Nieuws

HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
Sinds september 2025 hebben de financiële bachelors en associate degrees van de HAN, waaronder Accountancy, een vernieuwd curriculum. Daarmee speelt de HAN in op veranderingen in het werkveld en de samenleving. Aan het woord zijn Loek van Seyen, projectleider curriculumontwikkeling en docent, en Diede Hoenderboom, docent Accountancy.

Staatssecretaris Koen Becking bezoekt HAN Pabo
De instroom in de lerarenopleiding van de HAN is dit jaar met 20% gegroeid. Een belangrijke ontwikkeling in een tijd waarin het lerarentekort hoog op de agenda staat. Demissionair staatssecretaris voor funderend onderwijs Koen Becking bracht daarom een werkbezoek aan de HAN Pabo in Nijmegen.

Samen verder bouwen aan regionale innovatie
50 studenten startten zo’n 4 jaar geleden met de Young Innovator Scan om in samenwerking met onderzoekers en bedrijven te achterhalen waar bedrijven in de regio staan op het gebied van Slim, Schoon en Sociaal. Hoe staat het daarmee?

Nieuw boek ondersteunt leraren bij curriculumontwikkeling
Wil jij beter onderwijs ontwerpen, maar mis je overzicht? Ga dan aan de slag met het boek ‘De leraar als ontwerper – vind je eigen weg in curriculumontwikkeling’. Het biedt overzichtelijk alles wat je nodig hebt: theorie, ervaringsverhalen en tools.

Ontdek het iXperium Smart Industry
“De arbeidsproductiviteit in Europa daalt, dat is al jaren zo. De laatste 10 jaar groeide de arbeidsproductiviteit in Nederland minder dan het Europees gemiddelde. Als we hier geen werk van maken dan verliezen we het van landen als China."

Studenten Werktuigbouwkunde bouwen hyperrealistische rijsimulator voor veiliger rijden
Een groep enthousiaste studenten HAN Werktuigbouwkunde heeft zich gestort op een ambitieus eigen aangedragen project: het ontwikkelen van een hyperrealistische rijsimulator. In samenwerking met het project HUBRIS vanuit het Lectoraat HAN Automotive Research werken ze aan een innovatieve oplossing om de veiligheid op de weg te verhogen.

Opleiden van wendbare professionals: wat werkt?
Professionals hebben in hun werk steeds vaker te maken met nieuwe, onverwachte en complexe uitdagingen. Dat vraagt om wendbaarheid. Hoe ontwikkel je die vaardigheid al in het hoger onderwijs? Onderzoek leverde nieuwe kennis en producten op, die docenten kunnen gebruiken om de ontwikkeling van wendbaarheid te stimuleren.

Onderzoeksintegriteit verdient meer aandacht bij onderzoek van hbo-studenten
Mag ik irrelevante interviews uit de dataverzameling verwijderen? Wat als mijn opdrachtgever de conclusie wil laten aanpassen? Het zijn dilemma’s waar hbo-studenten mee kunnen worstelen tijdens hun onderzoek. Er is meer aandacht voor onderzoeksintegriteit nodig, zegt Susan Berentsen. Ze ontwikkelde er onderwijsmateriaal voor.

Twijfels over de studiekeuze? Empower!
Het Empower-programma gaat van start! Dit speciale HAN-programma is bedoeld voor studenten die serieuze twijfels hebben over hun studie, of al weten dat ze gaan uitvallen. Tijdens Empower gaan studenten aan de slag met hun professionele en persoonlijke ontwikkeling en ontdekken ze beter welke studie(richting) wél bij ze past.

Hoe ontwikkel je een gedragen visie en ontwerpprincipes voor een flexibel curriculum? Een praktijkvoorbeeld.
Hoe zorg je voor een gedragen visie en bijpassende ontwerpprincipes die de basis voor een flexibel curriculum kunnen vormen? Roel Grol en Elvira Folmer van het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' van de HAN Academie Educatie delen hun kennis en ervaringen in een recent artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.


