Studenten winnen landelijke innovatieprijs Logopedie

Studenten Kiki Wijnands, Michelle van Alst en Anne Hendriks hebben met succes een receptenkalender ontwikkeld. Deze biedt variatie in tussendoortjes voor cliënten met slik- en/of kauwproblemen van zorgorganisatie Kalorama. Ze hebben er de landelijke innovatieprijs mee gewonnen van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie (NVLF)!

148735 Voeding en Dietetiek Praktijkhuis studenten voorlichting lactose yoghurt melk

Winnaars innovatieprijs Logopedie

De studenten van de opleidingen Logopedie en Voeding & Diëtetiek werkten in het Honoursprogramma van Academie Paramedische Studies (APS) samen aan het project 'Dik vloeibaar dat smaakt naar meer'. Tijdens het jaarcongres van de NVLF is gestemd op dit product. De (oud-)studenten gaan met het verkregen geld de receptenkalender uitgeven en beschikbaar maken voor het werkveld.

23d14baa-0cf5-11ee-a474-02565807075b Kiki Wijnands, Michelle van Alst en Anne Hendriks prijs ontvangst NVLF cheque winnaars
Prijsuitreiking op het NVLF-congres op 26 november 2021

Onderzoek bij zorgmedewerkers en bewoners

Er is eerst onderzoek gedaan bij de zorgmedewerkers en de bewoners. Uit het onderzoek bleek het volgende:

De bewoners vinden variatie, een aantrekkelijk uiterlijk en herkennen van smaken van de tussendoortjes wenselijk. De aangeboden tussendoortjes moeten een dikke, gladde en vloeibare consistentie hebben (lees meer op IDDSI) en moeten snel te bereiden zijn. De ingrediënten mogen niet te duur zijn en moeten te koop zijn bij een lokale supermarkt. Verder moeten de recepten minimaal 150-200 kcal en 5-10 gram eiwit bevatten.

Het is wenselijk om op een aantal recepten meerdere varianten te hebben:

• energieverrijkt
  • eiwitverrijkt
  • koolhydraatarm
  • zoutarm
  • eiwitarm

53 snelle en simpele recepten

De studenten hebben een receptenkalender ontwikkeld met 53 simpele en snel te bereiden tussendoortjes met een dikke, gladde en vloeibare consistentie. En: ze voldoen aan de wensen van de bewoners en zorgmedewerkers van Kalorama.

De kalender inspireert zorgmedewerkers elke week afwisseling te bieden in de tussendoortjes voor de bewoners met en zonder dieetwensen. De studenten hebben ook een implementatieplan gemaakt voor het gebruik van de kalender.

23e250d0-0cf5-11ee-b12e-02565807075b Dik vloeibaar smaakt naar meer pagina receptenboek NVLF Logopedie
Een pagina uit het receptenboek: milkshake van tiramisu

Receptenkalender aanvragen

Wil je ook een receptenkalender ontvangen? Mail de studenten dan via receptenkalender.dikvloeibaar@gmail.com