Impact van MOVEL-studenten in de praktijk

De Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) leidt studenten op tot innovatieve professionals die in de onderwijspraktijk het verschil kunnen maken. Maar wat is de impact nu eigenlijk op de beroepspraktijk en hoe staat het met de ontwikkeling van stuurkracht van de MOVEL-studenten?

foto movel

Start onderzoek

In 2020 is de Academie Educatie een onderzoek gestart naar deze vraag. Het onderzoek loopt tot en met 2025 en volgt 3 cohorten studenten (2019, 2020 en 2021) gedurende 4 jaar (2 jaar tijdens de opleiding en 2 jaar na afloop van de opleiding).   
Het onderzoek wordt uitgevoerd door (docent)onderzoekers van het samenwerkingsverband Kwaliteiten van Leraren en het Lectoraat Leren met ict en de tweedegraadslerarenopleiding Engels.  

Eigentijds onderwijs

MOVEL-studenten verbinden de opleiding met een innovatievraagstuk uit hun eigen onderwijspraktijk (van primair tot hoger onderwijs), waarbij personaliseren van leren met inzet van ict op masterniveau een essentiële plaats inneemt. 
Binnen de master MOVEL is aandacht voor stuurkracht en de ontwikkeling van de student als innovatieve professional die doordacht eigentijds onderwijs met ict vormgeeft. Dit gebeurt onder andere door studenten inzicht te geven in hun stuurkracht en de ‘resources’ die zij binnen hun (school)omgeving kunnen benutten om hun stuurkracht te ontwikkelen ten bate van de innovatie.

  

Eerste resultaten onderzoek

De innovatievraagstukken waar de MOVEL-studenten zich mee bezighouden, zijn vaak gericht op het vergroten van zelfregie of zelfregulatie (eigenaarschap/autonomie) bij leerlingen of studenten. De resultaten van de eerste 2 metingen bij het 1e cohort (2019) en de 1e meting bij het 2e cohort (2020) laten zien dat: 

  • het werken aan het innovatievraagstuk effect heeft op de praktijk; in eerste instantie vooral op het leren van leerlingen en de (eigen) onderwijspraktijk, maar in het 2e jaar gaandeweg ook breder binnen de school of onderwijsinstelling (andere klassen en leraren) en zelfs daarbuiten.  

  • de stuurkracht van de studenten toeneemt door het inzetten van nieuwe kennis en competenties (o.a. op het gebied van leren en lesgeven met ict) die ze tijdens de opleiding hebben opgedaan. Ook zien studenten in toenemende mate de koppeling tussen de theorie en praktijk en gaan ze meer doordacht en onderbouwd aan het werk.  

  • studenten ander gedrag vertonen binnen (en buiten) de school: leidinggevenden geven aan dat ze meer en gerichter initiatief nemen, kennis en inzichten delen, leiderschap tonen tijdens teambijeenkomsten en proberen het team mee te nemen en te betrekken bij de innovatie.  

  • studenten met hun innovatievraagstuk proberen aan te sluiten bij de onderwijskundige visie van de school en dragen deze visie ook uit.  

Draagvlak en steun

De (school)context waarin de innovatie plaatsvindt, is van invloed (in positieve of negatieve zin) op de inzet en ontwikkeling van stuurkracht en de impact van de innovatie. Draagvlak en steun van het team, inhoudelijke ondersteuning en betrokkenheid van de leidinggevende en inbedding in het schoolbeleid zijn belangrijke randvoorwaarden.  
Het werken aan het innovatievraagstuk is gevoelig voor persoonlijke omstandigheden en school-contextuele factoren als personeelswisselingen, koerswijzigingen en onvoorziene ontwikkelingen zoals invoering van de (tijdelijke) invoering van afstandsonderwijs, al biedt dit soms ook kansen voor het tonen van stuurkracht los van het innovatievraagstuk.

Leren met ict

Daarnaast blijkt het uitvoeren van de innovatie met ict soms complexer dan gedacht omdat bijvoorbeeld een gedragen visie op leren en lesgeven met ict ontbreekt of in ontwikkeling is, of omdat de benodigde ict-competenties niet altijd vanzelfsprekend aanwezig zijn bij leraren, leerlingen of studenten. 

Hechte leergemeenschap

De MOVEL-opleiding zelf speelt een belangrijke rol door de verbinding tussen de opleiding en het innovatievraagstuk, de inhoudelijke verdieping en coaching en reflectie.  
Ook vormen MOVEL-studenten uit dezelfde lichting een hechte leergemeenschap waarin kennis en ervaringen worden gedeeld.  

De 3 MOVEL-cohorten (2019, 2020 en 2021) worden de komende jaren verder gevolgd. Hier zullen verschillende publicaties over verschijnen. 

  

Bij het onderzoek zijn de volgende onderzoekers van de Academie Educatie betrokken:  

  • Madeleine Hulsen (onderzoeker lectoraat Leren met ict) 

  • Hedi Windgassen (docent-onderzoeker tweedegraadslerarenopleiding Engels) 

  • Martijn Peters (onderzoeker Kwaliteiten van leraren) 

  • Helma Oolbekkink (lector Meervoudige Professionaliteit van Leraren)  

  • Marijke Kral (lector Leren met ict) 

  

Contactpersoon: Madeleine.Hulsen@han.nl