Leerwerktraject in de Zorg voor de tweede keer gestart

Het Leerwerktraject in de Zorg is weer van start gegaan! Dit leerwerktraject bereidt statushouders met een passie voor de zorg voor op een succesvolle start met de hbo-deeltijdopleiding Verpleegkunde. Ze worden begeleid door de HAN en partners in het werkveld bij het vinden van een passende (deeltijd) baan in de zorgsector.

40d3c820-0cfc-11ee-bff5-02565807075b Groepsfoto studenten en partners in het Leerwerktraject voor statushouders in november 2022

Speeddaten

Tijdens een leervolle en gezellige bijeenkomst is het Leerwerktraject in november opnieuw van start gegaan met 8 nieuwe studenten. De studenten hebben deze middag kort kennis kunnen maken met de betrokken partners in een open setting in de vorm van speeddaten! In blokken van 10 minuten zijn de partners met de studenten in gesprek gegaan om in een ontspannen sfeer elkaar te leren wie ze zijn en te horen waar elkaars interesses liggen.

Wat houdt het Leerwerktraject in?

Het Leerwerktraject bestaat uit verpleegkundige lessen en Nederlandse taallessen. De HAN-opleiding Verpleegkunde verzorgt de verpleegkundige lessen, die bestaan uit 4 leerlijnen:

1. Anatomie en Fysiologie
  2. Communicatie en Samenwerken
  3. Reflectieve vaardigheden
  4. Onderzoekende Houding

Daarnaast begeleidt het HAN Talencentrum de studenten in de beheersing van de Nederlandse taal op niveau B2 als voorbereiding op het staatsexamen. Aanvullend zijn gastlessen ingepland, waaronder sollicitatietraining vanuit het UAF.

Professionele en persoonlijke groei

Naast de professionele groei van de studenten in het traject, gaven de deelnemers van vorig jaar ook aan dat het traject bijdroeg aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ze kregen meer zelfvertrouwen en ontwikkelden hun culturele sensitiviteit door samen te werken met verschillende culturen. Dit wordt gemotiveerd door laagdrempelig contact met docenten en de toewijzing van een persoonlijke begeleider.

Certificering

Aan het eind van het traject (in mei 2023) zullen de studenten na succesvolle afronding een certificaat ontvangen. De verwachting is dat ze dan ook gaan starten met de deeltijdopleiding Verpleegkunde. Afgelopen jaar zijn 8 van de 11 deelnemers direct gestart met de deeltijdopleiding en een deeltijdbaan in de zorg!

Waarom dit Leerwerktraject?

Het Leerwerktraject is ontstaan vanuit een samenwerking tussen de UAF, het HAN Talencentrum en de hbo-opleiding Verpleegkunde. Zeer belangrijk daarbij zijn de betrokken partners uit het werkveld. Dat zijn:

• Buurtzorg​
  • Pro Persona​
  • Sint Maartenskliniek
  • TVN Zorgt​
  • STMG​
  • Drie Gasthuizengroep​
  • Santé Partners​
  • GGZ Oost

Volgens deelnemende studenten van het Leerwerktraject 2021-2022 was de betrokkenheid van de werkgevers een belangrijke succesfactor. Door studenten snel in contact te brengen met de beroepspraktijk, helpt het hen in het verder opbouwen van hun toekomst!