Inspirerende Bedrijvenmarkt Built Environment

De banen in de Civiele Techniek en Bouwkunde liggen voor het oprapen, maar hoe komen aannemers, adviesbureaus en gemeenten in contact met enthousiaste studenten? Met stagiairs, afstudeerders en medewerkers? Precies: via de Bedrijvenmarkt Built Environment.

Overzichtsfoto van de Bedrijvenmarkt

Gisteren was het de 17e keer dat de Bedrijvenmarkt Built Environment plaatsvond. Ook dit keer de place to be waar studenten en organisaties in de Bouw en Infra elkaar in HAN-sfeer ontmoeten. Tijdens deze meet en greet -die 1x per jaar georganiseerd wordt op de campus in Arnhem- krijgen de aanwezigen een duwtje in de rug om met elkaar in contact te komen.

Afstudeeropdracht Bouw en Infra

Vanuit de HAN worden 1e jaars studenten begeleid om bedrijven te leren kennen die zich hier presenteren. De oudere jaars oriënteren zich vooral op het aanbod voor stages of afstudeeropdrachten. Zowel 4e jaarsstudent Bouwkunde (architectuur opleiding) Silke Visser als 4e jaarsstudent Civiele Techniek (infra), Tessa Meeuwsen, is op zoek naar een afstudeeropdracht voor Bouw en Infra samen. De dames kennen elkaar al vanaf het mbo en weten wat ze aan elkaar hebben. Ze willen hun blik breed houden en een opdracht in beide disciplines doen.

Studenten Silke en Tessa

Stagiairs breed bedienen

Silke en Tessa staan geïnteresseerd te kijken bij de stand van Antea Group Nederland en raken aan de praat met adviseur Rail, Judith Heurneman. Ze vertelt dat ze door de veelzijdigheid van het bedrijf stagiairs en afstudeerders breed kan bedienen. Judith verduidelijkt: “De vraag is wat de student wil. Antea zoekt daar iets passends bij, niet andersom.”
Judith studeerde zelf Civiele Techniek aan de HAN en bezocht als student ook de Bedrijvenmarkt Built Environment. “Ik leerde Antea kennen en liep daar mijn stage in het 3e jaar,” denkt ze terug. “Doordat ik bij Antea echt meeliep in een project en kennis maakte met verschillende onderdelen kwam ik erachter dat ik eigenlijk helemaal geen constructeur wilde worden; de richting die ik op dat moment volgde. Uiteindelijk werk ik er nu met veel plezier als adviseur bij Antea.”

De vraag is wat de student wil. Antea zoekt daar iets passends bij, niet andersom."

Korte lijntjes met het bedrijfsleven

Het was woensdag 4 oktober een drukte van jewelste op de Bedrijvenmarkt Built Environment. Behalve de hele F-vleugel en de hal bij Bouw en Infra van de Academie Built Environment waren dit keer ook de werkplaats en de hal erbij getrokken. Want de Bedrijvenmarkt is gegroeid van 80 naar 100 stands. Net als de afgelopen paar jaar staan de kraampjes Bouwkunde en Civiele Techniek gezellig door elkaar. “Zo kan de student Civiele Techniek ook iets tegenkomen wat in eerste instantie misschien gericht is op de Bouwkunde student en andersom,” vertelt cursuscoördinator Bouw en Infra, Nicole van de Kamp. Net als vorig jaar organiseerde zij met haar team de Bedrijvenmarkt Built Environment. “Wij hebben per slot van rekening door de verbredende en verdiepende post hbo-cursussen en opleidingen die we verzorgen veel contacten met het bedrijfsleven en organisaties in de Bouw en Infra.”

Tessa, Judith en Silke

Woord van dank

De academie Built Environment bedankt alle bedrijven die aanwezig waren bij de Bedrijvenmarkt Built Environment.