Gezondheidsdagboek

Van slaapdagboeken tot water-drink-apps, je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Inzicht in je gezondheid is een hype, door het scala aan mogelijkheden zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Ivy De Blaeij (21), derdejaars student Verpleegkunde bedacht hiervoor een oplossing. ‘’Ik miste iets. Je hebt aparte apps om vermoeidheid, pijn en slaap in te vullen, maar niks waar je alles gecombineerd kunt bijhouden”, aldus Ivy.

299067 Gezondheidsdagboek van Verpleegkunde student Ivy.

Zo ontstond, in samenwerking met haar moeder, een eerste idee voor het Gezondheidsdagboek. Al snel toonde uitgeverij Zezz interesse, toen begon het balletje echt te rollen.

Ivy: ‘’Ik vind het vooral heel erg leuk om het zo samen met mijn moeder gedaan te hebben. we spraken met zorgverleners, en pasten daar het ontwerp telkens weer op aan. Mijn kennis van de medische wereld in combinatie met de grafische achtergrond van mijn  moeder zorgde voor een ideaal ontwikkelproces.”

Het Gezondheidsdagboek is bedoeld voor iedereen die meer inzicht wil in zijn/haar aandoening. Het boekje biedt ruimte voor zowel het invullen van fysieke, als mentale klachten. Ivy: ‘’Ik denk stiekem dat iedereen weleens ongemakken heeft en zich dan afvraagt: heb ik dit vaker?’’

In de toekomst kunnen huisartsen het boek als hulpmiddel aanbevelen, hoopt Ivy. Vooral wanneer patiënten geen duidelijk inzicht hebben in hun klachtenpatroon. Ivy: ‘’Zo kunnen klachten tijdig aangepakt worden, en kan verergering misschien voorkomen worden.’’

Het boek is sinds kort te koop via uitgeverij Zezz.nl en bol.com voor  €16,50 euro. Nieuwsgierig? Bekijk hier de instructievideo van het Gezondheidsdagboek:

Het is voor gebruikers van het boekje fijn om in te zien dat hun gezondheid en welzijn op veel dagen ook wel heel goed gaan.” Dit is waarom er op het laatste moment nog het kopje ‘dankbaarheid’ is toegevoegd aan de invulpagina’s. ‘’Iets positief invullen aan het eind van de dag zorgt ervoor dat je met een vrolijker gevoel je dag afsluit.

299066 Binnenkant van het gezondheidsdagboek van Verpleegkunde student Ivy.