Bewust nadenken over armoede

“Opeens sta je voor beslissingen die je normaal niet krijgt, zoals kijken waar de kipfilet in de aanbieding is”, vertelt Sylvano Rijlaarsdam, student Finance & Control. Leven van slechts 50 euro per week, een challenge om meer bewustzijn voor armoede te creëren. Iets wat Sylvano en zijn medestudenten graag willen in hun financiële opleidingen. Ze vroegen onderzoeker Carinda Jansen om hulp bij hun afstudeeropdracht over armoede.

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld

Meer bewustzijn creëren

Schulden, geldzorgen, onbetaalde rekeningen. Armoede speelt een belangrijke rol in het leven van veel mensen. Tijd om het onderwerp meer op de kaart te zetten bij de opleidingen van de Academie Financieel Economisch Management, vonden de studenten van de leergemeenschap waar Sylvano en Merel Roerdink, student Accountancy, afstuderen. Het menselijke aspect is immers steeds belangrijker in het bedrijfsleven. De studenten namen deel aan de ‘week van de armoede’ en wilden daarna graag bijdragen aan meer bewustzijn over dit thema.

Kennisdelen tussen academies

Sylvano en Merel zochten daarvoor contact met de Academie Mens en Maatschappij, waar het thema doorleefd wordt en spraken daar onderzoeker Carinda Jansen van het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. De ervaring met de #50euroweek, waar deelnemers een week lang van 50 euro moeten rondkomen, stond centraal tijdens de ‘week van de armoede’. Een inspirerende en leerzame week, vonden de studenten.

Lenzen of boodschappen kopen?

“Ik heb lenzen. Als ik terugreken naar wat me dat per week kost, ben ik 5 euro per week kwijt aan mijn lenzen. Leg je zo alle kosten naast elkaar, dan schrik je best wel. Je kunt dat eigenlijk niet betalen, je hebt dat geld nodig om bijvoorbeeld boodschappen te doen”, vertelt Merel. En daarom willen ze zich graag meer verdiepen in het thema door ook hun afstudeeronderzoek te richten op bewustwording creëren over armoede. Ze klopten hiervoor aan bij het Lectoraat.  “Ik ben heel blij met deze samenwerking en hoop dat het meer mag worden. Armoede gaat ons allemaal aan”, voegt Carinda toe.

Vlog: in gesprek over armoede

In onderstaande vlog gaan Carinda en academiedirecteur Fernand van Westerhoven van de Academie Mens en Maatschappij, in gesprek met de studenten. Een vlog over bewustzijn creëren rondom armoede.

Meer over armoede

Bekijk de pagina van het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit voor meer activiteiten en onderzoeken rondom het thema armoede.

Voor de zomer verschijnt het boek 'Hoe doorbreek je armoede' en noteer alvast in je agenda: van 11 t/m 17 oktober is er weer de #50euroweek.