Studenten lerarenopleidingen organiseren eerste educatief filmfestival

Hoe kan je film inzetten in je onderwijs? Waarom is het belangrijk? Want welke bijdrage heeft film op de ontwikkeling van jongeren? Op donderdag 16 november organiseerden studenten van de lerarenopleidingen het RealView Filmfest, een educatief filmfestival voor alle studenten en medewerkers van de lerarenopleidingen.

Pocorn

Het was flink aanpoten in de laatste 2 maanden voor het filmfestival. Tussen tentamens, lessen en stages door organiseerden studenten het eerste educatieve filmfestival op de HAN. De studenten deden alles zelf met ondersteuning van een eventmanager. Zo bepaalden ze de inhoud van de films en de workshops, maakten ze het logo, zetten een eigen Instagram op en ontworpen flyers, posters en andere mooie uitingen.

Ontstaan van het festival

Het filmfestival is de opbrengst van de Students Thinking Brighter prijsvraag. Studenten van de lerarenopleidingen konden ideeën insturen en met het beste idee 10.000 euro budget winnen. Dit kon een verbeteridee zijn, een oplossing voor een probleem waar studenten tegenaan lopen of gewoon een leuk idee waar het onderwijs, gebouw, studentenleven of de binding onder studenten beter van wordt. Studenten hebben de ideeën gepitcht en uiteindelijk is het idee van een filmfestival als winnaar uit de bus gekomen.

Dick Grievink, beleidsmedewerker en secretaris van het MT Academie Educatie, zegt over het filmfestival: “Het filmfestival is een mooi voorbeeld van ‘students-as-partners’. Het initiatief, het uitdenken en de uitvoering ligt bij studenten. Op alle niveaus werken studenten en medewerkers gelijkwaardig samen. We maken de draai van student als ‘middelbare school leerling’ naar student als ‘aankomende collega voor de klas’.”

Crew RealView Filmfest 2023

Het filmfestival is een mooi voorbeeld van hoe we studenten inzetten als partner in het onderwijs.

Het belang van film in het onderwijs

Met 9 films, 11 workshops en genoeg leuke activiteiten in de festivalkantine was er een avondvullend programma. Neeltje van Camp, dramadocent, was één van de begeleiders van de studenten. Neeltje: "Onze studenten en hun leerlingen groeien op in een beeldcultuur. Leren over film en hoe je film laat spreken in jouw lessen, is net zo belangrijk als leren lezen en schrijven."

Gijs Pauwels was één van de studenten die het RealView Filmfest organiseerden. Hij zat in het promotieteam en vond het erg leuk om hieraan bij te dragen. “Mooi om te zien hoe docent en student samenwerken aan een tof project. Het is gaaf om te zien dat al het werk leidt tot een mooi resultaat! Ook vond ik het bijzonder om de promotie die ik als student heb gemaakt, terug te zien binnen de HAN.”

Groot aanbod films en workshops

Bezoekers konden een film bekijken en/of een workshop volgen. Filmdocent en -expert Ruud Vos van LUX gaf een inleiding en leidde het nagesprek bij de film Jojo Rabbit. Bij de film Perks of Being a Wallflower was docent Rinny van der Meer aanwezig om het gesprek over de mentale gezondheid van jongeren te leiden. Susanne Beckers van InScience was te gast bij de film Inside Out om het uiten van emoties bij kinderen te bespreken.

Ook het workshopaanbod was zeer divers. Veel regionale culturele partners waren betrokken. Filmhub Oost bood de ‘Crash Course Filmeducatie voor PO en VO’. Partners LUX, iXperium, Cinekid en verschillende filmdocenten uit de regio waren er om een workshop te verzorgen. Ook verschillende HAN-docenten gaven een workshop, zoals Marc van Berkel die de workshop ‘Kijken naar de Oorlog’ gaf. De workshop ‘Film en Literatuur’ van docent Jerry van Brakel zorgde ervoor dat er weer een nieuwe groep toekomstige leraren geïnspireerd zijn geraakt met film en literatuur aan de slag te gaan. Bij de workshop ‘Acteren met filmgenres’ van docenten Jet de Jong en Beike Wolfs werd flink gespeeld en gelachen. NaSk-studenten Clarine, Jos en Luc verzorgden de geslaagde workshop ‘Klokhuis aflevering maken’. De populaire workshop ‘Anders’ van LUX i.s.m. SchoolsOUT en COC waarin de korte film ‘Something about Alex’ werd vertoond en de vraag hoe je maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar maakt in de klas, was leerzaam en verbindend. In het medialab van InScience in de iXart kon je VR films beleven en wetenschapsfilms bekijken. Tot slot raakten de filmische gedichtjes van Studio Tiepmiep (Naaistreek) de bezoekers terwijl ze in de festivalkantine genoten van een gezonde snack en een drankje.

“Ga hier mee door!”

De reacties van bezoekers van het filmfestival zijn erg positief. Zowel over de films als over de workshops. Een student gaf als reactie: “Ik hou enorm van film en ik vond het erg leuk om te horen dat hier aandacht voor is en ook om te zien dat het gecombineerd kan worden met de inhoud van onze studie! Het is daarbij ook mooi dat je de ervaring kunt delen en nabespreken met anderen.” Ook over de workshops waren bezoekers erg te spreken: “Interessante onderwerpen waar ik zelf eerder niet over na had gedacht.”

Het festival is tot stand gekomen door de studenten Gijs, Antoine, Lidewij, Stefanie, Seth, Mex, Joep en Niels. Onder begeleiding van docent Neeltje en eventmanager Monique. Al hadden ze gehoopt op een iets grotere opkomst, toch zijn de studenten uit de organisatie zeer tevreden over deze eerste editie. De organisatie gaat het evenement nu evalueren. De intentie is zeker om volgend jaar weer een filmfestival te organiseren door en voor studenten van de lerarenopleidingen!

Logo RealView Filmfest

Bekijk hier de after movie van het RealView Filmfest 2023.

Op de hoogte blijven? Hou op Instagram @realview.filmfest in de gaten!