Van waterstoftosti’s tot eetbare koffiekopjes

Als onderdeel van kennisfestival HAN Unexpected werd in de aula van Ruitenberglaan 26 de hele dag een speciale, doorlopende markt gehouden. Bezoekers werden aan alle kanten om de oren geslagen met slimme, sociale en schone innovaties van de HAN.

390191 Afbeelding van het programma op HAN Unexpected slim schoon sociaal

Wie de aula van de Ruitenberglaan 26 binnenloopt, kan er letterlijk en figuurlijk niet omheen: de solarboat van de HAN. De speedboat op zonne-energie ligt zo pontificaal achter de draaideuren opgesteld dat je er als bezoeker bijna over struikelt. Is dat niet een beetje overdreven? Nee hoor: de solarboat is juist het toonbeeld van alle innovaties die tijdens de markt van HAN Unexpected slim schoon sociaal te zien zijn. Bezoekers lopen af en aan richting de studenten die om de boot heen staan, om van alles te vragen over het indrukwekkende schip dat natuurlijk eigenlijk ergens in de Middellandse Zee had moeten liggen, scheurend langs de Côte D’Azur.

Vragen over innovaties

De studenten leggen geduldig alles uit: over het ontstaan, hoe de boot werkt, aan welke races de boot meegedaan heeft, en hoe steeds verschillende studentengroepen weer een stukje verder aan de boot werken. Zo werkt eigenlijk de hele markt deze dag: wie wat wil weten, hoeft het maar te vragen. Sommige innovaties roepen meer vragen op dan andere. Vooral het bord ‘Wil jij weten hoe een H2-tosti smaakt?’ levert een constant rijtje nieuwsgierigen op. Want wat is een H2-tosti in hemelsnaam?

Waterstoftosti’s

Niet zo heel ingewikkeld, vertelt de student die de bruingebakken kaas-pesto-tosti’s ondertussen op bordjes legt. Hij knikt naar een busje dat ernaast staat, gevuld met ingewikkelde apparatuur. “Dat met die tosti’s is gewoon begonnen als grapje hoor”, lacht hij. “Het is een leuke aandachtstrekker om mensen meer te leren over waterstof. De elektriciteit voor de tostiapparaten wordt opgewekt door een waterstofcel. Door mensen te trekken met tosti’s kunnen ze hiernaast van alles vragen over hoe waterstof werkt, en hoe het met de veiligheid en voorschriften zit. Bovendien smaken de tosti’s ook gewoon prima.”

390192 Proef een waterstoftosti op de HAN Unexpected slim schoon sociaal markt

3d-geprinte kinderhartjes

Andere innovaties liggen wat bescheidener verborgen in de drukte van de markt. Toch is de 3D-print sectie vanuit de focus Smart Region (Slim) zeker iets om niet te skippen. Vooral de geprinte kinderhartjes van plastic die tentoongesteld liggen trekken de aandacht. Lopen de mensen hier misschien aan medische geschiedenis voorbij? “Dat niet”, vertelt de woordvoerder terwijl hij een grijs plastic hart omhoog houdt. “Maar het helpt wel mee. Stel, je kind moet worden geopereerd aan zijn hart, dan kun je met zo’n 3D-geprint hart makkelijker en met meer afstand aan de ouders uitleggen wat er aan de hand is. Je maakt het inzichtelijker. Dat geldt trouwens ook voor de zwemprotheses die we 3d-printen: minder valide mensen kunnen daardoor makkelijker en meer bewegen.”

Blik op de toekomst

Er is veel ruimte voor innovatie en een blik op de toekomst op de markt. Maar hoe kijken de bezoekers zélf nou eigenlijk naar de toekomst? Dat kunnen ze volop laten zien in het project ‘Onze slimme, schone, sociale wereld in 2050’ van het Centre of Creativity. Op grote vellen papier kunnen bezoekers neerpennen of tekenen hoe zij een betere wereld voor zich zien. Een tekenaar schildert die visie vervolgens op het raam. Daarbij is veel eensgezindheid, merkt hij op. “Er is veel verantwoordelijkheidsgevoel om iets terug te doen voor de ander. Het gaat veel over community care, de derde wereld, zorgzame woonwijken en verbinding. Heel veel gaat over waarden die al diep van binnen in ons verankerd zitten.”

2a8afe76-0cf7-11ee-921c-02565807075b Het toekomstbeeld van de wereld in 2050 - uit inspiratie van HAN Unexpected slim schoon sociaal

Glutenvrije koffiekopjes

Dat laat het raam ook zien, volgeschreven met hoopgevende spreuken en leuzen. “Diversiteit en inclusief!”. “Eerlijk delen van ruimte en veiligheid!”, “Genderneutraal? Zorg voor elkaar!”. Iedereen lijkt het goed met de wereld voor te hebben, valt ook de tekenaar op. “Wat mij persoonlijk raakte was de spreuk: neem mee, er is genoeg. Dat ontroerde me: die verantwoordelijkheid die we blijkbaar in ons hebben om iets terug te doen voor de ander.”

Die verantwoordelijkheid komt vandaag op de markt overal terug. Zelfs in de gratis koffiekopjes die overal te vinden zijn. Die zijn eetbaar, zoals ijshoorntjes. Maar, zo staat er waarschuwend met grote letters bij: er zitten wél gluten in. Heel medemenselijk, en misschien een indrukwekkende innovatie voor de vólgende Unexpected-markt. Dan zullen er waarschijnlijk ook eetbare koffiekopjes zijn, maar dan helemaal zónder gluten.

Een impressie van de markt

• Additive Manufacturing op de markt met docent-onderzoeker Herold Cremer.
  • Overzicht van de markt met onder meer de waterstof Demonstrator.
  • Raamtekenaar van HAN Centre for Creativity over de slimme, schone en sociale wereld in 2050.
  • Additive Manufacturing op de markt met docent-onderzoeker Herold Cremer.
  • Overzicht van de markt met onder meer de waterstof Demonstrator.

HAN Unexpected slim schoon sociaal

De komende periode blikken we terug op HAN Unexpected slim schoon sociaal. Ben je benieuwd wat de dag bracht? Kijk dan snel op de evenementpagina en proef de sfeer van een dag vol inspiratie en verrassing.

322520 Campagnebeeld Unexpected kennisfestival slim schoon sociaal. Alleen hiervoor te gebruiken.