Stimuleren van een gezonde en veilige gebouwde omgeving

Eind augustus is de HAN samen met Avans Hogeschool, de Haagse Hogeschool en Hogeschool Rotterdam gestart met de minor Bouwfysica. In deze 20 weken durende verdiepende minor gaan 15 studenten de uitdagingen aan voor de energietransitie, een gezonde en comfortabele leefomgeving en duurzaam materiaalgebruik.

studenten kijken over een reling bij Aeres Hogeschool in Almere om te kijken hoe ze WELL integreerde in het schoolgebouw

Deze minor kwam tot stand na de tweejaarlijkse bijeenkomst van bouwfysica docenten van alle hogescholen en universiteiten in Nederland. Gelijkgestemden delen hier hun kennis over het vakgebied, curricula en onderzoek. Al snel kwam naar voren dat er (ook vanuit het werkveld) behoefte is aan diepgang rondom bouwfysica. Per hogeschool was er slechts een handvol geïnteresseerden dus sloegen 4 hogescholen (In Holland is inmiddels ook aangehaakt) de handen ineen en startten samen de minor Bouwfysica.

Praktijkgerichte casussen

Studenten die de minor kiezen, lopen 2 dagen per week stage bij bedrijven die staan te springen om studenten die geïnteresseerd zijn in bouwfysica. HAN docent Bouwfysica Rona Vreenegoor vertelt: “Studenten kunnen kiezen uit 2 praktijkgerichte casussen. Voor wie van puzzelen houdt kan de pastorie van een Arnhems kerkgebouw duurzaam omtoveren tot starterswoningen. Wie meer met nieuwbouw heeft, krijgt van EDGE in Rotterdam de kans om van Coolsingel 75 een gezond en duurzaam kantoorgebouw te maken.”

Duurzaam, modulair, biobased paviljoen

De overige dagen van de minor staan in het teken van inspiratielezingen en excursies die studenten grotendeels zelf vanuit hun netwerk bedenken en organiseren. De eerste lezing was die van Elke Miedema over gezondheid in Architectuur en belang van de bouwfysica hierbij. Ook gingen ze op excursie naar Aeres Hogeschool in Almere om te kijken hoe ze WELL integreerde in het schoolgebouw. Tevens bezochten ze het naastgelegen Natural Pavilion. Hier liet Projectleider circulaire constructies, Diana de Krom van ABT Adviseur in Bouwtechniek innovatieve oplossingen zien die gebruikt zijn om een duurzaam, modulair, biobased paviljoen te realiseren. Tijdens een 'speurtocht' in het gebouw zagen, voelden en roken de studenten de diverse bio-based materialen en afwerkingen. De houten modulaire constructie maakten behoorlijk veel indruk.

groen gebouw

Vooruitstrevend resultaat

De minor is vooral bedoeld voor studenten Bouwkunde, Civiele Techniek en studenten Ruimtelijke Ontwikkeling. Ze geven na een maand al aan dat ze lekker concreet de realiteit in kunnen en zich kunnen verdiepen in de bouwfysica en energieconcepten in de gebouwde omgeving. Zo zei één van de studenten: “We worden tot nieuwe uitdaging gedwongen, voor een vooruitstrevend resultaat.”

Meer informatie over de minor Bouwfysica

Deze minor loopt tot januari. Studenten kijken op Kies op Maat voor meer informatie over de verdiepende minor Bouwfysica.