Podcasts over stuurkracht in het onderwijs

Jij wilt het onderwijs gericht en doelbewust veranderen. Daar heb je stuurkracht voor nodig. In de podcast-serie 'Omdat Leren Verandert' neemt HAN-lector Helma Oolbekkink je mee in de inspirerende wereld van die belangrijke professionaliteit van leraren.

Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink

Wat is stuurkracht precies? Hoe pak je daarmee een rol in effectieve en efficiënte innovaties? Hoe geef je zelf én samen, vanuit verschillende invalshoeken, kleur aan stuurkracht? Helma gaat erover in gesprek, met steeds een andere expert uit het onderwijs of een aanverwant domein.  

Stuurkracht bij leiderschap

In deze eerste aflevering van de podcastserie Omdat Leren Verandert gaat Helma in gesprek met universitair hoofddocent Femke Geijsel. Samen kijken ze naar het belang van stuurkracht en leiderschap. Beide competenties kregen een boost dankzij de ‘rare’ coronatijd, maar de kunst is om de winst te blijven verzilveren in normale tijden. 

Door corona kreeg samenwerking een boost

Als COVID-19 het afgelopen anderhalf jaar íets duidelijk heeft gemaakt, is het wel hoezeer onderwijsprofessionals elkaar nodig hebben. Is dat nieuw? Zeker niet: we wisten dat al. Maar ‘samenwerking’ kreeg door corona zeker een boost. Ineens was er geen tijd om eerst doorwrochte plannen te schrijven, om stappenplannen op te stellen of te onderhandelen. Nee, het was hink-stap-sprong voor schoolleiders en leraren, om samen pijlsnel tot oplossingen te komen en keuzes te maken. Een enorme veranderkracht kwam boven, met veel ruimte voor de professionaliteit en expertise van leraren. Maar worstelingen waren er ook, zoals bij iedere ‘normale’ innovatie buiten coronatijd. Want wat is het ideale plaatje? In hoeverre is dat haalbaar? Is de benodigde vaardigheid wel in huis?  Waar moet er sturing zijn en wat gebeurt als vanzelf?  

Helma Oolbekkink en Femke Geijsel

Helma Oolbekkink is Lectoraat Professionaliteit van leraren aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Ze houdt zich al jaren bezig met de professionele ontwikkeling van leraren. Haar speciale interesse ligt bij de stuurkracht die onderwijsprofessionals daarvoor in kunnen zetten. Ze raakt daarmee aan het terrein van Femke Geijsel.

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Femke Geijsel is hoofddocent van de Radboud Docenten Academie. Zij heeft veel onderwijskundige expertise op het gebied van leiderschap & leiderschapsontwikkeling, waar stuurkracht, en ook innovatie, onderdeel van zijn.  

328246 Portret van Femke Geijsel promotie podcast omdat leren verandert

Benieuwd naar de podcast?

De ‘rare coronatijd’ heeft voor Helma en Femke nog maar eens onderstreept hoe belangrijk het is om tijdens de opleiding en ook daarna aandacht te hebben voor stuurkracht en leiderschap. Die competenties zijn onlosmakelijk verbonden én versterken elkaar, in rare én normale tijden: Beluister de podcast op spotify waarin Helma en Femke samen terug én vooruit kijken!

Blijf op de hoogte
 

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken