Oud-lector Bert de Swart geridderd

Oud-lector Neurorevalidatie - Eigen Regie en Participatie Bart de Swart heeft op 3 maart uit handen van Marieke Moorman, burgemeester van Land van Cuijk, een koninklijke onderscheiding ontvangen. Deze verbinder die op tal van manieren waardevolle samenwerkingsverbanden aan ging, is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

c2f77420-0cfa-11ee-a260-02565807075b Neurorevalidatie Bert de Swart

Bij de HAN vierde Bert zijn afscheid eind vorig jaar al. Op 3 maart nam hij ook afscheid bij het Radboudumc waar hij tot voor kort universitair hoofddocent was bij de afdeling Revalidatie. Na afloop van het mini-symposium ’40 jaar in beweging’ dat plaatsvond vanwege zijn pensionering werd hij benoemd.

Zeer gewaardeerd

Bert heeft als clinicus het leven van talloze patiënten verlicht, als docent vele studenten opgeleid en geïnspireerd, en als onderzoeker bijgedragen aan een groot aantal promoties en wetenschappelijke artikelen. In elk van deze rollen wordt hij zeer gewaardeerd door collega's binnen en buiten de HAN en het Radboudumc. Daarbij trad hij zelden op de voorgrond.

Grote rol in samenwerking HAN-Radboudumc

Bert speelde een grote rol in de onderwijskundige en strategische samenwerking tussen de HAN en Radboudumc. Dat deed hij in zijn rol als HAN-lector bij het Lectoraat Neurorevalidatie - Eigen Regie en Participatie. Hij was het die de zogenoemde ‘koppelstructuur’ in het leven riep. Hierbij verbond hij een clinicus-paramedicus van het Radboudumc voor meerdere jaren met een docent-paramedicus van de HAN. Op deze manier konden zij van elkaar leren, samen onderwijs ontwikkelen én samen wetenschappelijk onderzoek uitvoeren. Deze koppelstructuur was uniek voor Nederland en heeft vele jaren bestaan tot het moment waarop de onderwijs- en onderzoekssamenwerking zo stevig stond dat deze niet meer nodig was.

Bert ontwikkelde ook de eerste interdisciplinaire hbo-master Neurorevalidatie & Innovatie. Dit heeft landelijk in het paramedische werkveld geleid tot een sterke uitstraling van de samenwerking HAN-Radboudumc.

Voorbeeld

Door de uitmuntende wijze waarop Bert vorm gegeven heeft aan zijn rol als clinicus, docent én wetenschapper, gecombineerd met zijn pioniersrol in interdisciplinaire en transmurale zorg, en zijn niet aflatende focus op zorgverbetering en -vernieuwing is hij een voorbeeld voor velen.