Slim schoon sociaal op het menu

Studenten in onderwijs meenemen in slimme, schone en sociale onderwerpen. Hoe doe je dat? Er zijn tal van mogelijkheden, daar werken we hard aan bij de HAN. Veel onderwijsmateriaal voor docenten is nu samengebracht en te gebruiken.

372424 voorbeeld van de libguide voor Slim Schoon Sociaal in het onderwijs

Dat materiaal is beschikbaar in de vorm van leeruitkomsten en een menukaart. Deze menukaart staat boordevol slimme, schone en sociale input en ideeën en wordt op 3 februari 2022 gepresenteerd. Karin van Haren, programmacoördinator Sustainable Energy & Environment, vertelt: “Dat doen we in een etalagebijeenkomst voor docenten. We laten de deelnemers in eerste instantie kennis maken met de focus van de HAN – met slim, schoon en sociaal – en tonen hen hoe we dat al in onderwijs gebruiken. Ook willen we weten wat zij zelf al kennen en in hun onderwijs gebruiken. Daarvoor gaan we met de deelnemers in groepen aan de slag. We streven er echt naar dat docenten gebruikmaken van de menukaart – ook al is die nooit af. Het is een levend document waar we continu nieuwe dingen aan toe kunnen voegen.”

Kennisbank met bronmateriaal

De menukaart functioneert als een LibGuide, een kennisbank vol bronmateriaal – in dit geval over slim, schoon en sociaal in het onderwijs. Karin: “Een mooi voorbeeld van wat je in de menukaart kunt vinden, is de VR-belevenis over laaggeletterdheid. Hierin ga je in een virtuele omgeving het gesprek met laaggeletterden aan en verken je lastige facetten die daarbij kunnen komen kijken. Een sociaal onderwerp, waar het gaat over het verkleinen van sociale verschillen.”

Op het gebied van schoon haalt Karin het gastcollege van Rudi van Hedel dat op de menukaart staat aan. “Rudi werkt bij ingenieursbureau Sweco. Als docent kun je hem uitnodigen om een gastcollege over biobased productontwerp te komen geven. En kijk ik naar slim, dan zijn bijvoorbeeld de podcasts over digital twinning heel interessant. Je maakt er echt kennis met de meerwaarde van een digitale kopie. Een kopie van bijvoorbeeld een werkproces dat je kunt inzetten om verbeteringen daarin te realiseren, zonder dat je de bestaande situatie al helemaal moet aanpassen.”

372425 voorbeeld van de menukaart voor Slim Schoon Sociaal in het onderwijs

Niet alle informatie die de menukaart beschikbaar stelt, is bij de HAN ontwikkeld. Mooie voorbeelden hiervan zijn een boek over de noodzakelijke energietransitie en een clip over klimaatverandering van NOSop3. “We hebben ons echt gericht op het verzamelen van content die binnen de focus van de HAN past. Content die bijdraagt aan dat waar we als HAN voor willen staan.”

De menukaart is nooit af. Het is een levend document waar we continu nieuwe dingen aan toe kunnen voegen.”

Spel

Ander lesmateriaal bestaat uit spellen, gemaakt door HAN Green Office. “Ze hebben 2 nieuwe spellen ontwikkeld. Het spel Random Thinking spreekt de creativiteit van leerlingen aan. Ze krijgen 3 kaarten, één met een locatie, één met een doelgroep en één met een activiteit. Dat zijn altijd zaken die met slim, schoon en sociaal te maken hebben. De opdracht vanuit die kaartjes is om de activiteit uit te werken. Die discussie, hoe je dat aan kan pakken, is heel interessant. Bedenk maar eens een energie neutrale kermisattractie nabij een zorghotel. Het biedt een echte inkijk in de thema’s, wat het spel erg geschikt maakt als lesmateriaal, maar bijvoorbeeld ook als kennismaking met de thema’s voor studenten tijdens de introductie.”

Een tweede spel dat is ontwikkeld, lijkt op een samenvoeging van kwartet en Party&Co. “In Kwartet&Co verzamel je kwartetten, alleen kun je slechts een kwartet volmaken nadat je de benodigde kaart ook – bijvoorbeeld – hebt uitgebeeld of getekend. En uiteraard is dat een slim, schoon of sociaal onderwerp dat je moet zien te krijgen. We hebben de spellen vooraf getest en doen dat nog steeds, om te kijken hoe we ze in lessen kunnen verwerken. Zo ontwikkelen we de producten die in de menukaart beschikbaar zijn altijd door.”

Zelf doen

Als docent kun je zelf aan de slag met alle producten die via de kennisbank beschikbaar zijn. Vragen kun je altijd stellen. Karin: “En heb je zelf een idee voor een goede toevoeging, aarzel dan vooral niet ons een bericht te sturen!” Dat kan via focus@han.nl.

372426 Spellen HAN Green Office slim schoon sociaal in het onderwijs

Meer over de focus van de HAN

Fair Health

Meer over focus Fair Health