochtend te openen. Ze is trots dat de HAN zoveel internationale gasten heeft. Ervaringen en kennis delen over de gezondheidszorg en welzijn is belangrijk. Zeker in deze tijd, waarin er zorgen zijn over de toekomst en polarisatie te zien is. De omstandigheden waar je tegenaan loopt kunnen zo moeilijk zijn, zo groots. “Hoe zorg je dan dat je de moed niet verliest?” Bridget geeft de aanwezigen mee om te focussen op de kleine dingen die je wél kunt doen. Iedere stap, hoe klein ook, is er één.

Iedere stap, hoe klein ook, is er een.

Wereldburgerschap

Binnen het onderwijs is het waardevol om studenten bewust te maken van meerdere perspectieven en te leren de goede vragen te stellen. Bridget: “Wie niet twijfelt, leert niet.” Deze insteek sluit aan bij 1 van de strategische doelen uit het Koersbeeld van de HAN (wereldburgerschap): we leiden studenten op tot professionals die soepel kunnen inspelen op veranderingen in de samenleving. Die nadenken over de gevolgen van hun acties en respectvol samenwerken met mensen, ook met verschillende achtergronden. “Studenten zijn onze hoop voor de toekomst, maar we zijn natuurlijk samen verantwoordelijk. Het helpt als we ons ervan bewust zijn dat we allemaal verbonden zijn.” En juist dit maakt het belang van de International Week duidelijk. Isabel Bautista, mede-organisator van de week vult aan: “Hier krijgen studenten de kans om te verbinden met anderen, nieuwsgierig en open te zijn. Om ideeën uit te wisselen en te ontdekken dat ‘agree to disagree’ ook een optie is. Het wordt een mooie week om je horizon te verbreden.”

Verbind je met anderen, wees nieuwsgierig en open.

De empathy wall beklimmen

Dat deze open houding ons verder helpt, beaamt de 1e spreker van deze dag: presentator/programmamaker Shula Tas. Zij legt treffend uit dat we naar hetzelfde kunnen kijken, maar iets heel anders kunnen zien. Dit doet iets met je gevoel, het zorgt voor een bepaald ongemak. Er speelt op dit moment veel in de wereld; denk aan de klimaatproblematiek en oorlogen. Je kunt het begrip voor elkaar gemakkelijk kwijtraken, je loopt tegen de zogenoemde empathy wall aan. Het standpunt of de houding van de ander maakt iets in je los, waardoor je al snel tegenover elkaar komt te staan.

Zo werd de omgekeerde vlag van de boerenprotesten voor Shula een symbool van agressie en onredelijke boeren, die niet naar het klimaat omkeken en alleen maar boos wilden zijn. De muur waar ze tegenaan liep, brokkelde af toen zij besloot verbinding te zoeken met een boerin, voor een programma dat ze maakte. En hoewel ze beide andere standpunten en belangen hebben, bleken ze ook dingen gemeen te hebben. Angst, bijvoorbeeld. Het was nodig om vooroordelen los te laten, echt contact te maken. De protesten bleken deze boerin hoop te bieden. Zij voelde zich op deze manier gezien en gehoord. De omgekeerde vlag die Shula bang maakte, gaf haar juist kracht om de moed niet te verliezen.

Écht praten met elkaar

Ondanks het verschillende perspectief, beklom Shula de empathy wall. Achter haar telefoon was dit niet gebeurd, het is dan gemakkelijker om fel tegenover elkaar te staan. Shula geeft de aanwezigen mee dat het goed is écht met iemand te praten, zonder oordeel. Bekijk wat iemand beweegt en weet dat je gevormd bent door je opvoeding en je omgeving. Voel jij je vertegenwoordigd door intellectuelen en de wetenschap? Of kom je uit een gezin waarin mensen praktisch zijn opgeleid? Ben je misschien de eerste generatie die Nederlands als moedertaal heeft? Ook voor studenten is het goed je hiervan bewust te zijn. Kom je in gesprek en voel je dat je tegen die empathy wall oploopt? Registreer dan dat ongemak, duw het niet weg. Probeer het te begrijpen en ontdek wat de ander ziet, zonder direct te oordelen. Het helpt je als toekomstig professional om op deze manier te verbinden en open te staan.

Shula Tas
What a week!

Aftermovie 2024

Heb jij niet alle sessies kunnen volgen deze week? Geen probleem! Kijk de sessies (binnenkort) terug via de website. Laat je bijvoorbeeld nog inspireren door Els van Driel, Sounds of Change of Marcela Andrade del Corro. Verdiep je in onderwerpen zoals immigratie, muziektherapie, opgroeien in armoede, vooroordelen en meer!

c15efd53-8de1-11ee-b206-58cdb51ec478 International week health
draw-cta-title