Hoe leid je docenten op voor het mbo in een veranderlijke wereld?

Hoe leiden we docenten op voor het middelbaar beroepsonderwijs? Hoe bewegen we mee met maatschappelijke veranderingen? Hoe kan het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs daar aan bijdragen? Lector Wietske Kuijer-Siebelink gaat er met lerarenopleiders, Sander Berendsen en Carlijn van Diepen, over in gesprek.

e2f8b740-babd-11ee-b389-c45bba5d2aa3 Videostill van video met Sander Berendsen en Carlijn van Diepen over onderzoek van het Lectoraat Responsief beroepsonderwijs

Om erachter te komen hoe docenten voor het mbo goed voorbereid worden op de toekomst en wat de bijdrage van het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs hierin is, gaat lector Wietske Kuijer-Siebelink in gesprek met lerarenopleiders Sander Berendsen en Carlijn van Diepen. Beiden geven les in onder andere de minor De leraar in het mbo. Ze delen uitgebreid hun ervaringen over het opleiden van leraren voor het mbo en praten ook over het belang van de samenwerking met het lectoraat en het werkveld.

Opleiden in een veranderlijke wereld

In de minor ‘De leraar in het mbo’ worden toekomstige docenten opgeleid voor het middelbaar beroepsonderwijs. Omdat beroepen en de samenleving steeds sneller veranderen, moeten mbo’ers wendbaar zijn. Het is dan ook van belang om de studenten zich ervan bewust te maken, dat ze opleiden tot een beroep dat zal veranderen. Sander vertelt: “Dan heb je een andere vorm van leren nodig. En zoeken we naar manieren hoe we die mbo-docenten kunnen leren om studenten te laten opleiden in een veranderlijke wereld. Ook kijken we hoe we vrije ruimte kunnen bieden in het curriculum, om studenten zelf aan zet te laten zijn.”

sander berendsen

Samen tot een antwoord komen

In de minor wordt de focus gelegd op vragen als: ‘Wie ben jij als persoon en als professional?’, ‘Wat is jouw verhaal?’ en ‘Hoe wil je je verder ontwikkelen in deze veranderlijke wereld?’. De minor geeft niet letterlijk antwoord op alle vragen, maar biedt ruimte om samen op zoek te gaan naar het antwoord. “Op die manier willen we met elkaar verder komen. Wij als lerarenopleiders weten ook niet alles. En we gaan dus graag samen op zoek”, zegt Carlijn. "Door ervaringen op te doen, proberen de studenten antwoorden te vinden. Ze gaan aan de slag met wat ze goed kunnen, betekenisvol vinden en waar ze gemotiveerd voor zijn."

carlijn van diepen

Ik zie het als onze taak om studenten zich ervan bewust te laten zijn dat ze opleiden in een veranderlijke wereld. Je leidt niet alleen op voor een beroep, maar voor het leven zelf.

Samenwerking met het lectoraat

Sander: "In het opleiden van docenten voor het mbo, wordt er samengewerkt met het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs. Het is mooi aan de samenwerking met het lectoraat, dat er een gedegen fundament onder de pioniers komt te liggen. Het helpt en is fijn dat beslissingen die ik maak op basis van intuïtie, bevestigd worden door onderzoek.”

Bekijk het hele gesprek

Lectoraat

Responsief Beroepsonderwijs

Wat zijn goede manieren om studenten en professionals te helpen ‘ergens goed in te worden’? Ons lectoraat wil de ontwikkeling van vakbekwaamheid zo goed mogelijk begeleiden. Kunnen wij iets voor je betekenen? Neem dan contact op.

141476 Student krijgt uitleg bij machine